Sittställning
Krille-72 Krille-72 skrev:
Helt rätt. Om du inte med automatik får reda på villkoren innan du gör en beställning så byt hantverkare eller fråga om villkoren. Hur svårt kan det vara? Själv skulle jag aldrig beställa något utan att få reda på villkoren först. Nu lär det ändå bli problem för många på detta forum eftersom man anser att arbetstiden börjar vid tröskeln.
Och även om man skulle skriva framkörningsavgift och att kunden måste betala arbetstid ifall hantverkaren åker och handlar material som behövs så lär det bli debatt ändå på detta forum. Tänk om hantverkaren handlar material till en annan kund också. Det tog 1 Tim för min hantverkare att handla material. Det tar bara 10 min till grossisten från mig. Jag har testkört sträckan. Jag misstänker att han kanske bajsade hos grossisten.
Kanske är dags för vissa att lära sig att beställa arbete med fast pri och sen inte grina ifall man anser att arbetet gick för fort. När ångan ändå är uppe så kan det var bra att läsa offerten 2 ggr så man förstår.
Tycker det är upp till hantverkaren att lägga upp villkoren vid beställning då det skiljer sig mycket mellan olika.

Helt klart något för skolan att lära ut till våra barn, hur man läser avtal och vad som rimligen bör ingå :crysmile:

• Gilla
Ankmamma
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Nej, men han vet ju redan innan om han kommer ta betalt för restiden eller inte. Så då kan han ju bara tala om det så blir det ingen diskussion på den punkten.
På något sätt kommer beställaren ALLTID att få betala för restiden. Vare sig han förstår det eller inte. Dessutom är det dags för dig att förstå att det inte bara är restid som diskussionen handlar om i TS fall. Eller menar du att plocka ihop verktyg och material från bilen innan man går upp till kunden ska ingå i restiden som helst inte ska betalas alls?

Det är inget att bråka om för att det är arbetstid som inte börjar vid tröskeln som visa verkar tro och tycka.
Vad jag kan se så är det ingen här som tycker att hantverkaren ska åka omkring gratis.

Däremot så funkar det olika i olika branscher med hur debiteringsmodellen ser ut så då ska hantverkaren (i det här fallet) se till att kunden förstår vad det är man tar betalt för, och hur.

Anekdot: Jag reklamerade min döda spisfläkt till Electrolux. De skickade ut en servicetekniker och när de innan ringde och bokade tid så förklarade de att om fläkten fungerar och att det är mitt fel, t.ex. om säkringen gått så skulle de debitera 1800 kr. Ett lysande exempel på bra kommunikation. Jag hade nog blivit lite putt om det dök upp en faktura och de inte sagt något.

• Gilla
mejeriet och 3 till
  • Laddar…
Sittställning Forlowt skrev:
Tycker det är upp till hantverkaren att lägga upp villkoren vid beställning då det skiljer sig mycket mellan olika.

Helt klart något för skolan att lära ut till våra barn, hur man läser avtal och vad som rimligen bör ingå :crysmile:
Det skulle vara så enkelt om standard var "timdebitering påbörjas vid ankomst till arbetsstället och avslutas vid avfärd. Allt annat skall avtalas om i förväg".

• Gilla
Sittställning
  • Laddar…
Sittställning Forlowt skrev:

Eller så kan dom vuxna kanske ta igen det som skolan inte lärde ut. Du kan börja med: https://www.hallakonsument.se/varor-och-tjanster/infor-att-anlita-hantverkare/
;)

• Gilla
vvsavlopp
  • Laddar…
M Moniquemartin skrev:
Oavsett info i smset tycker jag din fråga är högst relevant. 2018 bytte jag hus och bokade sen in röris, murare, elektriker, poolkille, avloppsrensare och en asbestrivare. Endast rörisen tog betalt för sin egen transporten till och från min adress. Övriga tog betalt för transport om något skulle köras bort för destruktion.
Kan någon förklara skillnaden för oss som tycker att just den debiteringsskillnaden känns omotiverad?
Tänk dig att resa är det inte rot avdrag på så rörisen var ärlig och säga det för sig medan de andra baka in det i priset för att du skulle få rot även på resan

D
Vad menar du? Det är exakt så här verkligheten ser ut vare sig det gäller fast- eller rörligt pris.
Eller vet du något som inte jag vet?

Är det fast pris så är det fast pris. Oavsett vad det sen kostar hantverkaren att utföra arbetet. Sen kan du stå och gråta och säga att du måste kunna ha anställda osv.

Då sticker jag till dig 15 procent extra!

• Gilla
kortis och 1 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Vad jag kan se så är det ingen här som tycker att hantverkaren ska åka omkring gratis.

Däremot så funkar det olika i olika branscher med hur debiteringsmodellen ser ut så då ska hantverkaren (i det här fallet) se till att kunden förstår vad det är man tar betalt för, och hur.

Anekdot: Jag reklamerade min döda spisfläkt till Electrolux. De skickade ut en servicetekniker och när de innan ringde och bokade tid så förklarade de att om fläkten fungerar och att det är mitt fel, t.ex. om säkringen gått så skulle de debitera 1800 kr. Ett lysande exempel på bra kommunikation. Jag hade nog blivit lite putt om det dök upp en faktura och de inte sagt något.
Det är också ett bra exempel på att självklart är det alla ni kunder till Electrolux som betalar för garantireparationer, reklamationer och servicetekniker. Men Elux bakar in det i priset på fläkten för att kunden ska veta vad funktionen "ventilation i köket" kommer kosta

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Eller menar du att plocka ihop verktyg och material från bilen innan man går upp till kunden ska ingå i restiden som helst inte ska betalas alls?
Jag ska försöka göra det så tydligt jag bara kan. Om hantverkaren innan hade sagt "Jag tar 595 kr/tim och du behöver inte betala någon restid för jag kommer vara i kvarteret" - ja, då tycker jag att kunden inte ska betala någon restid.
Eller om han sagt "Jag tar 595 kr/tim och jag ser att du ligger 20 min bort så det blir ytterligare en timme totalt för restiden." - ja, då är inte det konstigt heller.

Men om man inte säger någonting alls om restid, ja då blir det liksom upp till vad kunden kan förvänta sig ska gälla. Tråkigt för hantverkaren men det är ju så lagstiftningen ser ut.

• Gilla
mejeriet och 3 till
  • Laddar…
jag var hos en kund för några år sedan och hade hyrt mig en lift för att kunna utföra jobbet. När jag sedan fakturerade kunden blev han ursinnig för att han inte fick rotavdrag på liften för det hade han fått av en annan hantverkare

Nyfniken Nyfniken skrev:

Har det varit så i Ts fall att han fått en faktura utan att bli upplyst?
Du kanske ska läsa tråden igen. Det är väldigt många som tycker att dom inte ska betala för hantverkarens tid i bilen. Det dom inte förstår är att dom alltid kommer att få betala för denna tid. Oberoende av vilken modell man hittar på.
Jag tycker ditt exempel för en servicetekniker är bra. Har själv tagit upp samma exempel i tråden som även inkluderade Larmtekninker.
skillnaden skulle bli ifall det var en hantverkare att rubriken i tråden skulle lyda. En hantverkare debiterade mig 1800 kr för 1 Tim arbete.
Det skulle inte vara ett dugg svårt för en firma att lämna ett fast pris till Ts. Men det skulle garanterat ha blivit dyrare för Ts.

Eller så kan dom vuxna kanske ta igen det som skolan inte lärde ut. Du kan börja med: [länk]
;)
Lite lustigt att du länkar till en sida med tips och råd om hur man ska göra för att inte bli lurad av hantverkare man anlitar.

Finns det motsvarande sida för tips och råd innan du åker taxi. Eller innan du går till en frisör?

Har det varit så i Ts fall att han fått en faktura utan att bli upplyst?
TS: "....min poäng är att man ska vara tydlig med vad det kommer kosta från början.
Hade han sagt det från början så hade det varit en annan sak.
"

Svar: Ja.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Men om man inte säger någonting alls om restid, ja då blir det liksom upp till vad kunden kan förvänta sig ska gälla. Tråkigt för hantverkaren men det är ju så lagstiftningen ser ut.
Det där är jag inte så övertygad om. Att det skulle dömas så om frågan kom upp i rätten.

Om man bara har sagt en summa per timme, så kan man visserligen hävda att det bara gäller från när hantverkaren kliver över tröskeln. Men det är väl lika rimlig tolkning att det gäller för varje tidsenhet som hantverkaren arbetar för mitt projekt. Annars skulle ju en lika rimlig tolkning som "tröskeln" vara att jag betalar bara för de minuter som du håller i hammaren.

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det där är jag inte så övertygad om. Att det skulle dömas så om frågan kom upp i rätten.
Vi är eniga. Min poäng är att eftersom det ofta blir diskussion så är det lika bra att vara tydlig.

• Gilla
Okarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.