KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Nej nej, långt ifrån!

När övergår en stig till att bli en väg? Och när blir vägen en gata :rofl:

(Det märks att det är helg nu va?)
Vad vill du att vi ska kalla vägen? Är det ok för dig om vi kallar den för "trådskaparens väg"? ;)

• Gilla
Anne K-N och 2 till
  • Laddar…
harry73
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Vad vill du att vi ska kalla vägen? Är det ok för dig om vi kallar den för "trådskaparens väg"? ;)
Jag föreslår att vi pratar om trädskaparens väganläggning, för det är det vi pratar om. Sen får man vara lite smidigt och bara kalla det för väg. Det är nog ingen som inte förstår vad man menar:p

Det skulle vara oerhört intressant att höra/läsa kontrahentens, dvs den blivande grannens, syn på saken.

För i min värld är ingen människa så genomusel, eller för den delen så genomgod, att vederbörande inte har intressanta argument för sitt handlande, eller för sitt ställningstagande i en konflikt.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Det skulle vara oerhört intressant att höra/läsa kontrahentens, dvs den blivande grannens, syn på saken.

För i min värld är ingen människa så genomusel, eller för den delen så genomgod, att vederbörande inte har intressanta argument för sitt handlande, eller för sitt ställningstagande i en konflikt.
Jag tvivlar på att han kan läsa och skriva. Eller över huvud taget uttrycka sig i ord.

Mikael_L

Nu finns det trots allt så buffliga och egoistiska och egocentriska människor på vår jord att denna granne mycket väl kan vara precis så här usel, eller framförallt uppföra sig såpass uselt som TS beskriver.
Jag känner inget behov att misstro TS.

Men jag håller med om att det ändå alltid (för det mesta åtminstone) kan vara intressant att få höra och försöka förstå andra människors tankar och drivkrafter.

• Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
Martin_B
När övergår en stig till att bli en väg? Och när blir vägen en gata :rofl:
Vi får fråga TS om vägen kantas av träd. Då blir det plötsligt en allé! :)

Han kan ju också bredda den lite, så blir det plötsligt en esplanad eller aveny.

Varför inte också bygga några mäktiga byggnader utmed vägen? Då har vi plötsligt en boulevard :D

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
tio_Pepe tio_Pepe skrev:
Jag tvivlar på att han kan läsa och skriva. Eller över huvud taget uttrycka sig i ord.
Ja, du kan naturligtvis ha rätt.
Men är det inte lite väl grovt att uttala sig så om en totalt okänd person :thinking:

harry73
Martin_B Martin_B skrev:
Varför inte också bygga några mäktiga byggnader utmed vägen? Då har vi plötsligt en boulevard
Eller vänta tills det börjar snöa då är det vintergatan (försök och slå den :p)

• Gilla
Anonymiserad 170696 och 2 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Eller vänta tills det börjar snöa då är det vintergatan (försök och slå den :p)
Lätt. När din gamla snö smälter för att sedan frysa på - då blir det en isgata. :)

• Gilla
harry73
  • Laddar…
Hade ett skämt om tuppfäktning och Golgata, och att vi skulle sätta sista spiken i den här utvikningen, men inser att den bara skulle återuppstå ändå.

Redigerat:
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Betydligt trevligare med ordvitsar än med ordmärkning :)

God morgon!

När grannen är där och vandaliserar avspärrningen så blir det öppen gata :)

Redigerat:
  • Gilla
Andreas_kalmar och 1 till
  • Laddar…
Martin_B Martin_B skrev:
... Dock reagerade jag på TS ordval "egendom", då det började ringa lite klockor där om vad han kan ha för inställning till saker och ting. Dock hade TS svar på varför han skrev egendom, och det var för att man har sagt så till honom på Lantmäteriet.
Redan i trådstarten skrev TS att det var Lantmäteriet som sa att vägen är TS "lös egendom"

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
TS: Lägg ut lite fotanglar i ett mönster bara du känner till (samt varna för vassa föremål medelst skylt). De flesta kan du lägga i vägrenen där bara breda fordon måste köra... (-;

För övrigt är det ganska störande att läsa ifatt några sidor inlägg bestående av SFI, i det här fallet; Svenska för i*****r.
Att hänvisa till en (1!) ordbok och påstå att en svensk myndighet, tillsammans med de flesta i tråden har fel blir lite löjligt i längden. Särskilt som frågan redan avhandlats några gånger tidigare.

• Gilla
Anonymiserad 170696 och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
N NoiseMaker skrev:
TS: Lägg ut lite fotanglar i ett mönster bara du känner till (samt varna för vassa föremål medelst skylt). De flesta kan du lägga i vägrenen där bara breda fordon måste köra... (-;
Då går väl grannen och flyttar på dessa till ett annat mönster ... :)

O Steamboy skrev:
Jag håller helt med på den punkten. Det finns många här i tråden som helt okritiskt tar TS parti utan att över huvudet taget reflektera över att all information vi har ensidigt kommer ifrån TS.
Självklart kommer all information just från TS eftersom grannen inte är här i tråden och förklarar sin sida av det och syftet med tråden är väl just att TS vill ha tips och råd för hur TS ska hantera den uppkomna situationen.

O Steamboy skrev:
Sen måste jag gå tillbaks till mitt förra inlägg och påpeka att det har fortfarande inte framkommit ett enda argument varför det är ett så stort problem att grannen använder vägen.
Ett argument; det är inte grannens väg. Om din granne nyttjade nåt som var ditt (t.ex. din P-plats), utan att ens fråga först och sen var otrevlig när du försökte prata med honom, skulle inte du bli rätt sne på honom då?

Vilket f.ö. får mig att fundera på om inte nyttjandet av vägen är s.k "egenmäktigt förfarande" (typ en form av stöld), precis som när man nyttjar någon annans P-plats.

O Steamboy skrev:
Det finns inget som helst fokus på att lösa de konkreta problemen, om de nu verkligen existerar. Den rent principiella ståndpunkten att det minsann är min väg och därför får grannen inte använda den är ju bra barnslig.
Att försöka prata med grannen (som jag uppfattat att TS gjort) är att försöka lösa problemen. Ett av dessa problem är just vem som ska betala för vägen och för att komma överens om det så krävs det att grannen vill kommunicera.

O Steamboy skrev:
Istället är min tolkning fortfarande att TS bara är arg och upprörd över grannens husbygge och använder vägen som ett vapen i kampen mot bygget.
Där är jag nog benägen att hålla med, men alldeles oavsett så är vägen TS egendom och det är upp till TS att besluta om vem han vill låta nyttja sin egendom, på precis vilka grunder han själv bestämmer (inom lagens ramar).

O Steamboy skrev:
Kontakta kommunens byggnadskontor. Förklara att du inte vill ha huset där det är placerat. Fråga varför du inte blivit tillfrågad- Förklara hur situationen ser ut med vägen, dvs: vem äger marken och vad säger servitutet. Diskutera möjligheterna att överklaga bygglovet med kommunen. Om det är möjligt så överklagar du.
Att diskutera med myndighet går ibland och ibland inte, beroende på vem man kommer i kontakt med. Får man tag i rätt person så kan det gå förvånansvärt smidigt att lösa saker, får man tag i fel person så bankar man bara huvudet blodigt mot väggen, men det är givetvis värt att försöka.

O Steamboy skrev:
... ta på dig rättshaveristhatten och fortsätta krångla.
Såna här uttalanden blir jag rätt sne på. Det är ett j...la sätt att påstå att folk som försöker hävda sin rätt är "rättshaverister". Verkar vara en härskarteknik för att förringa en opponent.

Redigerat:
  • Gilla
Anonymiserad 170696 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.