Jag har denna pump i en pumpbrunn till min dränering: https://alko-garden.se/tradgaardsma...r/drankbar-pump-al-ko-twin-14000-premium.html

Den har bra kapacitet, klarar stora partiklar och kan pumpa ur till en väldigt låg restvattennivå - men bara i det manuella läget.

I automatiskt läge vaknar den inte till förrän flottören når ca 20 cm vilket är alldeles för högt för min dränering har det visat sig.

Så jag önskar tips på en pump som klarar att pumpa till så låg restvattennivå som möjligt i sitt automatiska läge. Den behöver också klara partiklar som kan förekomma i ett dräneringssystem.

Har även funderat på om det går att modifiera flottören så att pumpen vaknar vid betydligt lägre nivå än nu.

Tack på förhand!

Hej

Du har alltså modellen med inbyggd flottör?

Att göra pumpbrunnen djupare är troligen för krångligt.

Det finns ju olika varianter av nivågivare som borde gå att använda. Gäller ju bara att hitta en modell som aktiveras när vattennivån når vald höjd istället för att bryta elen.

Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Den här kanske går att använda för att starta pumpen på en lägre vattennivån än den inbyggda givaren.

[länk]
Har en sån till en liknande pump. Några buntband runt flottören så att den alltid är "upp" och sen låter jag nivåsensorn/relät sätta igång pumpen.

På den varianten sätter man en gångtid så man får kalibrera in den utefter sina förutsättningar. Finns coolare och dyrare modeller med både start och stoppsensorer.

• Gilla
Daniel Eriksson1
  • Laddar…
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Hej

Du har alltså modellen med inbyggd flottör?

Att göra pumpbrunnen djupare är troligen för krångligt.

Det finns ju olika varianter av nivågivare som borde gå att använda. Gäller ju bara att hitta en modell som aktiveras när vattennivån når vald höjd istället för att bryta elen.
Precis, den har inbyggd flottör och flottörhuset är ju det svarta till vänster i bild. Så det blir tydligt varför den inte pumpar ur ordentligt i "Auto"-läget. Oklart varför dom har konstruerat det så när pumpen bevisligen kan pumpa mycket djupare i "Manuell"-läget.

Jag har faktiskt lyckats gräva ur pumpbrunnen någon decimeter men jag vågar inte gräva djupare nu.

Intressant med nivågivaren du länkar! Det ser dock ut som att den behöver sitta ganska skyddat vilken blir en utmaning.

Vad tror ni om den här Kärcher-pumpen? Den verkar kunna pumpa till riktigt låga nivåer även i automatiskt läge. Jag tolkar det som ett par centimeter i automatiskt läge och med smutsigt vatten.

https://www.karcher.com/se/home-gar...par/sp-17-000-flat-level-sensor-16458400.html

Edit: Eller ska man gå på den kraftigaste direkt? https://www.karcher.com/se/home-gar...par/sp-22-000-dirt-level-sensor-16458510.html

Redigerat:
D Daniel Eriksson1 skrev:
Intressant med nivågivaren du länkar! Det ser dock ut som att den behöver sitta ganska skyddat vilken blir en utmaning.
Hur taskig miljö skulle den sitta i hos dig? Jag har haft en utomhus i ett slarvigt byggt pumphus med bara en planka som "tak" över för att undvika direkt regn. Den mådde bra under flera år.

Nu har jag en i en gammal källare som stundvis är fuktig och det är verkligen inga problem.

• Gilla
växelventil
  • Laddar…
Du kan inte höja pumpen genom att sätta en planka så pumpen kommer upp lite för att slipa att den suger med sand från botten?

K KMNelhas skrev:
Hur taskig miljö skulle den sitta i hos dig? Jag har haft en utomhus i ett slarvigt byggt pumphus med bara en planka som "tak" över för att undvika direkt regn. Den mådde bra under flera år.

Nu har jag en i en gammal källare som stundvis är fuktig och det är verkligen inga problem.
Börjar nog ändå landa i att det är en ny pump jag ska ha. Och Kärcher 22000 verkar klara precis det jag behöver, så det blir nog en sådan om inte någon tipsar om någon som är bättre och med minst lika låg restvattennivå.

https://www.karcher.com/se/home-gar...par/sp-22-000-dirt-level-sensor-16458510.html

V växelventil skrev:
Du kan inte höja pumpen genom att sätta en planka så pumpen kommer upp lite för att slipa att den suger med sand från botten?
Jodå, men det hade ju höjt restvattennivån ännu mer och förvärrat problemet.

Det finns ett dräneringsrör som mynnar ut ca 10 cm över "golvet" i pumpbrunnen. Med nuvarande pump så står alltså vattnet ca 20 cm över golvet vilket gör att det lägsta dräneringsröret är vattenfyllt. Med en pump som pumpar ut mer vatten så bör detta bli bättre.

Dessutom ska ju dessa pumpar klara lite partiklar (även om det såklart är bättre för livslängd ju renare vattnet är).

Har du koll på hur fort vatten rinner till och om det sker i en jämn takt?

Kan ju fungera att ha en timer som kör pumpen med jämna mellanrum om det fylls på med vatten kontinuerligt.

Eller så gräver du bort 15 cm till så att pumpen hamnar djupare. Beroende på vad som är i marken under vill säga. Borde gå att få ned en ny vägg inuti så att ingen jord rasar in i brunnen.

Denna fungerar bra för styrning: https://www.elfa.se/sv/nivavakt-fin...vx6Zz3_QVxpKPzhkYxATTl4NpBMjA99RoCgE0QAvD_BwE

Se även mätproberna längre ner på samma sida. Jag använder den tillsammans med pumpar med flottör.

För den sista brunnen jag bygger på fastigheten kommer jag satsa på en pump med anslutning på ovansidan, inte på sidan, och sedan bygga rörsystemet med hårda pvc-rör, inte pemslang som i övriga brunnar. Vilken styrning som används kommer bero lite på. Är lite sugen på att använda denna typ av flöten då de verkar vanligt förekommande i proffessionella installationer. https://www.automation24.se/flottoe...V7V0-Pjy3OWLU9hAsP7FZYy5imOa_Tj8aAh8JEALw_wcB

D Daniel Eriksson1 skrev:
Jodå, men det hade ju höjt restvattennivån ännu mer och förvärrat problemet.

Det finns ett dräneringsrör som mynnar ut ca 10 cm över "golvet" i pumpbrunnen. Med nuvarande pump så står alltså vattnet ca 20 cm över golvet vilket gör att det lägsta dräneringsröret är vattenfyllt. Med en pump som pumpar ut mer vatten så bör detta bli bättre.

Dessutom ska ju dessa pumpar klara lite partiklar (även om det såklart är bättre för livslängd ju renare vattnet är).
Okej verkar inte att det går att lura din nuvarande pump mellan manuell och auto heller.Gjorde en sanfång innan pumpbrunnen och pumpen har en vertikal flotör.

• Rund plastbehållare nedgrävd i marken, innehåller en pump och rör, delvis fylld med vatten. Omgivande jord och löv synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för alla tips!

Eftersom jag inte har så bra förutsättningar för en extern nivåsensor i min pumpbrunn så landade jag i att köpa en ny pump. Den nya har en mycket lägre restvattennivå i auto-läge än nuvarande så i teorin bör den klara att hålla en tillräckligt låg vattennivå i brunnen.

Denna blev det: https://www.karcher.com/se/home-gar...par/sp-22-000-dirt-level-sensor-16458510.html

Återkommer med hur den klarar sitt uppdrag :)

• Gilla
växelventil
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.