D
@Violina hettar det lite om kinderna nu?

Hög svansföring men det gick sådär för dig

D
Krille-72 Krille-72 skrev:
Det skulle du veta om du klarat Stryktipset i tidigare inlägg.
Jag gillar sina stryktipsförsök men försök att förstå. Ta igen lite av det du missade i skolan.

D Derbyboy skrev:
Du skojar nu?

om det inte är avtalat så....vad händer då?

jo då ingår det

står ju svart på vitt
Nej, om det är avtalat om ett pris för tjänsten som helhet (fastpris/ungefärligt pris) och inget annat har angetts så anses materialet ingå. Vid alla andra tillfällen ska hantverkaren (om inget annat avtalats) tillhandahålla material, vilket är detsamma som att hantverkaren ska sälja det till kunden..

Läs, läs, läs och läs igen

• Gilla
Krille-72 och 1 till
  • Laddar…
E
Så för att sammanfatta Derbyboys snart 2k inlägg.

Avtalet slöts då hantverkaren svarade på TS fråga vad arbetet kostar i tack.

Hur hantverkaren kan gissa att TS har en kommod som behövs installeras är mycket märkligt. Men nu var det så det började i alla fall.
Timmarna går och inga fler kostnader dyker upp i smset. Jackpott!

Vi testar igen: bäst du byter toastol när du ändå är igång, visst?
Behöver du att jag ska säga tack igen?

OKEJ, jag tillhandahåller en WC också, ses imorgon.

Smstystnad resten av kvällen, dubbeljackpott!

• Haha
Krille-72
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Du skojar nu?

om det inte är avtalat så....vad händer då?

jo då ingår det

står ju svart på vitt
Nu har du druckit igen. Testa och håll dig nykter ibland.
”Hej Ts heter jag. Kan du komma och hjälpa mig att byta kommod?
- Absolut stor lite tajt till men skicka ett sms.
- Ok vad tar du i Timman?
- 560 kr + moms.

Hantverkaren anländer till Ts varpå Ts frågar. ”Var är min nya kommod?”
:rofl::crysmile::rofl:

• Haha
  • Gilla
Nps och 2 till
  • Laddar…
Nu har #Derbyboy krökat ner sig helt. Eller så,har ljudboken om prisinformationslagen äntligen kommit.
Så här tyst har han aldrig varit. Eller är det på Tor kvällskursen i juridik är?

• Gilla
Violina
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Är hantverkare i allmänhet inte kunniga att svara mer än med halv information så kanske de istället kan gå en utbildning och lära sig hänvisa till en hemsida, till chefen eller till kontoret?
Men på hemsidan är det svårt att ha klara priser för just detta arbete. Sen beror det ju på vem som åker dit. Alla hantverkare har olika förutsättningar/erfarenhet. Det tar olika lång tid. Timpriset kan va olika för olika uppdrag. Ove kör sakta medans Pelle kör fort. Ove kör sakta men jobbar som en galning. Pelle kör fort men gör arbetet på längre tid. Det man kan göra är att ta dit ytterligare en röris och se vad han skulle ha betalt för att göra exakt samma jobb. I detta fallet så blir det säker lika eller dyrare. Men en hemsida med: Timpris, restid, km pris, material tillkommer, det kan man ju ha. I arbetstid ingår arbete på plats, resor till och från kund och hämtning av material.

E
G Gerhards skrev:
Men på hemsidan är det svårt att ha klara priser för just detta arbete. Sen beror det ju på vem som åker dit. Alla hantverkare har olika förutsättningar/erfarenhet. Det tar olika lång tid. Timpriset kan va olika för olika uppdrag. Ove kör sakta medans Pelle kör fort. Ove kör sakta men jobbar som en galning. Pelle kör fort men gör arbetet på längre tid. Det man kan göra är att ta dit ytterligare en röris och se vad han skulle ha betalt för att göra exakt samma jobb. I detta fallet så blir det säker lika eller dyrare. Men en hemsida med: Timpris, restid, km pris, material tillkommer, det kan man ju ha. I arbetstid ingår arbete på plats, resor till och från kund och hämtning av material.
Vi får vänta på @Derbyboys återkomst så det blir klart vad som gäller.
Men att materiel ingår i timkostnaden står klart så här långt.

I många fall lär det bli hantverkaren som får betala kunden för att få utföra jobb.

• Haha
Krille-72 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
G Gerhards skrev:
Det är inte ett dugg svårt. Man behöver inte på hemsidan besvara vad ett specifikt arbete kostar (även om många gör det i form av fastpris). Man behöver bara beskriva sin debiteringsmodell.

"Vi tar alltid betalt för en servicebil enligt modell:
  • Heldag: 500 kr
  • Halvdag: 250 kr
  • Övrigt: 85 kr/h
Vi tar alltid betalt för restid till och från kund samt för tid då vi åker och handlar. Kostnaden för denna blir lite lägre om du får hantverkare "Rally-Pelle" som kör som en dåre än om du får hantverkare Ove som kör långsammare. För restiden tar vi X kr/h.

Milersättning utgår med Y kr/mil för Ove, och 1,2Y för Pelle, då Pelle förbrukar mer bränsle, sliter mer på bilen och har en högre försäkringspremie

På plats debiterar vi för de timmar vi är där avrundat uppåt till närmsta timme. Ove är snabbare på jobbet så för honom vill vi ha P kronor per timme, medan vi för långsammare Pelle vill ha R kronor per timme.

Utöver det vill vi ha ersätting för parkeringsavgifter och trängselavgifter.

Materialkostnad: Vi använder oss av grossistprislistan som inte har något med verkligheten att göra, men ni får 20% rabatt på den.

Eventuella fortkörningsböter som Pelle drar på sig betalas av kund."

Enkelt och tydligt. Man kan tänka sig varianter också. Man kan också lämna rabatt på större jobb, eller om man så vill debitera mer per timme för större jobb för att inte killarna/tjejerna ska blir uttröttade på jobbet. Något säger mig att företaget vet vilken debiteringsmodell de använder.

• Haha
  • Älska
Pin och 2 till
  • Laddar…
Fan, nu har jag det, fast det kanske tar för lång tid att göra ändå :thinking:
Tala in prislistan på telefonen, så det första som händer när kunden ringer är att denne får en prislista uppläst innan samtalet kopplas fram.

• Haha
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
P
Fairlane Fairlane skrev:
Självklart har man rätt att få betalt för en hel arbetsdag som anställd. Det är dock inte samma sak som att man måste fakturera 8 timmar.
Inte samma sak? Hur ska arbetsgivaren (eller den egna firman) kunna betala den anställde för 8 timmar om man inte kan fakturera 8 timmar?

• Gilla
Papphammar666 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
emmschen skrev:
Inte samma sak? Hur ska arbetsgivaren (eller den egna firman) kunna betala den anställde för 8 timmar om man inte kan fakturera 8 timmar?
Öh, det är väl fullständig självklart?
Inga företag kan ha 100% debitering, ändå får de anställda ersättning för heltid. Man ser till att timpengen räcker för den debiteringsgrad man kan räkna med.
Företagetet betalar även sjukersättning till personalen när den är sjuk. Enligt ditt tankesätt att man endast kan betala den anställde för tid man fakturerar så undrar jag vilken kund som får den fakturan...

Tillägg:
Talar vi enmansfirma så är man ännu längre från 100% debiteringsgrad. Där sitter nog den anställde ofta med både redovisning, offertsvar, utbildning etc på kvällar och helger utan att det går iväg någon faktura för detta till någon slutkund.

Jag tror du tänkt helt galet. Du blandar ihop avtalet Företag<->Kund med avtalet Företag<->Anställd

• Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
emmschen skrev:
Hur ska arbetsgivaren (eller den egna firman) kunna betala den anställde för 8 timmar om man inte kan fakturera 8 timmar?
Normalt sker detta genom insättning på den anställdes bankkonto! Brukar stå "lön" på kontoutdraget. Ytterst få arbetsgivare betalar idag kontant även om det naturligtvis fortfarande förekommer.

• Haha
Anonymiserad 141313 och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
Alfredo Alfredo skrev:
Normalt sker detta genom insättning på den anställdes bankkonto! Brukar stå "lön" på kontoutdraget. Ytterst få arbetsgivare betalar idag kontant även om det naturligtvis fortfarande förekommer.
Som kuriosa. När jag började som lärling, fick vi betalt i kontanter var annan vecka. CA: åttahundra kronor, om jag minns rätt. Det var lite pengar även då, men så var det mitt i en lågkonjunktur, när stora byggföretag gått i konkurs och arbetslösa byggnadsarbetare drev omkring på gator och torg:). Rent bildligt altså. I verkligheten satt de hemma och kvitterade ut A:kassa och gick och stämplade.

Staffan

Paul-Staffanstorp
S Stiildakk skrev:
Plötsligt säger han att det är tre timmars jobb då transport också ska inräknas. Inget om det som blev sagt från hans sida enligt vår sms-konversation (se bild)
Det står ju ingenstans att det är 2tim som ska faktureras heller... :thinking:

S Stiildakk skrev:
En firma ska tydligt tala om att man tar betalt för transport också och jag hade ju kunnat välja en annan firma om det nu var fallet.
Tror du fått svårt och hitta en enda hantverkare som inte debiterar körtiden då den tiden går åt för att densamme ska kunna utföra ett arbete till dig och således ingår i den totala tiden du anlitar hantverkaren.
Jag har svårt och se varför hantverkaren skulle fördriva sin tid med att köra hem till dig och tillbaks till firman gratis och vet inte hur de annars ska få ihop sina 8tim arbetsdag utan att vara ute och "arbeta" i typ 12tim per dag. :dizzy:

S SueCia skrev:
Eran konversation via SMS känns inte relevant för dina klagomål över huvud taget mer än att du gör det glasklart att du försökte få någon slags rabatt genom att hinta om mer jobb. Det där är ett gammalt och välkänt trick som hantverkare ser igenom på en sekund...
Instämmer och upplevde det precis likadant och det gjorde säkert hantverkaren med.
"Vad vill du ha som tack för detta ?" upplever jag som att sms skrevs till en kompis och att TS typ kunde tänka sig ge honom en flaska Whisky eller en chokladkartong som tack för hjälpen. ;):crysmile:

Okarlsson Okarlsson skrev:
Det är nog bara i hantverkaryrket och när man bokar med Ryanair det finns en sån stor mängd "underförstådda avgifter". Jag skulle bli lika förbannad om någon tog betalt för att komma till jobbet som om taxichauffören tog betalt för att komma till mig. Det handlar inte det minsta om att få det att gå ihop, det handlar om att man gör detta för att smyg på ovetande konsumenter kostnader.
"Underförstådda avgifter" ???
Personligen tycker jag det är ganska självklart om man vill anlita någon att man får betala för den tid personen i fråga lägger ner på att hjälpa en.
Om det sen består i att transportera sig till kunden eller att köpa saker hos en leverantör eller liknande kan ju kvitta.
Hade du inte anlitat personens tjänster så hade densamme ju kunnat göra roligare saker på den körtiden.

Taxi debiterar framkörningsavgifter... varför det ???

Sittställning Forlowt skrev:
Får ni betalt när ni kör till jobbet ?
Det får knappast den anställde rörmokaren heller när han kör till sitt arbete men ska han kunna få betalt för sin 8tim arbetsdag så måste ju företaget debitera 8tim arbete också.
Jag förstår ditt tänk men hur man ska kunna få det och fungera i verkligheten är det ingen som kunnat lösa.
En firma kan ju inte höja sin timdebitering för då får de inga jobb. ;)

D Derbyboy skrev:
Äh det är bara dolda kostnader
Tror inte det handlar om att dölja någonting alls utan snarare om att det är allmänt vedertaget att kunderna får betala för den tiden de anlitar någon som ska göra hembesök hos dem och utföra ett arbete och för att arbetet ska kunna utföras så måste i detta fallet hantverkaren transportera sig till och från kunden.
Vem ska betala för den tiden om inte kunden som vill ha utfört tjänster i sitt hem ? ;)

Vi tar inte betalt för servicebil mot privatpersoner. Det ingår i vår service”. Är en förklaring när frågan kommer från Skatteverket.
Den är inte godkänd... vi MÅSTE debitera körersättningar... tyvärr ;)
I annat fall riskerar vi att Skatteverket gör avdrag på de pengar vi ansöker om hos dem.

Har du med dig egen papperspåse till affären också när du köper tomater?
Hahaha.... ja numera har han nog det så han slipper betala 38öre för plastpåsarna på frukt & grönt... ;)

Jag tror inte den här rörmokaren fick betalt när han körde till sitt jobb. Däremot när han körde från sitt jobb till kunden för att utföra ett arbete.
Korrekt.... detta har folk här på forumet väldigt svårt för att förstå skillnaden av.

Jag antar att du själv loggar ut på jobbet när det är dags att skita:rofl:
:crysmile::crysmile::crysmile::crysmile::crysmile:

USCH näää..... upptäckte nu att jag var på sidan 5 av 158 i denna tråden så det känns som jag skiter i detta tramset nu och poppar lite popcorn ikväll istället.... :p:crysmile::crysmile::crysmile:

• Haha
Krille-72 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.