159 297 läst ·
2 396 svar
159k läst
2,4k svar
Jobb för två timmar, faktura för tre...
Ok, så om du ringer mig och bokar upp mig om att du ska byta en dimmer och jag säger att det kostar Si och så mycket och vi bestämmer att jag ska komma till dig imorgon bitti klockan 7. När jag väl står där visar det sig att du åkt till jobbet och glömt mig. Då skulle du dra mig inför tinget om jag skickade en faktura på restid och arbete?D Derbyboy skrev:
Bättre de använder din toalett än att de ska behöva göra som grannens katt och skita i rabatten, sandlådan eller i soptunnan inneFairlane skrev:
Tidigare har jag varit glad när hantverkaren varit tydlig med att reskostnader tillkommer à X kr/km och att de måste hyra vissa verktyg som jag måste betala.
Nu inser jag att det beror på att de ansett att jag är korkad. Att berätta det behöver man ju bara göra för korkade individer, för alla andra förstår, utan att man behöver förklara.
Så hädanefter kommer jag ta alla sådana berättelser som en förolämpning och som straff ska de inte få använda min toalett och inte heller ska jag bjuda på kaffe eller vatten!![]()
Bra där. Äntligen lite vettig läsning. Konsumenttjänstlagen är stark. Antagligen lite för stark i vissa fall.N Nikorasu skrev:Det här var den enda kommentaren du skrivit som jag helt håller med om. Problemet ligger hos flata konsumenter.
Det finns redan mer än behövlig tydlighet i lagstiftning, bevisbördan i luddiga fall ligger alltid hos näringsidkaren och konsument ses som svagare part i lagtolkning.
Det enda vi konsumenter behöver göra om någon debiterar 3 timmar för 2 timmars jobb är att BESTRIDA och betala för 2. Om hantverkaren vill ta det till domstol så får de lov att bevisa allt det "underförstådda" som de menar konsumenten borde känna till som ni har skrivit om i rader i tråden. Men det kommer inte lyckas, och efter ett par vevor kanske de lär sig att vara så tydliga så att konsumenten får rätt förväntan om vad de ska betala.
Problemet ligger hos konsumenterna, som genom sin flathet fortsätter att stödja alla hantverkare som inte tål att tala om hela sitt pris i förväg.
Självklart kommer du vinna om hantverkaren inte kan bevisa att han utfört arbete i 3 Tim. Men kan han bevisa det och du inte kan motbevisa så förlorar du. Ganska logiskt. Tack och lov så förstår domstolarna att arbetet inte börjar vid kundens tröskel. Men det kan det göra. Om man avtalat om det i förväg.
Sen kan du visserligen vinna ändå även om hantverkaren kan visa att han arbetat i 3 Tim men du inte kan motbevisa hen. Arbetet får nämligen inte vara oskäligt dyrt för det som är utfört OM vi pratar löpande arbete.
Men jag rekommenderar alltid ett avtal för bådas skull och skulle själv aldrig starta ett arbete utan ett avtal. Konsumenttjänstlagen är alldeles för stark för det. Förutom detta så anser jag också att tydlighet varar längst.
Nu har grundfrågan i denna tråd handlat om det skäliga i att Ts får en faktura på 3 Tim efter 2 Tim arbete på plats. Detta försvarar jag och anser inte att det är oskäligt eller att Ts sms skulle visa att endast 2 Tim skulle vara motiverat i just detta fall.
Skulle nog kunna skohornas in under "etnisk tillhörighet" eller "funktionsnedsättning"P Pin skrev:
Edit: Japp
3. etnisk tillhörighet: nationellt eller etniskt ursprung, hudfärg eller annat liknande förhållande