P
Violina Violina skrev:
Det enda som sagts var väl dock att han tar x-kronor per timma. Vilken tid som skulle debiteras hade de inte avtalat om. Att kunden förutsätter att det bara är tiden på plats hos denne, och inte restid och tid för inköp och administration, känns bara korkat. Varför ska hantverkaren göra allt det gratis?
Varför berättar inte hantverkare för sina kunder då att det kommer ta en timme att köpa material, en timme till att köra till och från dig från vår firma. Borde fan ingå i gymnasielinjerna hur man hanterar kunder med.

Bara skrämmande att det blev 36 sidor daltande om otydliga hantverkare.
Frågar kunden så berätta ALLT. Man ber som hantverkare bara om att slippa mer jobb om det blir såhär.
Ja anställda ska kunna svara på detta, elektrikerna jag har här svarar för vad det kostar.

PS. Frisören har tydlig info innan man sitter ner i stolen, kostar det 400 så slår hon/han inte in 500 kr för extra slitage eller för att den fick köra till salongen.

Där är ingen som påtalat att hantverkaren ska köra gratis, det är däremot folk som påtalar att det är luddigt och förbannat svårt att ens veta vad de kostar när man slänger till en timme till eller 2 eller vad man nu hittar på.
Det enda rätta i detta fallet hade som sagt varit om hantverkaren talat om att vi tar betalt en timme för jobbet med, INNAN han börjar. Då vet kunden att jobbet tog 2 timmar och han kommer debitera för 3. Cool lugnt.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
vad vet du om det?:crysmile:
Mycket. Det kanske är jag som är Rut. Eller så är jag gift med henne. Vad vet du själv? Har du ett enda exempel på stödarbetet i hemmet där restid eller kostnad dyker upp som en överraskning efteråt?

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
E
Rkarlsson skrev:
Varför berättar inte hantverkare för sina kunder då att det kommer ta en timme att köpa material, en timme till att köra till och från dig från vår firma. Borde fan ingå i gymnasielinjerna hur man hanterar kunder med.

Frågar kunden så berätta ALLT. Man ber som hantverkare bara om att slippa mer jobb om det blir såhär.
Ja anställda ska kunna svara på detta, elektrikerna jag har här svarar för vad det kostar.

PS. Frisören har tydlig info innan man sitter ner i stolen, kostar det 400 så slår hon/han inte in 500 kr för extra slitage eller för att den fick köra till salongen.

Där är ingen som påtalat att hantverkaren ska köra gratis, det är däremot folk som påtalar att det är luddigt och förbannat svårt att ens veta vad de kostar när man slänger till en timme till eller 2 eller vad man nu hittar på.
Det enda rätta i detta fallet hade som sagt varit om hantverkaren talat om att vi tar betalt en timme för jobbet med, INNAN han börjar. Då vet kunden att jobbet tog 2 timmar och han kommer debitera för 3. Cool lugnt.
Varför skulle hantverkare ta betalt för tid som inte är förknippat med jobbet? En timme?

Det förekommer ju att vissa firmor debiterar minst 3h, kanske helst akuta jourjobb. Då håller jag med om att det är extremt viktigt att kommunicera fram detta till kunden vid första telefonkontakten.

Vet inte om det har så mycket med denna tråden att göra förstås.

Violina Violina skrev:
Det ingår istället i timdebiteringen (för det är ju inte gratis)
Ingenting är gratis. ROT kanske kan kära sig av RUT och förenkla och tydliggöra prismodellen.

N Nikorasu skrev:
Fel igen:

2 § I denna lag avses med

konsument: en fysisk person som handlar huvudsakligen för ändamål som faller utanför näringsverksamhet,
näringsidkare: en fysisk eller juridisk person som handlar för ändamål som har samband med den egna näringsverksamheten,
produkt: vara, tjänst eller annan nyttighet, dock inte fast egendom och arbetstillfälle,
testa det om du bokar hantverkare

Rkarlsson skrev:

Ts har beställt detta arbete innan hantverkaren tar kontakt på sms. Ts var hemma med stoppuret. Kunde inte Ts frågat innan han beställer och senast när hantverkaren går över tröskeln. Istället tar han för givet att arbetet börjar och slutar vid tröskeln. Lite ansvar har man som konsument också.
https://www.hallakonsument.se/varor-och-tjanster/infor-att-anlita-hantverkare/

Nu är jag hos frisören. ”Vad kostar en klippning? 400 kr. Ok vi kör. Sen sätter jag mig i stolen och frisören frågar om jag vill tvätta håret. Visst kör.
Väl framme vid kassan så kostar det nu 450 kr.”
Lurad? Bedragen? Förd bakom ljuset? Dold avgift?

• Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
E
Krille-72 Krille-72 skrev:
Ts har beställt detta arbete innan hantverkaren tar kontakt på sms. Ts var hemma med stoppuret. Kunde inte Ts frågat innan han beställer och senast när hantverkaren går över tröskeln. Istället tar han för givet att arbetet börjar och slutar vid tröskeln. Lite ansvar har man som konsument också.
[länk]

Nu är jag hos frisören. ”Vad kostar en klippning? 400 kr. Ok vi kör. Sen sätter jag mig i stolen och frisören frågar om jag vill tvätta håret. Visst kör.
Inget konstigt, fick betala runt tusenlappen hos frisören en gång då jag behövde än det ena och än det andra till håret. Och dessa produkter var långt ifrån gratis och inte hamnade jag på omslaget till Café för det.. :thinking:

• Gilla
  • Haha
plåtrickard och 3 till
  • Laddar…
Vill man ha full kostnadskontroll så ska man såklart ha ett fast pris, som dessutom är väldigt detaljerat specat. Garanterat mycket dyrare men om det är viktigast att veta exakt vad det kostar så får man köra på det.

Sen det här med timmar, transport och pris per timme.
Antingen får man ett lågt pris per timme som låter "billigt", men sen får man betala för transporttid, milersättnign etc, verktyg etc.
Eller så får man ett timpris där allt (inte material) ingår, då ha man såklart mer kostnadskontroll än i första fallet, men det är såklart betydligt högre.

Börja räkna själv på att ha en anställd hantverkare - bil (leasing, skatt, service, däck, försäkring etc), lönekostnad, semesterersättning, pension, verktyg, försäkring av anställd, pengar till utbildning & teambuilding, administrativa kostnader, kontor etc.
Ska man då bara fakturera kund för timmar man varit innanför tröskeln, så är det kanske 4-5 timmar per dag? Ska alla kostnader täckas med en liten liten vinstmarginal också så är det inte orimligt att snickare kostar 1000 kronor/timme.

"there is no free lunch", det stämmer, alltid...

• Gilla
Grizzlybjörnen123 och 1 till
  • Laddar…
P
E El-Löken66 skrev:
Varför skulle hantverkare ta betalt för tid som inte är förknippat med jobbet? En timme?

Det förekommer ju att vissa firmor debiterar minst 3h, kanske helst akuta jourjobb. Då håller jag med om att det är extremt viktigt att kommunicera fram detta till kunden vid första telefonkontakten.

Vet inte om det har så mycket med denna tråden att göra förstås.
Det hantverkaren ska ta betalt som rör mig och mitt hus skall han väl vara väldigt tydlig med? Att man försvarar luddigheten är under mitt förstånd.

Krille-72 Krille-72 skrev:
[länk]

Det är väl inte så konstigt att han tar för givet att de tar betalt för utfört jobb, att det är så förbannat luddigt i den branshen visste han inte om som han själv skrivit här, men hantverkare sticker ner honom utan pardon och tror han är en snål jävel. ;

Absolut!

Jag vill ju givetvis betala för mig, ville mest ha mer utförlig information som kund för jag är inte så inne på vad som är praxis.

• Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:

Att välja en jämförelse som TYDLIGT talar om fastpris (klippning) och jämföra med rörligt pris (kr/h) är inte bara klantigt, det är faktiskt ganska korkat..

Hade du gjort en aktuell jämförelse, ex. vis hårfärgning eller håruppsättning som brukar ha ett "från x kr" pris, hade jämförelsen varit mer reell.. Men då hade du klart fått problem, för då hade det inte varit så konstigt om frisören sagt "det brukar gå på runt 800 kr" men sen fick du betala 400 (för du har så lite hår) och jag fick betala 1100 för mitt hår är tjockt och långt..

• Gilla
Grizzlybjörnen123 och 1 till
  • Laddar…
A Ankmamma skrev:
Alldeles korrekt. Jag har fakturerat kunder under en tid i arbetslivet. Det kunde bli 24h fakturerade timmar för en person som fick i lönekuvertet betalt för8h.
Det är ju inte ett problem om man har ackord som i fordonsbranschen. Där har vi fasta tider på varenda moment. Om det ska ta 1h att byta bromsskivor och teknikern gör det på 30 min så hinner han mer. Men kund betalar fast pris, även den gången då skivorna rostat fast och det tar 2h att byta. Teknikern får ge och ta, han har lön men ackordet blir lidande när han stöter på patrull.

E
Rkarlsson skrev:
Det hantverkaren ska ta betalt som rör mig och mitt hus skall han väl vara väldigt tydlig med? Att man försvarar luddigheten är under mitt förstånd.
.
Har för mig detta skrivits några gånger tidigare, Skatteverket kräver att det separas vad reskostnaden är då du inte kan gör ROT för denna.

Alltså, får du en faktura på 2h effektiv tid kommer SKV undra varför företaget bjudit på resan till och från kund samt till grossist.

Men annars kunde ju din prismodell användas men slutpriset hade ändå blivit detsamma.

• Gilla
Krille-72
  • Laddar…
P
Violina Violina skrev:
Att välja en jämförelse som TYDLIGT talar om fastpris (klippning) och jämföra med rörligt pris (kr/h) är inte bara klantigt, det är faktiskt ganska korkat..

Hade du gjort en aktuell jämförelse, ex. vis hårfärgning eller håruppsättning som brukar ha ett "från x kr" pris, hade jämförelsen varit mer reell.. Men då hade du klart fått problem, för då hade det inte varit så konstigt om frisören sagt "det brukar gå på runt 800 kr" men sen fick du betala 400 (för du har så lite hår) och jag fick betala 1100 för mitt hår är tjockt och långt..
Men är poängen så svår att nå fram?

TYDLIGHET.

Om du tar frisören per timme så ska den berätta att den tar 2000 kr timmen, inte komma i efterhand att den ska ha betalt för att den körde till salongen av dig och inte extra betalt för att den skulle köra och hämta mer färg för att du var besvärlig.

Om kunden frågar. Säg allt, kunden i detta fall undrar om det är rätt men blir kallad för snål jävel, mutar med mer jobb för att få bättre pris.

Jag har väl sagt till hantverkare med att om de gör ett bra jobb får de mer jobb. En morot för de att göra ett gott jobb för att få nästa. Om de stressar sönder och gör dåligt jobb får de ju inte mer jobb.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
P
E El-Löken66 skrev:
Har för mig detta skrivits några gånger tidigare, Skatteverket kräver att det separas vad reskostnaden är då du inte kan gör ROT för denna.

Alltså, får du en faktura på 2h effektiv tid kommer SKV undra varför företaget bjudit på resan till och från kund samt till grossist.

Men annars kunde ju din prismodell användas men slutpriset hade ändå blivit detsamma.
Ja och i med hantverkaren sagt att den sista timmen är för transport så kan ju ts välja att betala för 2?

Då är det ju ännu luddigare bransch om de inte ska vara tydliga där.

Staffans2000
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Precis som rot och Rut är en en skattelättnad...
Nej.
Pensionen har jag genom arbete redan betalt. ROT och RUT är skattesubventionerat. Finns ingen koppling med tidigare inbetalda medel.

Staffan

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.