Hej alla!
Fick hem en rörmokare idag för att byta ut en kommod. I en sms-konversation säger han att han kommer mellan halv nio till halv tio.
Han kom halv tio och var klar snart innan halv tolv. Jag verifierade med honom om att det var två timmars jobb som skulle faktureras.
Plötsligt säger han att det är tre timmars jobb då transport också ska inräknas. Inget om det som blev sagt från hans sida enligt vår sms-konversation (se bild)
OK, en timme är inte mycket att bråka om, det är mest en principsak tycker jag. En firma ska tydligt tala om att man tar betalt för transport också och jag hade ju kunnat välja en annan firma om det nu var fallet.
Hur ska jag resonera här tycker ni?
87 178 läst · 2 396 svar
87k läst
2,4k svar
Jobb för två timmar, faktura för tre...
Sida 1 av 160
-
-
21 jan 15:29 #2
Men va??
Han kom i tid, gjorde jobbet på en helt OK tid. Eran konversation via SMS känns inte relevant för dina klagomål över huvud taget mer än att du gör det glasklart att du försökte få någon slags rabatt genom att hinta om mer jobb. Det där är ett gammalt och välkänt trick som hantverkare ser igenom på en sekund...
Begär du på riktigt att han ska arbeta gratis under tiden han tar sig till och från dig, slänger din gamla komod (om han gjorde det) samt skriver underlaget?...
Om han fortfarande vill ha dig som kund så bör du ändra attityd omgående.- Laddar…
-
Bästa svaret
21 jan 15:32 #3Jag hade betalat för 3 timmar. Han lägger ju även transporttiden på jobbet han gör för dig. Skulle han sagt det innan? Nej, det tycker jag man förutsätter. Att han tillfälligt glömde räkna med den tiden när ni pratade och "plötsligt" kommer på det är mänskligt.
-
21 jan 15:36 #4
- Laddar…
-
-
21 jan 15:44 #6
- Laddar…
-
21 jan 15:45 #7
- Laddar…
-
21 jan 17:41 #8
Du ifrågasätter dock en persons rätt att få betalt för tiden den lägger på arbete hos dig, det är en märklig syn på livet. Slaveri är avskaffat sen länge.- Laddar…
-
21 jan 17:47 #9
Hade han sagt det från början så hade det varit en annan sak.
Well God fortsättning på dig du med.- Laddar…
-
21 jan 18:14 #10
- Laddar…
-
21 jan 18:20 #11
- Laddar…
-
21 jan 18:33 #12
Många andra serviceföretag typ Larmtekniker, vitvarureparatörer etc har löst det genom att införa en startkostnad på runt 1500kr. Sen börjar timmarna ticka. Finns såklart flera olika varianter.
Du har rätt i en sak. Kommer man överens om något ska man hålla det. Men skulle jag vara dig så skulle jag vara glad att du kom undan så billigt som du gjorde.- Laddar…
-
21 jan 18:37 #13
Men har du fått fakturan än?
Var det bara arbete? Inget material alls?
Servicebil och lita annat brukar ju alltid tillkomma.- Laddar…
-
21 jan 18:37 #14
Vi jobbar i en helt annan bransch, och inte mot privatpersoner. Men vi räknar all installation från kontor till kontor. De ytterst få gånger en kund får frågat om det, så har vi förklarat att vi kan inte ah en installatör som jobbar gratis, så all tid som läggs på kunden inklr restid måst debiteras. Hittills under alla mina år har ingen protesterat på det.- Laddar…
-
21 jan 18:40 #15
Fast man hade ju kunnat tänka sig en lösning där man tar betalt för arbetad tid, men i det priset ingår bil, transport, inhandlingsrundor med mera.
- Laddar…
-
21 jan 18:40 #15
- Laddar…