145 368 läst ·
341 svar
145k läst
341 svar
Jobbig situation - granne använder min privata väg till sitt nybygge
Jag har varit i en liknande situation. Numera skulle jag omedelbart ha sagt att vägen inte kan användas av honom. Dessutom informerat honom att du kontakar jurist för att utreda placering av hans hus.
Tveka inte. Låt din anlitade jurist sköta detta.
När jag gick till process, mjuknade min motpart och slutresultatet blev bra.
Tveka inte. Låt din anlitade jurist sköta detta.
När jag gick till process, mjuknade min motpart och slutresultatet blev bra.
Det Kirves säger låter vettigt men jag skulle nog direkt överklaga bygglovet men troligtvis är det för sent. Kostar dock inget att försöka. Det är inget komplicerat att göra det, bara att skriva ett brev där du gör det och på vilka grunder. Kan vara bra att ta ut alla handlingar i ärendet innan men det tar också tid.
jag har inte läst alla svar här, du kanske redan fått detta svar
ställ en bil 5m in på din väg, särskilt över helgen eller då du ska resa bort
och se vad som händer
används vägen av grannens entreprenadfordon så dokumentera och skicka räkning
men först måste du sätta upp en skylt att vägen är privat, om den nu är det..
ställ en bil 5m in på din väg, särskilt över helgen eller då du ska resa bort
och se vad som händer
används vägen av grannens entreprenadfordon så dokumentera och skicka räkning
men först måste du sätta upp en skylt att vägen är privat, om den nu är det..
Utan att bli för konkret är min erfarenhet att nybyggaren är en av dessa figurer som kör på tills de möter en bergvägg. Han är inte intresserad av att ha rätt osv han bara 'gör' till ngn sätter stopp. De skapar en dynamik där de gör saker som är diskutabla och överlåter åt andra att reagera eller inte, och så håller det på.
Det enda sättet att sätta stopp för dessa är att bokstavligen sätta stopp, så att dynamiken blir att de får reagera eller inte. I detta fall vägbom vid infarten till den väg TS anlagt. Kommer han att reagera? Det kan vara så patetiskt att han inte säger ett ord utan bara anlägger en egen väg....
OM inte SBK i kommunen varit inkompetenta, torde det svar så att ansökan om BL angivit tillstånd till befintlig väg alt. anläggning senare av egen väg. Vad står det i ansökan? Har figuren ljugit beträffande vägen? Har markägaren informellt givit honom ok att använda den? I båda fallen är det uppenbart att användning osv av vägen inte kan ändras utan att TS ss servitutsägare informeras / kallas till samråd.
Det enda sättet att sätta stopp för dessa är att bokstavligen sätta stopp, så att dynamiken blir att de får reagera eller inte. I detta fall vägbom vid infarten till den väg TS anlagt. Kommer han att reagera? Det kan vara så patetiskt att han inte säger ett ord utan bara anlägger en egen väg....
OM inte SBK i kommunen varit inkompetenta, torde det svar så att ansökan om BL angivit tillstånd till befintlig väg alt. anläggning senare av egen väg. Vad står det i ansökan? Har figuren ljugit beträffande vägen? Har markägaren informellt givit honom ok att använda den? I båda fallen är det uppenbart att användning osv av vägen inte kan ändras utan att TS ss servitutsägare informeras / kallas till samråd.
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Och om det börjar brinna och brandbilen behövs?ullberg skrev:
Eller TS får en infarkt eller stroke, och behöver akut ambulanstransport?
Nej, jag ser det inte som en bra lösning att skapa ett eget, obevakat gated community.
Om jag inte tar fel kan granne 2 ansöka om att vägen blir en samfällighet och lantmäteriet lär tillstå en sådan ansökan. Jag har varit med om det själv fast åt andra hållet, ansökte om samfällighet och den som ansåg sig äga vägen nekade. Lantmäteriet gick ändå på min linje. Det finns dock en skillnad, den vägen jag ville använda var till stor del en gammal väg som legat där lång tid.. vägen hade sen klippts av av att grannen fick bygglov och byggde anla tomt där vägen hade gått. Vi pratar i det senare delen 60-tal men samfällighets ansökan var typ 10år sedan bara....
Jag hade goda skäl att använda vägen och min poäng är att en väg inte så självklart är någons egendom.
Jag hade goda skäl att använda vägen och min poäng är att en väg inte så självklart är någons egendom.
Det verkar inte som den grannen är någon man vill ha en förening ihop med. Bara min känsla efter att ha läst tråden.M -MH- skrev:
Jag tror Granne2 har ett bygglov som utgår från att han bygger en egen väg på egen tomt och sen skiter i det och tänker använda den väg som praktiskt nog redan finns där. Han tänker inte betala något och han tänker inte anstränga sig i övrigt. Blir TS irriterad, så är det bara en "bonus" för honom. Nej, upp med en bom eller "spädgris".leby skrev:
Om jag inte tar fel kan granne 2 ansöka om att vägen blir en samfällighet och lantmäteriet lär tillstå en sådan ansökan. Jag har varit med om det själv fast åt andra hållet, ansökte om samfällighet och den som ansåg sig äga vägen nekade. Lantmäteriet gick ändå på min linje. Det finns dock en skillnad, den vägen jag ville använda var till stor del en gammal väg som legat där lång tid.. vägen hade sen klippts av av att grannen fick bygglov och byggde anla tomt där vägen hade gått. Vi pratar i det senare delen 60-tal men samfällighets ansökan var typ 10år sedan bara....
Men om granne 2 har tänkt använda din väg som tillfartsväg och sedan in på sin tomt så måste han korsa granne 1s tomt med de 4 meter som återstår. Hur ser det servitutet ut? Granne 1 kan ju inte ge servitut som inkräktar på någon annans servitut som redan existerar.
Som jsg skrev tidigare är en sannolik förklaring att det var lösningen på tillfartsväg på en avstyckningslott (TS fastighet). Det är vad jag förstår en mycket vanlig lösning på lite större fastigheter (dvs inte ett villakvarter). Exakt varför är inte heller relevant. Det enda som är relevant är att TS fastighet har rätt att ha en väg på granne 1s mark och granne 2 har ingen del i detta.M -MH- skrev:
Med denna typ av granne skulle jag absolut inte ta ut någon lantmätare.
En åtgärd som kan vara lämplig att göra är att kolla hur det är med avstyckning hos grannen. Det är vanligt att man styckar av en bit mark för att bygga ett hus, man får vanligen inte bygga mitt på en stor fastighet som omfattar skog/åkermark. I förrättningshandlingarna till den fastigheten borde det stå hur tillfart är löst.
L Liteavvarje skrev:Mycket otrevlig sits du hamnat i , är det något långvarig variant eller ett nytt fenomen
Vad är starten på detta , bara helt plötsligt börjar dom att använda vägen ,
Har du pratat med honom om detta , och talat om att det är min väg och vill inte att ni använder den , vad blev svaret , nästa steg är att säga , jag sätter en bom eller kedja i början på vägen
Det jag menar är att inte skruva upp saken till taket direkt
Inom de lagliga medel du har till hands , ta ut från lantmäteriet de handlingar som du behöver eller har angående vägens läge och servitut över annans mark , det står klart vad som gäller där , går vägen på din tomt så kan han inte använda den och hänvisa till något lagrum , om den ska kunna användas så måste han få ett servitut på den , och enligt lantmäteriet så kan annan väg ordnas på hans fastighet ,
Placeringen av hans hus kanske inte går att göra något , då det finns regler om detta på kommunnivå , kolla om det går att överklaga placeringen p-g-a hans stora areal på fastigheten
Detta kommer nog att utrymma i en konflikt med grannen och dig , den sämjan försvann som brukar vara bra att ha , men ändock saker och ting måste gå till på rätt sätt
A arst skrev:Det startade helt plötsligt med att jag såg att de rensat av toppjorden (där huset är tänkt att vara) bredvid min parkering. Sedan förstod jag att deras plan var att använda min väg.
Jag har informerat om att han inte har rätt att använda min väg, efter ett par veckors stillestånd, så valde de att gå vidare, utan att svara på mina brev (eller försöka ett samtal).
Nu då jag konfronterat dem vid byggplatsen säger de att de har tillstånd av granne #1 att köra på hans mark. Jag säger då att hans mark är ej tillgänglig där ni kör, där ligger min väg. De säger då att "jag får väl skrapa bort gruset då".
Jag tror de förstått det här nu (att jag äger allt som vägen består av). Men de väljer liksom att tuta på och hoppas komma undan med det.
Har du ett servitut på vägen så är det det som gäller. Den här grannen känns som att man måste prata klarspråk med. Vill han inte dela kostnaderna och underhållet på vägen,återstår nog bara en vägbom.
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 995 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 995 inlägg
Det är väl ändå TS eget val? - men givetvis bra att du lyfter de konsekvenser som finns.KnockOnWood skrev:
Det finns många vägbommar i det här landet och att kalla en bom som avgränsar ett hus för "gated community" är imho skrattretande*, och dessutom har ambulans och övriga inom räddningstjänsten något som kallas "räddningstjänstnyckel". Således: en bom som tillåter detta av räddningstjänsten befintliga låssystem (typiskt ett låssystem för normalpassage och ett för räddningstjänsten) skulle således kunna hantera detta.
/U
*och får mig mest tro att du försöker trycka till mig då vi nyligen haft ett "beef" i en annan tråd där jag genom att inte tro utan undersöka fakta motbevisade de utsagor du kom farande med, men detta stycke är givetvis bara en gissning från min sida
Analysen av personen stämmer. Han hävdar att han har tillstånd att använda väg från markägaren - informellt. Det stämmer att de muntligen pratat om det, men markägaren kan inte ge sådant tillstånd. Idag pratade jag igenom saken med markägaren och han sade öppet att han inte visste rent juridiskt vad som gällde för vägen.H Hermes skrev:Utan att bli för konkret är min erfarenhet att nybyggaren är en av dessa figurer som kör på tills de möter en bergvägg. Han är inte intresserad av att ha rätt osv han bara 'gör' till ngn sätter stopp. De skapar en dynamik där de gör saker som är diskutabla och överlåter åt andra att reagera eller inte, och så håller det på.
Jag ska ta upp med SBK om bygglov kan hävas pga felaktig information till dem (från byggaren) vad gäller tillstånd/användande av min väg.
Ta upp det hela med byggnadskontoret och kolla gärna också med lantmäteriet om det är så att platsen för husbygget är en avstyckningstomt med villkor.
Eftersom du tillstår att analysen av personen är korrekt så tror jag att en bom är det enda som biter. Den typen av människor är vanligen helt oemottagliga för prat och kommer med den ena förklaringen efter den andra om varför de har rätt. Det är först när man agerar som de tvingas göra ett motdrag. Det motdraget kan vara obehagligt, var beredd på det.
Eftersom du tillstår att analysen av personen är korrekt så tror jag att en bom är det enda som biter. Den typen av människor är vanligen helt oemottagliga för prat och kommer med den ena förklaringen efter den andra om varför de har rätt. Det är först när man agerar som de tvingas göra ett motdrag. Det motdraget kan vara obehagligt, var beredd på det.
Matzeball
Lägenhetsfixare
· Guldsmedshyttan
· 177 inlägg
Matzeball
Lägenhetsfixare
- Guldsmedshyttan
- 177 inlägg
Om du sätter en bom; vad hindrar byggande granne från att bygga en kort väg direkt vid sidan av som tar sig förbi bommen bara?
Ett alternativ kanske är att polisanmäla byggfirman då du upplyst dem om att det är din väg och att du inte givit tillstånd. Byggfirmor brukar inte vara så glada åt det.
Eller sätt upp skylt "Enskild väg" och "2T" t.ex. då vågar inte betongbil köra in där. Då försenas bygget.
Ett alternativ kanske är att polisanmäla byggfirman då du upplyst dem om att det är din väg och att du inte givit tillstånd. Byggfirmor brukar inte vara så glada åt det.
Eller sätt upp skylt "Enskild väg" och "2T" t.ex. då vågar inte betongbil köra in där. Då försenas bygget.