Mikael_L
Den process jag tycker du ska starta är att blockera vägen, med bom, eller ställa ett fordon för etc.

• Gilla
Anonymiserad 170696 och 5 till
  • Laddar…
tommib
Du behöver inte papper på vägen från lantmäterier, mer än att du har servitut på den (och granne #2s fastighet inte har det).

Min rekommendation blir samma som Nötegårdsgubbens, m.fl.. Sätt upp en bom/kedja. Det är din väg och du bestämmer hur den nyttjas. Att den ligger på granne #1s mark har inget med saken att göra, det är det som är så bra/jobbigt med servitut. Granne #1 kan inte heller ge någon annan tillstånd att använda din väg, oavsett om den ligger på dennes mark. Igen, det är vitsen med servitut. Bara för formens skull, är det ett officialservitut eller ett avtalsservitut du har på vägen?

Detta tillvägagångssätt kan tyckas vara väldigt konfrontativt men granne #2 verkar inte lyssna på vad du har sagt tidigare.

Du bör också höra av dig till kommunen angående grannens bygglov eftersom tillfartsväg saknas.

Information om enskilda vägar

http://www.trafikverket.se/resa-och-trafik/vag/Enskilda-vagar/fragor-och-svar-om-enskilda-vagar/

https://www.lantmateriet.se/sv/Fastigheter/samfalligheter/enskilda-vagar/

http://www.revriks.se/

• Gilla
Anonymiserad 170696 och 9 till
  • Laddar…
A arst skrev:
Så mina frågor är de jag hade i ursprungspost, om hur man får papper på vägen från lantmäteri, var man startar en process osv.
Om du skall gå den legala vägen är väl första steget att klara ut vad du har för avtal med markägaren där "din" väg går.
Vad finns avtalat, vad finns registrerat som samfällighet eller som servitut hos lantmäteriet?

Sedan är det ju lantmäterimyndigheten, inte den enskilda fastighetsägaren, som reglerar hur och till vilka som tillgång till tillfartsväg skall avgöras.

Känns som en juridiskt snårig, och framför allt dyr väg att lösa ett problem om en vägsnutt på.

Kan ni inte komma överens alls? Skicka dit din make/maka/sambo istället.
Hon/han kanske kan vara en bättre förhandlare :)

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Du bör också höra av dig till kommunen angående grannens bygglov eftersom tillfartsväg saknas.
Nu förefaller ju den tråkiga grannens fastighet gränsa till en samfälld väg, men det var enklare att använda vägen, som redan var anlagd på granntomten.

Det märkliga är att kommunen inte har informerat dig om bygglovsansökan, eller iaf det beviljade lovet. Vad jag förstår är de skyldiga att göra så, så att du kan ha invändningar. Kräv av kommunen att få ta del av bygglovet samt en frist för överklagande.
Sedan är det väl så att ett bygglov förutsätter en egen tillfart till tomten. och det är ju inte fallet hos granne 1.

• Gilla
Anonymiserad 170696 och 5 till
  • Laddar…
tommib
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Nu förefaller ju den tråkiga grannens fastighet gränsa till en samfälld väg, men det var enklare att använda vägen, som redan var anlagd på granntomten.
Det är just det som är problemet. Grannen kan inte använda den befintliga vägen bara för att det är enklare. Antingen anlägger hen en egen väg eller så avtalas det om bruk. Eftersom grannens fastighet gränsar till den befintliga samfällda vägen ser jag inte att det finns någon möjlighet för grannen att tilltvinga sig ett servitut på den befintliga vägen, tillfarten går att lösa på annat sätt. Att det sedan är omständigt och dyrt att anlägga en parallell 150m lång väg, det är ointressant när det gäller enskilda vägar på enskilda fastigheter.

• Gilla
big mike och 1 till
  • Laddar…
L
Klart är att detta är en långbänk på en andra saker som varit och är , om man läser mellan raderna som TS anför , med sin skrivning ,
Om det är riktigt med att det varit och är en normal företeelse hos den personen att taga för sig på ( inte i egen vinning , men nästan ) andras bekostnad är ju inte bra , men tyvärr finns den sortens folk , vi på forumet kan ju inte veta allt som förevarit , men troligtvis finns det en botten och grogrund i det hela
NU finns det ett aber till , vet inte riktigt hur man gör i en sådan situation , men vad händer om den nya proppsar på att få till ett servitut ( s.k tvångsintrång ) på den befintliga vägen , med motivering att det inte ekonomiskt försvarbart att anlägga en ny intill den andra , och att markägaren inte vill ha det så , utan tillstyrker detta och vill införliva den med sin egen fastighet brukningsmässigt , det måste TS ta reda på själv genom lantmäteriet eller kommunen

Ja det är så att vid bygglovsansökan skall det vara ett samråd enligt de lagar som finns , för att blivande grannar ska kunna säga sitt i det , sedan om dom tar hänsyn eller inte är en annan sak
men då går det att överklaga eftersom en avvikelse har framförts mot bygglovet
TS ska då konfrontera byggnadsnämnden om att uppvisa försändelsdag på förenklad samrådsinformation , kan dom inte så har dom brutit mot förordningen och då blir det varav till

• Gilla
Anonymiserad 170696 och 1 till
  • Laddar…
tommib
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Om du skall gå den legala vägen är väl första steget att klara ut vad du har för avtal med markägaren där "din" väg går.
Vad finns avtalat, vad finns registrerat som samfällighet eller som servitut hos lantmäteriet?

Sedan är det ju lantmäterimyndigheten, inte den enskilda fastighetsägaren, som reglerar hur och till vilka som tillgång till tillfartsväg skall avgöras.

Känns som en juridiskt snårig, och framför allt dyr väg att lösa ett problem om en vägsnutt på.

Kan ni inte komma överens alls? Skicka dit din make/maka/sambo istället.
Hon/han kanske kan vara en bättre förhandlare :)
TS skriver i första posten att det är ett servitut. Det är bra att kolla vilken typ (avtal/official) men spelar egentligen inte någon roll för rättsverkan.
Min gissning är att servitutet för rätt att anlägga väg en gång i tiden har varit förutsättning för att TS fastighet skulle kunna styckas av från granne #1, men det kan förstås vara fel. Det är just i det skedet LMV reglerar hur tillfartsväg ska lösas, genom att bevilja eller inte bevilja avstyckningen. När vägen sedan är anlagd enligt gällande servitut har inte LMV något ytterligare med den att göra, den är helt och hållet fastighetsägarens.

"Tillfartsproblematiken" till granne 2s nybygge är helt orelaterad till detta.

Angående bättre förhandlare, ja, det kanske kan vara ett sätt. Men om nu granne 2 har för vana att bete sig så här och helt har ignorerat TS önskemål om att inte köra på befintlig väg så har jag svårt att se hur en annan förhandlare skulle kunna ändra något. Granne 2 har upplysts om läget och struntar medvetet i det. Kommetarer som "hyvla av gruset" antyder att hen vet att hen gör fel.

• Gilla
Anonymiserad 170696 och 2 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Det märkliga är att kommunen inte har informerat dig om bygglovsansökan, eller iaf det beviljade lovet. Vad jag förstår är de skyldiga att göra så, så att du kan ha invändningar.
Nja, om inte ansökan eller beslut om bygglov strider mot några regler i gällande plan/detaljplan, så behöver inte grannarna informeras.

• Gilla
twoody
  • Laddar…
Mikael_L
Och som Cato d.ä. alltid avslutade sina inlägg med samma sak så skriver jag

bla.bla.bla

Och så ska TS genast sätta igång med att spärra infarten till sin väg....

• Gilla
fia_mstd och 4 till
  • Laddar…
Om kommunen beviljat bygglov som förutsätter att grannen använder en befintlig väg som han i dagsläget inte har rätt att använda och som han i framtiden heller inte ensidigt kan kräva att få använda, är det inte något fel i bygglovet då? Det går inte att ta sig fram till byggnaden?

Om inte annat kan du väl överklaga bygglovet med det som motivering?

• Gilla
Lövborgen och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Grannen som bygger har väl en sida av fastigheten som gränsar mot allmän väg, vad jag nu förstod.
Så då är ju frågan om tillfart redan klar, grannen får bygga egen väg på sin mark.

Det är ju om denna möjlighet saknas som kommunen stoppar bygglovet fram tills att grannar och/eller LMV har sett till att tillfart till fastigheten garanteras.
Nu blev ju grannen som bygger glad över att det inte blev något sådant här problem, och ännu gladare över att han kan snika på en annans väg och inte behöva bygga någon själv.

Förövrigt ska TS genast spärra infarten till sin väg för andra.

• Gilla
Anonymiserad 170696 och 7 till
  • Laddar…
ullberg
Mikael_L Mikael_L skrev:
Förövrigt ska TS genast spärra infarten till sin väg för andra.
Jag håller med - dock med ett tillägg: jag tycker TS först ska informera om dennes avsikt att spärra av vägen (framförallt till #2 - nybyggaren men förslagsvis också till #1- markägaren) med ett angivet datum samt därefter spärra av när denna "tidsfrist" löpt ut. Tycker inte det ska vara speciellt lång tid i tidsfrist, men en kort tid så att man får se om det kommer någon öppning för dialog med grannen

/U

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
ullberg
Dock - det jag skriver ovan är bara tillämpligt om det inte finns andra nyttofordon (exv. Post & sopbil) som behöver komma in på vägen men tyckte det stod ovan att även TS hus var byggt i relativt sen tid och då antar jag (både fördomar och egen erfarenhet) att post mfl inte varit villiga att lägga om rutt in på nyanlagd väg utan att sådant står längre ut i vägnätet...

/U

• Gilla
Merlix
  • Laddar…
J
En fråga, den som äger marken, har inte han automatiskt rätt till att använda vägen som går på hans mark? Då borde ju han också få låta andra köra där?

• Gilla
Che71
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.