5 331 läst ·
58 svar
5k läst
58 svar
Jimmie Åkesson: “La 100 kvadrat komposittrall som blev direkt farlig att gå på”
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 652 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 652 inlägg
Det är rätt komplext förhållande mellan inkomst och hur man röstar. SCB har det här diagrammet:M mats.3 skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.statistikdatabasen.scb....E0201B/Partisympati081/chart/chartViewColumn/
SD har alltså en högre andel som sympatiserar med dem i gruppen de 20 % med lägst lön eller tillhör mittenskiktet än de i intervallet 20 - 40 % och mer än 80 %.
Varje parti har sin profil. Även V är extra populära bland de i den lägsta inkomstgruppen.
SD är väldigt underrepresenterade i gruppen med mer än 3 år eftergymnasial utbildning och något i gruppen med kortare eftergymnasial utbildning.
För M, S och V är det rätt jämnt utspritt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.statistikdatabasen.scb....ME0201B/Partisympati17/chart/chartViewColumn/
Jag läste idag att av SD'S väljare har 44 % en lön över 600000 och av sossarna hade 43 % en lön 600000 sedan sjönk det till under 40 % för vänstern och övriga kommer jag inte ihåg och det verkar vara dom senaste siffrorna.BirgitS skrev:
Det är rätt komplext förhållande mellan inkomst och hur man röstar. SCB har det här diagrammet:
[bild]
[länk]
SD har alltså en högre andel som sympatiserar med dem i gruppen de 20 % med lägst lön eller tillhör mittenskiktet än de i intervallet 20 - 40 % och mer än 80 %.
Varje parti har sin profil. Även V är extra populära bland de i den lägsta inkomstgruppen.
SD är väldigt underrepresenterade i gruppen med mer än 3 år eftergymnasial utbildning och något i gruppen med kortare eftergymnasial utbildning.
För M, S och V är det rätt jämnt utspritt.
[bild]
[länk]
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 652 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 652 inlägg
Svårt att förstå hur det verkligen ser ut utifrån din mening, men osäkerheten i hur folk röstar lär vara större än 1 procentenhet.M mats.3 skrev:
Diagrammen från SCB gäller maj i år.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 652 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 652 inlägg
SCB frågar väl om många uppgifter i sina undersökningar.D Dilato skrev:
De har en hel radda med partisympatier i förhållande till olika faktorer här: https://www.scb.se/hitta-statistik/...artisympatier/partisympatiundersokningen-psu/
avsnittet "Partisympati (bästa parti) i befolkningsgrupper"
Jag läste det idag det lite tabeller och dylikt men vem bryr sig om det i detalj när dom jag nämnde har väljare ifrån liknande bakgrunder för samtliga kallar sig partier för arbetare.BirgitS skrev:
Jag har 99 % av tillgängligt kapital i utländsk valuta som kontanter, det som inte är tillgängligt ännu sitter på räntebärande konto och bara väntar på att kunna lösas ut..5:25 och 3:12Frerider skrev:
Sverige har förmodligen noll koll på dina pengar i Afrika så det är var, värre för oss som bor här..D Dilato skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 652 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 652 inlägg
Eftersom jag inte förstod något mer av ditt inlägg än att både SD och S har i stort sett lika många väljare med en inkomst över 600 000 kr, men du faktiskt skrev mer så tycker jag det vore intressant med mer information.M mats.3 skrev:
Som framgår av SCB, och det andra diagrammet jag klistrade in i #34, skiljer det sig mycket i utbildningsbakgrund mellan de som röstar på SD och de som röstar på S.