159 304 läst ·
2 396 svar
159k läst
2,4k svar
Jobb för två timmar, faktura för tre...
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 535 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 535 inlägg
Har du läst fem sidor har du läst hela tråden, den går i en loop hela tidenPaul-Staffanstorp skrev:
Det står ju ingenstans att det är 2tim som ska faktureras heller...
Tror du fått svårt och hitta en enda hantverkare som inte debiterar körtiden då den tiden går åt för att densamme ska kunna utföra ett arbete till dig och således ingår i den totala tiden du anlitar hantverkaren.
Jag har svårt och se varför hantverkaren skulle fördriva sin tid med att köra hem till dig och tillbaks till firman gratis och vet inte hur de annars ska få ihop sina 8tim arbetsdag utan att vara ute och "arbeta" i typ 12tim per dag.
Instämmer och upplevde det precis likadant och det gjorde säkert hantverkaren med.
"Vad vill du ha som tack för detta ?" upplever jag som att sms skrevs till en kompis och att TS typ kunde tänka sig ge honom en flaska Whisky eller en chokladkartong som tack för hjälpen.
"Underförstådda avgifter" ???
Personligen tycker jag det är ganska självklart om man vill anlita någon att man får betala för den tid personen i fråga lägger ner på att hjälpa en.
Om det sen består i att transportera sig till kunden eller att köpa saker hos en leverantör eller liknande kan ju kvitta.
Hade du inte anlitat personens tjänster så hade densamme ju kunnat göra roligare saker på den körtiden.
Taxi debiterar framkörningsavgifter... varför det ???
Det får knappast den anställde rörmokaren heller när han kör till sitt arbete men ska han kunna få betalt för sin 8tim arbetsdag så måste ju företaget debitera 8tim arbete också.
Jag förstår ditt tänk men hur man ska kunna få det och fungera i verkligheten är det ingen som kunnat lösa.
En firma kan ju inte höja sin timdebitering för då får de inga jobb.
Tror inte det handlar om att dölja någonting alls utan snarare om att det är allmänt vedertaget att kunderna får betala för den tiden de anlitar någon som ska göra hembesök hos dem och utföra ett arbete och för att arbetet ska kunna utföras så måste i detta fallet hantverkaren transportera sig till och från kunden.
Vem ska betala för den tiden om inte kunden som vill ha utfört tjänster i sitt hem ?
Den är inte godkänd... vi MÅSTE debitera körersättningar... tyvärr
I annat fall riskerar vi att Skatteverket gör avdrag på de pengar vi ansöker om hos dem.
Hahaha.... ja numera har han nog det så han slipper betala 38öre för plastpåsarna på frukt & grönt...
Korrekt.... detta har folk här på forumet väldigt svårt för att förstå skillnaden av.
USCH näää..... upptäckte nu att jag var på sidan 5 av 158 i denna tråden så det känns som jag skiter i detta tramset nu och poppar lite popcorn ikväll istället....![]()
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Jo jag har sett sådant här tuggade i många år härinne nu så man kan det och jag förstår inte varför folk anlitar oss idioter som jobbar som hantverkare för vi är ju bara kräk som ska roffa åt oss alltid...S SueCia skrev:
Finns nog ingen här som sett hur ekonomin ser ut hos en liten småföretagare i hantverksbranschen och vad timpengen slutar på utslaget på all tid som ska bjudas på med gratisofferter, körningar, torktider etc som inga kunder vill betala för.
God morgon!Paul-Staffanstorp skrev:
Jo jag har sett sådant här tuggade i många år härinne nu så man kan det och jag förstår inte varför folk anlitar oss idioter som jobbar som hantverkare för vi är ju bara kräk som ska roffa åt oss alltid...
Finns nog ingen här som sett hur ekonomin ser ut hos en liten småföretagare i hantverksbranschen och vad timpengen slutar på utslaget på all tid som ska bjudas på med gratisofferter, körningar, torktider etc som inga kunder vill betala för.![]()
Som jag sagt tidigare så är det enklare om företagaren återkommit med kostnaderna när man frågat om detta istället för att svara med timpeng. Självklart blir en kund förvånad efteråt när det tillkommit mycket mer kostnader än vad man som kund ser.
Därför är transparens viktigt här, jag har inga problem med att betala så länge företagaren är ärlig och berättar vad de ska ta betalt för.
Blivit en bra lärdom här - att jag frågar hantverkaren om exakt alla kostnader som kan uppstå som det här med transport.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
"Mycket" har ju tydligen också olika betydelse för olika människor märker jag...S Stiildakk skrev:God morgon!
Som jag sagt tidigare så är det enklare om företagaren återkommit med kostnaderna när man frågat om detta istället för att svara med timpeng. Självklart blir en kund förvånad efteråt när det tillkommit mycket mer kostnader än vad man som kund ser.
Därför är transparens viktigt här, jag har inga problem med att betala så länge företagaren är ärlig och berättar vad de ska ta betalt för.
Blivit en bra lärdom här - att jag frågar hantverkaren om exakt alla kostnader som kan uppstå som det här med transport.
Har full förståelse om han lagt på körersättningar, servicebilsavgifter, hyra för maskiner etc men hans tid för att kunna utföra ett arbete åt dig borde du ju själv förstå att han kommer debitera kan jag tycka.
Knappast, när man får timpeng som svar, så tolkar jag det som effektiv tid.Paul-Staffanstorp skrev:
Du går till en butik och ser en prislapp på något. Låt oss ta ett exempel, 10kr. Sen går jag till kassan, och Kassören säger 40kr, tack när det stod 10kr. Dessa 30kr extra som tillkom tycker du att man själv ska förstå är helt ologiskt när man inte fått mer svar än timpeng.
Hade man från börjat svarat med att det blir timpeng + en avgift för transport samt för material också så klart så hade det varit en helt annan femma.
Nu blev det två extra timmar PLUS avgiften för transport. Det förutsäger du att vi som är kunder ska förstå.
Paul-Staffanstorp skrev:
Bra !! Du är halvvägs för du förstår att folk förstår olika
Men som det skrivs flertal ggr är det transparens som är viktigt. Jag tycker det super viktigt iaf.
Sen den där biten med vilka verktyg som är rimligt för hantverkare att ha blir lite en annan diskussion... Men grundregeln är ju att upplysa om det innan man lägger på en massa
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Det märks att du inte är riktigt verklighetsförankrad tyvärr...S Stiildakk skrev:Knappast, när man får timpeng som svar, så tolkar jag det som effektiv tid.
Du går till en butik och ser en prislapp på något. Låt oss ta ett exempel, 10kr. Sen går jag till kassan, och Kassören säger 40kr, tack när det stod 10kr. Dessa 30kr extra som tillkom tycker du att man själv ska förstå är helt ologiskt när man inte fått mer svar än timpeng.
Hade man från börjat svarat med att det blir timpeng + en avgift för transport samt för material också så klart så hade det varit en helt annan femma.
Nu blev det två extra timmar PLUS avgiften för transport. Det förutsäger du att vi som är kunder ska förstå.
Om du ringer till en firma och vill att en av deras anställda ska köra hem till dig för att utföra ett arbete så begriper nog de flesta att tiden de lägger på dig är från de lämnar firman tills de kommer tillbaks igen.
Men du får gärna berätta vem som annars ska betala för den tiden.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Självklart är transparens viktigt men vad det gäller att körtiden debiteras respektive kund tycker jag är en självklarhet om man hyr ut en anställd från något företag för vem ska annars bekosta den tiden som den anställde faktiskt lägger ner för att kunna utföra arbetet hos beställaren.Forlowt skrev:
Bra !! Du är halvvägs för du förstår att folk förstår olika
Men som det skrivs flertal ggr är det transparens som är viktigt. Jag tycker det super viktigt iaf.
Sen den där biten med vilka verktyg som är rimligt för hantverkare att ha blir lite en annan diskussion... Men grundregeln är ju att upplysa om det innan man lägger på en massa
Paul-Staffanstorp skrev:
Kan ju vända på det också, hur ska man ta betalt om man inte finns på plats.. man har väl valt ett jobb där arbetet är ute på plats. ..
Men det spelar mindre roll att diskutera.. man får ta betalt för att täcka kostnader oavsett..
Viktiga är ärlighet och ärliga priser.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Tänker du efter så förstår du nog varför det inte fungerar att bara ta betalt för tid hos kund.Forlowt skrev:
I så fall är det ju många serviceyrken som bara fått ihop kanske 4tim debiterbar tid per dag.
I så fall hade ju timdebiteringen fått dubblas och det är där vi har problemet att ingen vill ju vara först att ändra till den modellen för de kommer ju inte få några jobb.
Tveksam faktiskt, dom med långa resor och dålig logistik får ju lägga ner. Dom som faktiskt fokuserar på detta kommer ju skära guld. Dubbel vinst med andra ord.Paul-Staffanstorp skrev:
Tänker du efter så förstår du nog varför det inte fungerar att bara ta betalt för tid hos kund.
I så fall är det ju många serviceyrken som bara fått ihop kanske 4tim debiterbar tid per dag.
I så fall hade ju timdebiteringen fått dubblas och det är där vi har problemet att ingen vill ju vara först att ändra till den modellen för de kommer ju inte få några jobb.
Paul-Staffanstorp skrev:
Tänker du efter så förstår du nog varför det inte fungerar att bara ta betalt för tid hos kund.
Nu tappa du mig lite tror jag..
Menar du att restid skulle vara 4 timmar av 8 och då bara få betalt för 4 timmar ?
Spontant betalar jag gärna för frakt .. typ beställer jag nya s21 så betalar jag pengar för den och en liten peng för att få den levererad till min adress.
Jag är helt emot att betala 500kr i timmen för restid. Men återigen säger hantverkaren bara hur han vill ha betalt och varför så brukar det gå att kommer överens. ..
Men hur är det egentligen, hur dåligt tjänst hantverkaren som egenföretagare ? Det låter som att det är riktigt dåligt med tanke på att det ska tas ut små avgifter överallt.
Tillägg:
Men va menar du ? Man kan inte ta betalt för 4 timmar dubbel timdeb. Så man måste lägga kostnaden ingen annan spallt men summan av kardemumman blir ? .....?
Redigerat:
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Absolut inte...Forlowt skrev:
Om rörläggaren t.ex har 4st jobb som tar en timme hos kund men jobben ligger utspridda så där går en timmes körning till och från varje så kan de ju bara debitera för 4tim enligt era hittepåidéer där ni inte är beredda att betala den tiden ni nyttjar dess tjänster...
Om förläggaren har en timmes restid till kund bör han informera om det - det handlar inte om att ha hittepåidéer här men du har totalt missta poängen.Paul-Staffanstorp skrev:
Säg inte 500kr i timmen och va här 2 och i efterhand lägg på 2 - hur ska jag veta ? Här får faktiskt hantverkaren vara mer professionell. Hoppas du är det mer än det du visar nu.
Ärlighet och transparens.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Forlowt skrev:
Nu skrev jag inte att han hade en timmes restid TILL kund... utan en timmes körning vilket betyder fram och tillbaka till firman vilket det väl handlade om i denna diskussionen.Forlowt skrev:
Det handlade även som jag tolkade det, om att rörläggaren var på plats i 2tim men fakturerade för 3tim då där gick en timme att transportera sig ToR till kunden.
Är man det minsta verklighetsförankrad så förstår man själv vad det ungefär kommer att ta i tid när man bokar in att man behöver nyttja dess tjänster och är man ekonomiskt känslig så kanske man som kund också kan fråga själv.
Jag anser det knappast oärligt att inte hantverkaren kan förutse att kunden har "noll koll" och att han måste tänka på i telefonen att upplysa kunden om att timpengen debiteras från firman och till han är tillbaka där igen då jag tycker det är fullständigt logiskt att som kund begripa detta själv.
Hyr man någons tjänster och tid så får man betala för den tid personen i fråga lägger ner på en... punkt.
I annat fall blir det som jag skrev tidigare att de kanske bara kan debitera 4tim på en hel dag om de har otur för det blir 4st entimmesjobb hos fyra olika kunder där det försvinner 4tim till körningar under dagen.
Jag är ärligheten själv så blanda inte in mig i detta...
Jag kör fasta priser till 99% så jag slipper dryga kunders tjafs.
Men det vet jag att vissa knappt slipper ändå för då blir det istället tjafs för att det gick fort och kunden börjar dela upp priset med åtgångna timmar som de suttit och klockat och upptäcker att de betalt si och så mycket per timme...
Då tycker de gärna att de ska få avdrag på det fasta priset men när de får motfrågan ifall de velat betala mer om det tagit längre tid blir svaret ALLTID.... nej, varför ska jag betala mer, du gav ju oss ett fast pris...