145 370 läst ·
341 svar
145k läst
341 svar
Jobbig situation - granne använder min privata väg till sitt nybygge
Ja, men om man uttryckligen känner sig "lurad", så vet man inte vad ordet innebär och betyder. Den som kan svenska bra och förstår innebörden av ordet "lurad", använder definitivt inte ordet i ett sådant läge.D Daniel 109 skrev:
Du skriver själv "om man missförstått innebörden"... ja, det är väl tråkigt för den som har missförstått, men hur tusan kan den känna sig lurad? Vad svarar den personen när någon frågar denne "men vem har lurat dig?"
Återigen, "han trodde" ... det är väl väldigt tråkigt för vederbörande, men är man inte mer noggrann med att läsa avtal, så får man skylla sig själv. Vem skall man skylla på att man har blivit lurad?D Daniel 109 skrev:
Ur Norstedts Stora Svenska ordbok:
1 få (ngn) att tro ngt som inte är sant
äv.
locka (ngn) till handlande som är ogynnsamt för vederbörande (men gynnsamt för den som lockar)
(SYN. förleda, bedraga)
Ganska likt som jag menade på, må jag säga.
1 få (ngn) att tro ngt som inte är sant
äv.
locka (ngn) till handlande som är ogynnsamt för vederbörande (men gynnsamt för den som lockar)
(SYN. förleda, bedraga)
Ganska likt som jag menade på, må jag säga.
Men just att känna sig lurad är en känsla, så där hjälper det inte att ordmarkera. Skulle granne 1 känna sig lurad för att det alltid var meningen att han behöll vis bestämmanderätt över marken, och skulle det nu visa sig att så inte är fallet, kan han mycket väl känna sig lurad. Även om du anser att han borde känna sig nochaleradMartin_B skrev:
Ja, och då menar jag att "granne 1" i så fall inte kan korrekt svenska. Må han känna sig vad han än vill.harry73 skrev:
Men just att känna sig lurad är en känsla, så där hjälper det inte att ordmarkera. Skulle granne 1 känna sig lurad för att det alltid var meningen att han behöll vis bestämmanderätt över marken, och skulle det nu visa sig att så inte är fallet, kan han mycket väl känna sig lurad. Även om du anser att han borde känna sig nochalerad
Återigen, han KAN känna sig lurad, men vi behöver inte ens diskutera vad han anser sig känna sig, för han har ju i så fall totalt fel känslor för det inträffade. Det betyder att han inte kan korrekt svenska och därför använder fel ord.
Dock är denna diskussionen ganska löjlig och meningslös när vi inte överhuvudtaget vet vad granne 1 känner. Han kanske är hur nöjd som helst med sitt beslut/situation, beroende på om det handlar om avtalsservitut eller officialservitut.
Ja, de är jättemeningslösa. Men då kan jag komma med det kloka förslaget att "granne 1 kanske känner sig våldtagen! Vad tror ni om det?" ...så får vi se hur många som håller med mig?harry73 skrev:
Sen till de som säger emot skriver jag bara "dina ordmarkeringar är meningslösa"
Skall vi hålla på att använda fel ord, och dessutom stå på oss, så blir det bara massa meningslösa diskussioner av det. En sak är att använda fel ord, men att rätta sig ifall det nu var fel. Alla kan ju göra fel och skriva fel, inget konstigt med det. Men att stå på sig om att "jo men så är det" enbart för att få rätt blir bara jobbigt i längden.
Det är en rätt bra och intressant fråga.J JohanLun skrev:
Om servitutet skulle gälla rätten att anlägga och använda avloppsrör eller elledning i, på eller över fastigheten, har då fastighetsägaren rätt att använda dessa rör, eller elledningar själv, bara för att de går på hans mark?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 916 inlägg
O Steamboy skrev:Att servitutet skulle ge TS rätt att bygga en väg och sedan kunna förbjuda markägaren att använda den känns fel, men det kan mycket väl vara så. Oaktat så tror jag precis som Nötegårdsgubben att om den saken skulle drivas till sin spets så skulle det utfalla till markägarens fördel, men det är som sagt var inte intressant här.
Att TS dragit sig tillbaka från tråden kan nog ha flera anledningar, exempelvis att vi emellanåt farit iväg i rent trams eller att frågan är så känslig att han inte ytterligare vill dokumentera sina problem.J JohanLun skrev:
Han verkar dock ha varit inloggad relativt nyligen, så han har säkerligen läst de frågor som ställts och valt att inte svara. Då lönar det sig sällan att tjata.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Oj vad mycket åsikter, känslor och bråk dessa servitut ställer till. Det där med servitut är kanske inget som vem som helst ska syssla med? Aktuell lagstiftningen är kanske lite knasig?
Ja men nu vet ju ts redan (av tidigare erfarenhet) att en av den som vill köra på vägen är taskigt. Och det är ju inte bra.D Daniel 109 skrev:
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 150 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 150 inlägg
Har inte läst hela tråden men om jag var i samma sits skulle jag parkera en traktor eller annat större föremål på vägen. Låst givetvis. Då fick han nåt att fundera på. Det är egenmäktigt förfarande om han försöker flytta den.
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Du kan väl återkomma med en uppdatering om hur det går här i tråden?A arst skrev:
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 150 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 150 inlägg
Visst, men då begår man per automatik ett solklart brott. Det går också att ställa en timmervagn (full med timmer givetvis) eller nåt annat stort och robust på vägen som ändå är flyttbart med rätt redskap.KnockOnWood skrev:
Budskapet är givetvis: det här är min väg och den ger du f-n i!
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg