Martin_B
D Daniel 109 skrev:
Det är väl inte så konstigt att man känner sig lurad om man missförstått innebörden i avtalet man skrivit på. Du kan ju kolla hur många av bolagsupplysningens kunder som känner sig lurade.
Ja, men om man uttryckligen känner sig "lurad", så vet man inte vad ordet innebär och betyder. Den som kan svenska bra och förstår innebörden av ordet "lurad", använder definitivt inte ordet i ett sådant läge.
Du skriver själv "om man missförstått innebörden"... ja, det är väl tråkigt för den som har missförstått, men hur tusan kan den känna sig lurad? Vad svarar den personen när någon frågar denne "men vem har lurat dig?" :)

D Daniel 109 skrev:
Det är inte orimligt att han trodde att han gav lov att bygga en väg och rätt att använda den. Men att vägen på hans mark var hans.
Återigen, "han trodde" ... det är väl väldigt tråkigt för vederbörande, men är man inte mer noggrann med att läsa avtal, så får man skylla sig själv. Vem skall man skylla på att man har blivit lurad?

Martin_B
Ur Norstedts Stora Svenska ordbok:
1 få (ngn) att tro ngt som inte är sant
äv.
locka (ngn) till handlande som är ogynnsamt för vederbörande (men gynnsamt för den som lockar)
(SYN. förleda, bedraga)

Ganska likt som jag menade på, må jag säga.

harry73
Martin_B Martin_B skrev:
Kan ej hålla med om just detta.
Men just att känna sig lurad är en känsla, så där hjälper det inte att ordmarkera. Skulle granne 1 känna sig lurad för att det alltid var meningen att han behöll vis bestämmanderätt över marken, och skulle det nu visa sig att så inte är fallet, kan han mycket väl känna sig lurad. Även om du anser att han borde känna sig nochalerad

• Gilla
El_konsult och 2 till
  • Laddar…
Martin_B
harry73 harry73 skrev:
Men just att känna sig lurad är en känsla, så där hjälper det inte att ordmarkera. Skulle granne 1 känna sig lurad för att det alltid var meningen att han behöll vis bestämmanderätt över marken, och skulle det nu visa sig att så inte är fallet, kan han mycket väl känna sig lurad. Även om du anser att han borde känna sig nochalerad
Ja, och då menar jag att "granne 1" i så fall inte kan korrekt svenska. Må han känna sig vad han än vill.

Återigen, han KAN känna sig lurad, men vi behöver inte ens diskutera vad han anser sig känna sig, för han har ju i så fall totalt fel känslor för det inträffade. Det betyder att han inte kan korrekt svenska och därför använder fel ord.

Dock är denna diskussionen ganska löjlig och meningslös när vi inte överhuvudtaget vet vad granne 1 känner. Han kanske är hur nöjd som helst med sitt beslut/situation, beroende på om det handlar om avtalsservitut eller officialservitut.

harry73
Dina ordmarkeringar är meningslösa, men att låta TS leva in sig i grannens känslor är ganska meningsfullt och kan bara skapa bland de inblandade grannar

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Martin_B
harry73 harry73 skrev:
Dina ordmarkeringar är meningslösa, men att låta TS leva in sig i grannens känslor är ganska meningsfullt och kan bara skapa bland de inblandade grannar
Ja, de är jättemeningslösa. Men då kan jag komma med det kloka förslaget att "granne 1 kanske känner sig våldtagen! Vad tror ni om det?" ...så får vi se hur många som håller med mig?
Sen till de som säger emot skriver jag bara "dina ordmarkeringar är meningslösa" :)

Skall vi hålla på att använda fel ord, och dessutom stå på oss, så blir det bara massa meningslösa diskussioner av det. En sak är att använda fel ord, men att rätta sig ifall det nu var fel. Alla kan ju göra fel och skriva fel, inget konstigt med det. Men att stå på sig om att "jo men så är det" enbart för att få rätt blir bara jobbigt i längden.

Mikael_L
J JohanLun skrev:
Har markägaren rätt att använda TS väg på sin egen mark? Har han rätt att låta andra (tex en bil som ska hämta skog på markägarens mark) att åka där? Har han rätt att ens korsa vägen?
Det är en rätt bra och intressant fråga.

Om servitutet skulle gälla rätten att anlägga och använda avloppsrör eller elledning i, på eller över fastigheten, har då fastighetsägaren rätt att använda dessa rör, eller elledningar själv, bara för att de går på hans mark?

• Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
O Steamboy skrev:
Att servitutet skulle ge TS rätt att bygga en väg och sedan kunna förbjuda markägaren att använda den känns fel, men det kan mycket väl vara så. Oaktat så tror jag precis som Nötegårdsgubben att om den saken skulle drivas till sin spets så skulle det utfalla till markägarens fördel, men det är som sagt var inte intressant här.
J JohanLun skrev:
Vore intressant höra vad TS anser om detta eller vad LM sagt om detta; Jag och andra har ställt frågan flera gånger utan något svar....
Att TS dragit sig tillbaka från tråden kan nog ha flera anledningar, exempelvis att vi emellanåt farit iväg i rent trams eller att frågan är så känslig att han inte ytterligare vill dokumentera sina problem.

Han verkar dock ha varit inloggad relativt nyligen, så han har säkerligen läst de frågor som ställts och valt att inte svara. Då lönar det sig sällan att tjata.

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Oj vad mycket åsikter, känslor och bråk dessa servitut ställer till. Det där med servitut är kanske inget som vem som helst ska syssla med? Aktuell lagstiftningen är kanske lite knasig?
D Daniel 109 skrev:
Nu var det ju två grannar som har intresse i vägen. Då då är de ju tre.
Ja men nu vet ju ts redan (av tidigare erfarenhet) att en av den som vill köra på vägen är taskigt. Och det är ju inte bra.

Även om tråden kanske spårade ut lite hade det varit roligt att veta hur det går/gick.

TS får mer än gärna berätta vad som har hänt och hur det går

nizzehult
Har inte läst hela tråden men om jag var i samma sits skulle jag parkera en traktor eller annat större föremål på vägen. Låst givetvis. Då fick han nåt att fundera på. Det är egenmäktigt förfarande om han försöker flytta den.

nizzehult nizzehult skrev:
skulle jag parkera en traktor eller annat större föremål på vägen
Fin konfrontation!
En traktor är väldigt lätt att sabotera om man ställer till med ställningskrig.

A arst skrev:
Det hela jag beskriver här börjar bli en ordentligt infekterad situation, så jag får be om inte alltför avancerade svar. Att komma vidare, på ett någorlunda balanserat och lagligt korrekt sätt är vad jag siktar på (och att kunna bo kvar här och känna mig hyfsat trygg).

...
Du kan väl återkomma med en uppdatering om hur det går här i tråden?

nizzehult
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Fin konfrontation!
En traktor är väldigt lätt att sabotera om man ställer till med ställningskrig.
Visst, men då begår man per automatik ett solklart brott. Det går också att ställa en timmervagn (full med timmer givetvis) eller nåt annat stort och robust på vägen som ändå är flyttbart med rätt redskap.
Budskapet är givetvis: det här är min väg och den ger du f-n i!

• Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
nizzehult nizzehult skrev:
Det går också att ställa en timmervagn (full med timmer givetvis) eller nåt annat stort och robust på vägen som ändå är flyttbart med rätt redskap.
Och du tror inte det blir besvärligt för TS själv att ta sig fram på vägen då?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.