Hej,

I och med renovering har jag hittat en del saker med elsystemet som jag misstänker inte är okej.

1. Finns jordade uttag i en del rum som saknar framdragen jord.

2. Fyra rum har blandat jordade(med framdragen jord)/ojordade uttag.

3. Man har använt grön/gul ledare som tändtråd till en lampa från en dimmerpuck.

4. Till ett av sovrummen går det en 3-fasgrupp. En av faserna går till uttag/belysning och de andra två går till ett element(400V). Säkringarna sitter inte brevid varandra i elcentralen men har kontrollerat att det är L1, L2, L3. Bör man ha en trepolig brytare här eller alternativt bara ändra så att säkringarna sitter brevid varandra för ökad tydlighet?

5. En av 3-fasgrupperna går till köket. Faserna är kopplade L1, L1, L2(säkringarna sitter inte brevid varandra). Antar att man bör ändra så att det är L1, L2, L3 med tanke på att dom delar på samma nolla?

6. En del säkringar har två kablar kopplade till sig utan logik. T.ex. en säkring har diskmaskin och belysning till ett sovrum som ligger i andra sidan av huset. Bör man dela upp på flera säkringar istället?

7. Sitter proppautomater i mätarskåpet. Är det okej eller bör jag byta till smältproppar istället?

Kanske inte avänder helt korrekta termer men hoppas det ska gå att förstå ändå. Skulle vilja ha råd om hur mycket jag borde prioritera att åtgärda dessa eventuella problem. Bör jag ringa en elektriker omgående eller kan det vänta ett tag helt enkelt.
Huset är gammalt och det är med stor sannolikhet förekommit en hel del hemmafix genom åren.

• Wow
avh67f
  • Laddar…
Ajajaj, det där verkar inget vidare. Du behöver definitivt en översyn och korrigering av installationen.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Det du bör åtgärda omgående är #5 då det finns risk för brand då nollan blir överbelastad.
Resten är dåligt i varierande grad, så en total översyn är inte fel.

• Gilla
HumptyBumpy
  • Laddar…
A
1. Finns jordade uttag i en del rum som saknar framdragen jord.
Det är ett fel som behöver åtgärdas.
2. Fyra rum har blandat jordade(med framdragen jord)/ojordade uttag.
Samma här.
3. Man har använt grön/gul ledare som tändtråd till en lampa från en dimmerpuck.
Behöver fixas men kanske inte prio ett.
4. Till ett av sovrummen går det en 3-fasgrupp. En av faserna går till uttag/belysning och de andra två går till ett element(400V). Säkringarna sitter inte brevid varandra i elcentralen men har kontrollerat att det är L1, L2, L3. Bör man ha en trepolig brytare här eller alternativt bara ändra så att säkringarna sitter brevid varandra för ökad tydlighet?
Helst trepolig men de bör i alla fall sitta bredvid varandra och vara tydligt uppmärkta.

5. En av 3-fasgrupperna går till köket. Faserna är kopplade L1, L1, L2(säkringarna sitter inte brevid varandra). Antar att man bör ändra så att det är L1, L2, L3 med tanke på att dom delar på samma nolla?
Ja måste åtgärdas då det kan bli överbelastad neutral.
6. En del säkringar har två kablar kopplade till sig utan logik. T.ex. en säkring har diskmaskin och belysning till ett sovrum som ligger i andra sidan av huset. Bör man dela upp på flera säkringar istället?
Diskmaskinen ska ha sin egen säkring. Sovrum kan delas med andra rums belysning och uttag.
7. Sitter proppautomater i mätarskåpet. Är det okej eller bör jag byta till smältproppar istället?
Det är inget fel med sådana "smältproppar som går att återställa. Om de är av rätt storlek och karaktäristik.

Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Tack för input!

Får se till att fixa det som kan fixas via centralen så snart som möjligt då. Borde inte vara allt för krångligt för en elektriker.

Ska försöka fixa dom ojordade uttagen också. Det borde egentligen vara ett enkelt jobb men har tyvärr märkt att hel del dosor sitter bakom tapet och masonit så det kan ställa till det lite.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
H HumptyBumpy skrev:
Om de används som servissäkringar (mätarsäkringar) så gillar nog inte nätbolaget detta. Det bör vara smältsäkringar där.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Diskmaskinen ska ha sin egen säkring. Sovrum kan delas med andra rums belysning och uttag.
Varför då?

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Om de används som servissäkringar (mätarsäkringar) så gillar nog inte nätbolaget detta. Det bör vara smältsäkringar där.
Låter rimligt. Är ju varken dyrt eller krångligt att byta så får fixa det också.

X xLnT skrev:
Varför då?
De uppfyller inte kraven på brytförmåga om servisledningssäkringarna är >= 80 A. Nu är ju det inte direkt vanligt enligt standard 1A men finns ingen anledning att göra undantag i en så enkel fråga.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
De uppfyller inte kraven på brytförmåga om servisledningssäkringarna är >= 80 A. Nu är ju det inte direkt vanligt enligt standard 1A men finns ingen anledning att göra undantag i en så enkel fråga.
Min fråga gällde varför diskmaskinen ska sitta på egen säkring.

X xLnT skrev:
Min fråga gällde varför diskmaskinen ska sitta på egen säkring.
Ajdå jag läste bara huvudtexten i inläggen från Bo och dig.

• Gilla
xLnT
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Ajdå jag läste bara huvudtexten i inläggen från Bo och dig.
Nu fick jag ju lärt mig om automatproppar också :)

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
A
👍 till trådstartaren som gjort sådana fina undersökningar på elen.

X xLnT skrev:
Varför då?
Diskmaskinen är en större platsbunden förbrukare med eget uttag och sådana brukar få en egen gruppledning. Men går det inte att ändra nu så är det ingen fara på taket.

A avh67f skrev:
👍 till trådstartaren som gjort sådana fina undersökningar på elen.

Diskmaskinen är en större platsbunden förbrukare med eget uttag och sådana brukar få en egen gruppledning. Men går det inte att ändra nu så är det ingen fara på taket.
Lät bara så definitivt, som att det var reglerat i någon förordning. Tänker att det kan finnas flera orsaker att man delar förbrukare på en säkring.
Tex avfallskvarn om det ska sitta under diskbänk, eller pump till flockningsmedel. Alternativt att man plockat matning från ett befintligt uttag ovanför diskbänk.

Nej, att diskmaskinen delar säkring med belysning, även om det är i ett annat rum, är nog det minsta problemet här.

Felen som nu har hittats visar ju att den som gjort elen har näst intill obefintlig kunskap i ämnet. Så frågan blir väl lite vad mer som kan vara fel, som inte syns.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.