Hemmakatten
Grannen som bygger måste I sitt bygglov ha godkänd tillfartsväg. Om grannen felaktigt angett TS väg som tillfartsväg så måste TS omedelbart protestera.

När vi byggde väg på vår avstyckade tomt fanns ett oerhört komplicerat alternativ via ett officialservitut. Vi fick en mycket bättre väg via ett avtalsservitut. Kommunikation är lösningen, även om jag förstår att det inte alltid fungerar. Lycka till!!

• Gilla
Anonymiserad 170696 och 3 till
  • Laddar…
Om man tar eller använder annans egendom är det vanligen olagligt.Så jag tänker någon form av rättslig prövning, eller ett polisärende (har aldrig gjort något sådant innan).

Det bästa "nästa steget" jag kan ta är att få ett papper från lantmäteriet - där det står vad de säger muntligt. Men personen jag har pratat med har inte riktigt vetat vad det är för papper jag avser. Så jag frågar här.

Om de efter ett skriftligt utlåtande av lantmäteri fortsätter - ja, då är nog nästa steg någon form av rättslig åtgärd.

• Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Grannen som bygger måste I sitt bygglov ha godkänd tillfartsväg. Om grannen felaktigt angett TS väg som tillfartsväg så måste TS omedelbart protestera.

När vi byggde väg på vår avstyckade tomt fanns ett oerhört komplicerat alternativ via ett officialservitut. Vi fick en mycket bättre väg via ett avtalsservitut. Kommunikation är lösningen, även om jag förstår att det inte alltid fungerar. Lycka till!!
Jag ska ta kontakt med byggnadskontoret om detta ärende. Det vore det allra bästa om de insåg att frågan om tillfartsväg ej var löst. Har hittills försökt att bara prata direkt med de som bygger - inte "gå runt" dem. Men det har ju ej fungerat.

• Gilla
Skogsballe och 2 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
En fråga, den som äger marken, har inte han automatiskt rätt till att använda vägen som går på hans mark? Då borde ju han också få låta andra köra där?
Det är som om du par
tommib tommib skrev:
Du behöver inte papper på vägen från lantmäterier, mer än att du har servitut på den (och granne #2s fastighet inte har det).

Min rekommendation blir samma som Nötegårdsgubbens, m.fl.. Sätt upp en bom/kedja. Det är din väg och du bestämmer hur den nyttjas. Att den ligger på granne #1s mark har inget med saken att göra, det är det som är så bra/jobbigt med servitut. Granne #1 kan inte heller ge någon annan tillstånd att använda din väg, oavsett om den ligger på dennes mark. Igen, det är vitsen med servitut. Bara för formens skull, är det ett officialservitut eller ett avtalsservitut du har på vägen?

Detta tillvägagångssätt kan tyckas vara väldigt konfrontativt men granne #2 verkar inte lyssna på vad du har sagt tidigare.

Du bör också höra av dig till kommunen angående grannens bygglov eftersom tillfartsväg saknas.

Information om enskilda vägar

[länk]

[länk]

[länk]
Tack.

T Thomas_Blekinge skrev:
Det märkliga är att kommunen inte har informerat dig om bygglovsansökan, eller iaf det beviljade lovet. Vad jag förstår är de skyldiga att göra så, så att du kan ha invändningar. Kräv av kommunen att få ta del av bygglovet samt en frist för överklagande.
Sedan är det väl så att ett bygglov förutsätter en egen tillfart till tomten. och det är ju inte fallet hos granne 1.
Grannen som bygger har egen mark hela vägen ut till samfällighetsvägen. Så han kan bygga hur mycket väg han vill där - utan att fråga någon. Enligt lantmäteriet har hann inget tillgänglighetsproblem att lösa. Det är bara att han tycker min väg är fin och vill använda den.

• Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Det märkliga är att kommunen inte har informerat dig om bygglovsansökan, eller iaf det beviljade lovet. Vad jag förstår är de skyldiga att göra så, så att du kan ha invändningar. Kräv av kommunen att få ta del av bygglovet samt en frist för överklagande.
Sedan är det väl så att ett bygglov förutsätter en egen tillfart till tomten. och det är ju inte fallet hos granne 1.
Det är en landremsa på 4 meter mellan våra tomter (där ironiskt nog min väg går). Därför är vi tekniskt sett ej grannar, och jag blev ej informerad.

• Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
A arst skrev:
Jag ska ta kontakt med byggnadskontoret om detta ärende. Det vore det allra bästa om de insåg att frågan om tillfartsväg ej var löst. Har hittills försökt att bara prata direkt med de som bygger - inte "gå runt" dem. Men det har ju ej fungerat.
Som sagt, grannen har egen mark ut till samfällighetsväg - han kan bygga privat väg - utan att fråga någon. Därför anser nog byggnadskontoret att frågan om tillfartsväg är löst. Men agerar han ej enligt den lösningen.

• Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
Måste ju vara bättre för båda parter att dela på vägen. Med tanke på underhåll och snöröjning. Blir ju billigare.

• Gilla
Olivia0001 och 1 till
  • Laddar…
Hej ! men det är väl inte din väg, om jag förstår så har du servitut ? det är granne 1 som äger marken, är det ett officialservitut ? Eller har du köpt loss vägen ?
Har den härskande ( granne1) sagt ok bygget till att använda vägen ? du är tjänande om jag förstår juridiken rätt.

//Goerana

När vårt bygglov var ute på remiss så fick 30 markägare/grannar tycka till om det. De flesta hade ingen mark som gränsade utan de hade bara närhet i form av 1 km från byggplatsen. Så det verkar vara väldigt olika hur kommunerna hanterar bygglov.

• Gilla
Anonymiserad 170696 och 1 till
  • Laddar…
tommib
J JohanLun skrev:
En fråga, den som äger marken, har inte han automatiskt rätt till att använda vägen som går på hans mark? Då borde ju han också få låta andra köra där?
Nej, och nej.

• Gilla
Anonymiserad 170696 och 1 till
  • Laddar…
Du kan stämma din granne i tingsrätten om han förstör något för dig och du kräver skadestånd.

Vill du jaga ett lagbrott bör väl egenmäktigt förfarande vara en sak du kan anmälad dn granne för.i

tommib
G goerana skrev:
Hej ! men det är väl inte din väg, om jag förstår så har du servitut ? det är granne 1 som äger marken, är det ett officialservitut ? Eller har du köpt loss vägen ?
Har den härskande ( granne1) sagt ok bygget till att använda vägen ? du är tjänande om jag förstår juridiken rätt.

//Goerana
Nej. TS fastighet är enligt hens beskrivning härskande, granne 1 är tjänande. Ett annat sätt att uttrycka det är att TS fastighet har en förmån och granne 1 har en last.

Under förutsättning att TS har ett servitut för att anlägga väg (en premiss som stipuleras i trådstarten, jag har ingen anledning att misstro det) så är det TS väg.

• Gilla
Anonymiserad 170696 och 7 till
  • Laddar…
Varför hamnade vägen på grannens mark, och inte på din?

Väg på egen mark är alltid lite tryggare.

Ta ut lantmäteriet på förrättning så ni får en vägförening, du och grannen. Så får ni samarbeta... :)

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
H huggan skrev:
Du kan stämma din granne i tingsrätten om han förstör något för dig och du kräver skadestånd.

Vill du jaga ett lagbrott bör väl egenmäktigt förfarande vara en sak du kan anmälad dn granne för.i
Vill inte jaga något lagbrott, men ibland åker tankarna iväg i "hemsk scenarion". Bom och blockering av tillfart får bli det jag gör.

• Gilla
Anonymiserad 170696 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.