159 309 läst ·
2 396 svar
159k läst
2,4k svar
Jobb för två timmar, faktura för tre...
Behövs ingen lag alls. Behövs bara konsumenter som vägrar att betala utöver det som avtalats. Som i det här fallet 2 timmar för ett 2 timmars jobb. Då skulle alla "firmor B" snabbt sluta med att inte redovisa faktiska kostnaden.S SueCia skrev:
Det enda som sagts var väl dock att han tar x-kronor per timma. Vilken tid som skulle debiteras hade de inte avtalat om. Att kunden förutsätter att det bara är tiden på plats hos denne, och inte restid och tid för inköp och administration, känns bara korkat. Varför ska hantverkaren göra allt det gratis?N Nikorasu skrev:
Det har inte avtalats att arbetstiden börjar och slutar vid tröskeln. Därför har hantverkaren rätt att ta betalt för all arbetstid.N Nikorasu skrev:
Hantverkaren har inte rätt till det.Krille-72 skrev:
Prisinformationslagen:
10 § Prisinformationen skall vara korrekt och tydlig. Om det kan tillkomma avgifter och andra kostnader, skall detta anges särskilt.
Om TS och andra konsumenter vägrade betala utöver det som tydligt offererats och accepterats, så skulle vi slippa sånt här tjafs och alla de firmor som håller på med det.
Jo, hantverkaren har rätt till betalt för utfört arbete.N Nikorasu skrev:Hantverkaren har inte rätt till det.
Prisinformationslagen:
10 § Prisinformationen skall vara korrekt och tydlig. Om det kan tillkomma avgifter och andra kostnader, skall detta anges särskilt.
Om TS och andra konsumenter vägrade betala utöver det som tydligt offererats och accepterats, så skulle vi slippa sånt här tjafs och alla de firmor som håller på med det.
Edit: Kunden i detta fall har fått korrekt prisinformation, kostnad per timme. De har inte i förväg avtalat om antalet timmar.
Redigerat:
N Nikorasu skrev:Hantverkaren har inte rätt till det.
Prisinformationslagen:
TACK !
Dessutom skulle du få titta i stjärnorna efter din hantverkareN Nikorasu skrev:Hantverkaren har inte rätt till det.
Prisinformationslagen:
Hantverkare och hans tjänster går under konsumenttjänstlagen om du nu inte kände till det
Prisinformationslagen gäller varor, inte tjänster. Du kanske ska läsa på lite
Redigerat:
Alldeles korrekt. Jag har fakturerat kunder under en tid i arbetslivet. Det kunde bli 24h fakturerade timmar för en person som fick i lönekuvertet betalt för8h.JA”Snabbe” skrev:
Vad jag menar är att om jag har en hantverkare hemma hos mig en hel dag så är det såklart inte ett problem om han måste gå på dass på atbetstid, nöden har ingen lag. Men det verkar inte va samma sak på andra hållet. Jag ska ändå betala när han gått ut genom dörren och ska tillbaka till firman.
Alltså, det går bra att skita med betalning, men inte att köra bil utan att fakturera den tiden.
Jag anser att timdebiteringen hos kund ska stå för transporttiden också. Annars blir det så som jag skrev i ett annat inlägg, olika kunder betalar för samma tid. Dubbelt betalt alltså per körstrecka mellan kunder. Skulle man räkna ihop en arbetsdag i fakturerade timmar hade det ju blivit mer än 8h.
Jag vet inte om du väljer att missförstå. Det vi vet i Ts fall att arbetet kostar x Kr/ Tim. Sen har det fysiska arbetet på plats tagit 2 Tim och det andra arbetet 1 Tim. 3 Tim totalt.N Nikorasu skrev:Hantverkaren har inte rätt till det.
Prisinformationslagen:
Inga dolda avgifter har tillkommit. Däremot har Ts trott att arbetstiden börjar och slutar vid tröskeln. En hantverkare har ingen skyldighet att vara tankeläsare vad folk tror. Däremot behöver konsumenter och entreprenörer bli bättre på att skriva och förstå ett avtal innan beställning läggs.
Vi har ex i tråden om Electrolux som tar 1800 kr för första timman. Helt ok tycker många även om arbetet tar 10 Min.
MEN skulle detta varit en hantverkare hade rubriken i tråden lydigt: Hantverkare tog 1800Kr för 10 min arbete. Jag känner mig lurad
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 535 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 535 inlägg
Han har sagt sitt timpris och sen var han tydlig med att han inte visste hur jobbet såg ut. Det finns ingenting som tyder på att TS hade ett avtal på 2 timmar.N Nikorasu skrev:
Fel igen:Grizzlybjörnen123 skrev:
2 § I denna lag avses med
konsument: en fysisk person som handlar huvudsakligen för ändamål som faller utanför näringsverksamhet,
näringsidkare: en fysisk eller juridisk person som handlar för ändamål som har samband med den egna näringsverksamheten,
produkt: vara, tjänst eller annan nyttighet, dock inte fast egendom och arbetstillfälle,
https://www.hallakonsument.se/varor-och-tjanster/infor-att-anlita-hantverkare/N Nikorasu skrev:Fel igen:
2 § I denna lag avses med
konsument: en fysisk person som handlar huvudsakligen för ändamål som faller utanför näringsverksamhet,
näringsidkare: en fysisk eller juridisk person som handlar för ändamål som har samband med den egna näringsverksamheten,
produkt: vara, tjänst eller annan nyttighet, dock inte fast egendom och arbetstillfälle,