159 314 läst ·
2 396 svar
159k läst
2,4k svar
Jobb för två timmar, faktura för tre...
Knappast. För då skulle länder som Italien vara väldigt välmående. Istället lånar vi skattebetalare genom Stefan Lövens försorg pengar för att ge dom till de fattiga skattefuskande operasjungande spaghettiälskarna.E El-Löken66 skrev:
Staffan
Skulle vara intressant att veta vad du pysslar med om dagarna eller du kanske är pensionär eller arbetslösStaffan2000 skrev:
Kallas framkörningsavgift. Framgår väl av gula lappen på rutan?Okarlsson skrev:
Det är nog bara i hantverkaryrket och när man bokar med Ryanair det finns en sån stor mängd "underförstådda avgifter". Jag skulle bli lika förbannad om någon tog betalt för att komma till jobbet som om taxichauffören tog betalt för att komma till mig. Det handlar inte det minsta om att få det att gå ihop, det handlar om att man gör detta för att smyg på ovetande konsumenter kostnader.
Du kanske ska läsa mitt inlägg som du tog med. Jag tycker som dig. Men det gör inte många andra. Eller många andra kanske tycker som dig och mig men då måste hantverkaren informera först att även restid är arbetstid. Sen ska man för säkerhets skull även informera om att plocka verktyg och handla material också är saker man inte gör på fritiden.G Gerhards skrev:Arbetstid= restid. Hur tar sig bilen och material, verktyg till kunden. Det är inte mindre värt än det arbetet man gör hos kunden. Du anlitar en hantverkare för att utföra ett arbete hemma hos dig men hantverkaren betalar själv för resan dit och resa för att hämta material vilket han packar gratis för att hen är ju inte hos kunden och arbetar. Det är som att ett fraktbolag inte skulle ta betalt för att köra grejer.
Varför måste hantverkaren göra det?Krille-72 skrev:
Du kanske ska läsa mitt inlägg som du tog med. Jag tycker som dig. Men det gör inte många andra. Eller många andra kanske tycker som dig och mig men då måste hantverkaren informera först att även restid är arbetstid. Sen ska man för säkerhets skull även informera om att plocka verktyg och handla material också är saker man inte gör på fritiden.
Det fattar väll vilken normal människa som helst?
Precis som att du står för din egen resa till kontoret står hantverkaren för sin från hemmet till firman.
Sedan från firman till kunden står kunden för eftersom den resan sker på arbetstid
Absolut om firman meddelar detta i förväg.Grizzlybjörnen123 skrev:
Som någon skrev innan, hantverkare har blivit jäkligt bortskämda....
Maskinhyra...framkörning... servicebil...massa avgifter. man kan undra vad man egentligen anlitar en naken person med lite kunskap eller en utrustad hantverkare..
Om arbetet är förlagt ute bör dom rimligtvis ta betalt när dom är på plats allt annat är helt fel.
Förutsatt att man är inom deras verksamma radie så att säga.