M maria01 skrev:
hur ska du ha det?
Lite mer komposittrallinriktat, gärna.

• Haha
b8q
  • Laddar…
M maria01 skrev:
hur ska du ha det?

så dom är inte för sänkta skatter och bidrag
Jag tror inte du förstår

svesse84 svesse84 skrev:
Deras stora väljarskara är väl medborgare med lägre utbildningsnivå bodde på landsbygden?
Där även behovet av a-kassa är hög.
Snittlönen hos SD's väljare är något högre än dom som röstar rött så där har du fel.

• Gilla
Hasse Sandin och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
M mats.3 skrev:
Snittlönen hos SD's väljare är något högre än dom som röstar rött så där har du fel.
Det är rätt komplext förhållande mellan inkomst och hur man röstar. SCB har det här diagrammet:

1787765729539.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.statistikdatabasen.scb....E0201B/Partisympati081/chart/chartViewColumn/

SD har alltså en högre andel som sympatiserar med dem i gruppen de 20 % med lägst lön eller tillhör mittenskiktet än de i intervallet 20 - 40 % och mer än 80 %.
Varje parti har sin profil. Även V är extra populära bland de i den lägsta inkomstgruppen.

SD är väldigt underrepresenterade i gruppen med mer än 3 år eftergymnasial utbildning och något i gruppen med kortare eftergymnasial utbildning.
För M, S och V är det rätt jämnt utspritt.
1787766608266.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.statistikdatabasen.scb....ME0201B/Partisympati17/chart/chartViewColumn/

• Gilla
Ulf Peter och 4 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är rätt komplext förhållande mellan inkomst och hur man röstar. SCB har det här diagrammet:

[bild]
[länk]

SD har alltså en högre andel som sympatiserar med dem i gruppen de 20 % med lägst lön eller tillhör mittenskiktet än de i intervallet 20 - 40 % och mer än 80 %.
Varje parti har sin profil. Även V är extra populära bland de i den lägsta inkomstgruppen.

SD är väldigt underrepresenterade i gruppen med mer än 3 år eftergymnasial utbildning och något i gruppen med kortare eftergymnasial utbildning.
För M, S och V är det rätt jämnt utspritt.
[bild]
[länk]
Jag läste idag att av SD'S väljare har 44 % en lön över 600000 och av sossarna hade 43 % en lön 600000 sedan sjönk det till under 40 % för vänstern och övriga kommer jag inte ihåg och det verkar vara dom senaste siffrorna.

Hur kan man veta hur någon röstar och denes inkomst?

• Gilla
Arnejaevel
  • Laddar…
BirgitS
M mats.3 skrev:
Jag läste idag att av SD'S väljare har 44 % en lön över 600000 och av sossarna hade 43 % en lön 600000 sedan sjönk det till under 40 % för vänstern och övriga kommer jag inte ihåg och det verkar vara dom senaste siffrorna.
Svårt att förstå hur det verkligen ser ut utifrån din mening, men osäkerheten i hur folk röstar lär vara större än 1 procentenhet.
Diagrammen från SCB gäller maj i år.

Frerider
D Dilato skrev:
Hur kan man veta hur någon röstar och deness inkomst?
Staten och kapitalet ser och har koll på allt, därför är kontanter ett viktigt motmedel som inte kan spåras😉

• Haha
  • Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
  • Gilla
HampusGberg
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Svårt att förstå hur det verkligen ser ut utifrån din mening, men osäkerheten i hur folk röstar lär vara större än 1 procentenhet.
Diagrammen från SCB gäller maj i år.
Jag läste det idag det lite tabeller och dylikt men vem bryr sig om det i detalj när dom jag nämnde har väljare ifrån liknande bakgrunder för samtliga kallar sig partier för arbetare.

Statistiken har väl misslyckats tidigare, exempelvis partisympatier och valresultat har ju tidigare helt missat SD som blev en överraskning hur stort stöd dom faktiskt hade.

Frerider Frerider skrev:
Staten och kapitalet ser och har koll på allt, därför är kontanter ett viktigt motmedel som inte kan spåras😉
Jag har 99 % av tillgängligt kapital i utländsk valuta som kontanter, det som inte är tillgängligt ännu sitter på räntebärande konto och bara väntar på att kunna lösas ut..5:25 och 3:12

Frerider
D Dilato skrev:
Jag har 99 % av tillgängligt kapital i utländsk valuta dom kontanter, det som inte är tillgängligt ännu sitter på räntebärande konto och bara väntar på att kunna lösas ut..5:25 och 3:12
Sverige har förmodligen noll koll på dina pengar i Afrika så det är var, värre för oss som bor här..

Frerider Frerider skrev:
Sverige har förmodligen noll koll på dina pengar i Afrika så det är var, värre för oss som bor här..
Dom är redan skattade i Sverige enligt alla regler i Sverige.

• Gilla
Frerider
  • Laddar…
BirgitS
M mats.3 skrev:
Jag läste det idag det lite tabeller och dylikt men vem bryr sig om det i detalj när dom jag nämnde har väljare ifrån liknande bakgrunder för samtliga kallar sig partier för arbetare.
Eftersom jag inte förstod något mer av ditt inlägg än att både SD och S har i stort sett lika många väljare med en inkomst över 600 000 kr, men du faktiskt skrev mer så tycker jag det vore intressant med mer information.

Som framgår av SCB, och det andra diagrammet jag klistrade in i #34, skiljer det sig mycket i utbildningsbakgrund mellan de som röstar på SD och de som röstar på S.

• Gilla
Ulf Peter och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.