159 314 läst ·
2 396 svar
159k läst
2,4k svar
Jobb för två timmar, faktura för tre...
Så rent tekniskt så borde då hantverkaren stoppa klockan när han behöver skita, eller tar telefonsamtal? Eller det gäller bara på ena hållet?G Gerhards skrev:Arbetstid= restid. Hur tar sig bilen och material, verktyg till kunden. Det är inte mindre värt än det arbetet man gör hos kunden. Du anlitar en hantverkare för att utföra ett arbete hemma hos dig men hantverkaren betalar själv för resan dit och resa för att hämta material vilket han packar gratis för att hen är ju inte hos kunden och arbetar. Det är som att ett fraktbolag inte skulle ta betalt för att köra grejer.
Kunden betalar varje sekund som han jobbar under dagen, det gör man eftersom man betalar mer än vad den tjänar/h.
Såklart ska pauser och raster inte räknas som debiterbar tid.JA”Snabbe” skrev:
Men nu var det väl körningen till arbetsplatsen vi pratade om.
Har du inte möjlighet att jobba mobilt?Staffan2000 skrev:
Hört talas om Teams?
Annars får du väl flexa den minuterna ifall nöden inte har någon lag och ta lite kortare lunch eller jobba lite längre.
Varför ska man se problem där det omöjligen kan finnas?
Om jag mot förmodan skulle anlita en hantverkare, skulle jag inte betala för hans telefonerande eller andra privata ärenden. De får han sköta på rasten, som sagt var.E El-Löken66 skrev:
När jag är på jobbet, har jag betalt för att jobba. Ibland innebär det Även att prata i telefon eller att göra vad jag vill. Till exempel, promenera omkring på stan en kväll och se på det svenska Coronaansvarstagandet i verkligheten. Vilket är ett helt annat, än den bild Tegnell försökte lura i utländska journalister.
Jobba mobilt? Inte ofta, om jag förstår vad du menar.
Teams. Fick Googla. Nej, för det finns inget behov, vad jag kan se.
Staffan
Okej, så du är med andra ord en hantverkare.Staffan2000 skrev:
Om jag mot förmodan skulle anlita en hantverkare, skulle jag inte betala för hans telefonerande eller andra privata ärenden. De får han sköta på rasten, som sagt var.
När jag är på jobbet, har jag betalt för att jobba. Ibland innebär det Även att prata i telefon eller att göra vad jag vill. Till exempel, promenera omkring på stan en kväll och se på det svenska Coronaansvarstagandet i verkligheten. Vilket är ett helt annat, än den bild Tegnell försökte lura i utländska journalister.
Jobba mobilt? Inte ofta, om jag förstår vad du menar.
Teams. Fick Googla. Nej, för det finns inget behov, vad jag kan se.
Staffan
Vad jag menar är att om jag har en hantverkare hemma hos mig en hel dag så är det såklart inte ett problem om han måste gå på dass på atbetstid, nöden har ingen lag. Men det verkar inte va samma sak på andra hållet. Jag ska ändå betala när han gått ut genom dörren och ska tillbaka till firman.E El-Löken66 skrev:
Alltså, det går bra att skita med betalning, men inte att köra bil utan att fakturera den tiden.
Jag anser att timdebiteringen hos kund ska stå för transporttiden också. Annars blir det så som jag skrev i ett annat inlägg, olika kunder betalar för samma tid. Dubbelt betalt alltså per körstrecka mellan kunder. Skulle man räkna ihop en arbetsdag i fakturerade timmar hade det ju blivit mer än 8h.
Hej, detta har nog tagits upp innan men av skattemässiga skäl behövs restiden redovisas som en separat post.JA”Snabbe” skrev:
Vad jag menar är att om jag har en hantverkare hemma hos mig en hel dag så är det såklart inte ett problem om han måste gå på dass på atbetstid, nöden har ingen lag. Men det verkar inte va samma sak på andra hållet. Jag ska ändå betala när han gått ut genom dörren och ska tillbaka till firman.
Alltså, det går bra att skita med betalning, men inte att köra bil utan att fakturera den tiden.
Jag anser att timdebiteringen hos kund ska stå för transporttiden också. Annars blir det så som jag skrev i ett annat inlägg, olika kunder betalar för samma tid. Dubbelt betalt alltså per körstrecka mellan kunder. Skulle man räkna ihop en arbetsdag i fakturerade timmar hade det ju blivit mer än 8h.
Skattereduktion för ROT-arbete kan endast medges för arbetskostnaden. Kostnader för exempelvis material, maskiner, restid eller serviceåtaganden ska inte ingå i underlaget för skattereduktion.
Detta innebär ju att om hantverkarens företag inte redovisar restid utan enbart den effektiva tiden hos kunden så ökar ju timkostnaden för att kompensera detta vilket då blir Aja baja från SKV.
Det du beskriver bör gå att jämna ut men fuskas ju med detta såklart.
Men om hantverkaren är hos dig. 7-16 så blir ju detta nio timmar, drar vi bort kvarten som du vill blir det 7:15-15:45 och det återstår då en halvtimmes rast. Kanske personen tar lite kaffe och en bulle 9:20-9:30 och sedan använder din toalett 11:10-11:15, tvätta händerna behövde hen kanske göra ändå så återstår 15 minuters lunch.
Fullt rimligt och möjligt och ibland jobbas det så men raster är viktiga och påverkar även utfört arbete positivt och invändningarna här är att resan tycker du ska ingå i timdebitrringen, vilket ju alltså inte är tillåtet, i alla fall om ROT är involverat.
Redigerat:
Så du menar på fullt allvar att hantverkaren själv ska bekosta resan hem till dig?Staffan2000 skrev: