E El_konsult skrev:
Om någon har servitut att köra på min väg och orsakar slitage så är denne skyldig att ersätta reparera skadan. Troligtvis med grus. detta innebär ju inte att vägen blir hens. Eftersom gruset är ersättning för det slitage denne gör på min egendom/väg.

En annan fråga om jag äger en väg som jag har gett ca 35 stugägare utfartsservitut väg till och de sköter detta via en ideell förening. Har styrelsen då rätt att bomma vägen och hyra ut nycklar/servitutsliknande till typ tillkommande 25st icke servitutsägare samtidigt som de tar betalt för uthyrning av nycklar/min väg. ?
Första påståendet är inte relevant eftersom Granne 1 inte har någon väg som TS har servitut att köra på, TS har en väg, servitutet gäller marken han "lånar" för att ha sin väg på. Och granne två har inte servitut hos vare sig TS elelr granne 1 att köra på TS väg, endast ett olovligt avgivet muntligt löfte.

Andra påståendet är inte relevant eftersom du i det fallet äger vägen.

• Gilla
dicliff och 2 till
  • Laddar…
Martin_B Martin_B skrev:
Är ni med på hur jag menar? Eller betraktas jag som helt dum i huvudet? :D
Jag är med på hur du menar, och ja, du betraktas som något dum i huvudet, eftersom du envisas med att försöka övertyga TS om att vägen inte är hans, trots att en myndighet med juridisk rätt att döma detta klart och tydligt sagt ifrån att servitutet innebär att vägen TS har byggt ÄR hans egendom.

Sluta alltså att tjata här och lämna ditt överklagande till Länsstyrelsen, om det är du som är Granne 2. Tips: du kommer att få nej, eftersom du har alla möjligheter att bygga en egen väg på din egen mark. Den enda som kan ändra på servitutet är TS.

• Gilla
dicliff och 17 till
  • Laddar…
Mikael_L
Hyggligt bra och korrekt, men detta vill jag anföra:
Anna_H Anna_H skrev:
Första påståendet är inte relevant eftersom Granne 1 inte har någon väg som TS har servitut att köra på, TS har en väg, servitutet gäller marken han "lånar" för att ha sin väg på. Och granne två har inte servitut hos vare sig TS elelr granne 1 att köra på TS väg, endast ett olovligt avgivet muntligt löfte.
Det var ju en bit väg som fanns innan TS byggde sin, denna vägstump har nog granne 1 rätt att lova andra att nyttja.
Sen kanske granne 1 lovade mer, att granne 2 även fick köra på TS väg, vilket han inte hade fog att lova. Det var ju kanske så du menade också, men jag ville förtydliga.

Anna_H Anna_H skrev:
Andra påståendet är inte relevant eftersom du i det fallet äger vägen.
Detta beror dock mest på hur detta servitut är skrivet.
Är det explicit angivet att dessa stugägare får sätta bom, eller explicit angivet att de inte får anlägga en bom är frågan lätt att besvara.
Står det inget i servitutet om detta, så är det kanske inte så lätt att tvärsäkert svara på.

Martin_B
Anna_H Anna_H skrev:
du envisas med att försöka övertyga TS om att vägen inte är hans
Va? Var envisas jag med det menar du? :D :D

Jag har ju hela tiden varit på TS sida, och den vägen är enbart TS att bruka!!! Jag har väl inte sagt annorlunda?

Det enda jag har ifrågasatt är att vägen skulle vara TS "egendom", eftersom där inte har sålts någonting till TS. Det finns ett vägservitut vilket ger TS exklusiv rätt att bruka marken som tillfart till sin fastighet, där nu en väg har anlagts av TS.
Jag menar sedermera att gruset och övrigt material som TS har använt till att anlägga vägen är TS egendom, medan marken som gruset ligger på är granne 1's egendom.

Det enda som diskuteras av mig är ifall man kan kalla vägen, per definition, för TS egendom, eller ej, ingenting annat.

Anna_H Anna_H skrev:
Sluta alltså att tjata här och lämna ditt överklagande till Länsstyrelsen, om det är du som är Granne 2. Tips: du kommer att få nej, eftersom du har alla möjligheter att bygga en egen väg på din egen mark.
Om jag är granne 2? Skämtar du med mig eller? :D

Ja, jag är granne 2, därför är jag här inne och försvarar TS! hahaha

Anna_H Anna_H skrev:
Den enda som kan ändra på servitutet är TS.
Det menar du inte? :D

Martin_B
Mikael_L Mikael_L skrev:
Sen kanske granne 1 lovade mer, att granne 2 även fick köra på TS väg, vilket han inte hade fog att lova.
Det var en teori jag också hade,... dock avfärdades det illa kvickt här, varför det nu är så. :)

Martin_B Martin_B skrev:
Va? Var envisas jag med det menar du? :D :D

Det enda som diskuteras av mig är ifall man kan kalla vägen, per definition, för TS egendom, eller ej, ingenting annat.
Och du har flertalet gånger fått veta att det kan man. Om du inte håller med om det får du ta den diskussionen med den som sagt det, inte med TS.

Martin_B Martin_B skrev:
:D
I all välmening: Att avsluta ett aggressivt och/eller otrevligt inlägg med en smiley gör att det uppfattas som mer otrevligt, inte tvärt om.

Snälla sluta nu att förstöra den här intressanta tråden och låt TS problemställningar vara i centrum.

• Gilla
dicliff och 7 till
  • Laddar…
Ni som har ett problem med att ts kallar vägen för "sin väg" och att vissa andra kallar vägen för "din väg".

Vilket ord vill ni att vi ska använda istället om vi vill göra er nöjda och få er att sluta märka ord? ;)

• Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
Hej Arst!

Håll oss gärna uppdaterade på hur det går i ärendet. Plöjde han ner dina avgränsningar, flyttade din bil etc???

Har följt denna tråd sedan den kom ut, och förutom att det som vanligt fylls på med en massa saker som inte hör till ämnet, så är den mycket spännande.

// Pelle

• Gilla
dicliff och 2 till
  • Laddar…
Om jag kommer i situation att jag ska bevilja ett servitut för väg kommer jag att se till att det är rätt att färdas, inte att anlägga väg. Inte kul att få någon som TS som portar allt han kan.

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Om jag kommer i situation att jag ska bevilja ett servitut för väg kommer jag att se till att det är rätt att färdas, inte att anlägga väg. Inte kul att få någon som TS som portar allt han kan.
Det kan nog inte markägaren bestämma. Det är lantmäteriet som bestämmer. Och de följer vissa principer.

• Gilla
dicliff och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nu fanns det ju ingen väg från början, så det alternativet fanns inte. Inte så kul att tvingas anlägga en väg för dyra pengar som du inte har användning för?

• Gilla
fia_mstd och 1 till
  • Laddar…
Martin_B
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Ni som har ett problem med att ts kallar vägen för "sin väg" och att vissa andra kallar vägen för "din väg".

Vilket ord vill ni att vi ska använda istället om vi vill göra er nöjda och få er att sluta märka ord? ;)
Men det är ju TS väg ...vems skulle den annars vara? :)

Martin_B Martin_B skrev:
Men det är ju TS väg ...vems skulle den annars vara? :)
Det tycker jag också. Men vissa medlemmar på detta forum verkar ha ett problem med det. Jag vill veta vilka ord de tycker att vi ska änvända i stället för "trådskaparens väg". Vad ska vi kalla vägen för att alla ska bli nöjda? Ska vi kanske döpa vägen till Rolf ;)

Är vi färdig med ordmärkningen nu?

• Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Är vi färdig med ordmärkningen nu?
Nej nej, långt ifrån!

När övergår en stig till att bli en väg? Och när blir vägen en gata :rofl:

(Det märks att det är helg nu va?)

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.