Ifö skrev:
Eller parallellt.
nej, då skulle jag helst vilja ha dom i serie

Ifö skrev:
kamilenski skrev:
Skicka den gamla till tillverkaren. Du kanske får ny utan kostnad.

Ibland känner jag för att montera 2 i serie... :(
Eller parallellt.
Låter synnerligen farligt. Om den ena inte skulle lösa ut löser kretsen aldrig ut.

Men sedan ser jag dessutom uppenbara balansproblem. Så kopplingen fungerar nog inte.

Mikael_L
Ifö skrev:
Eller parallellt.
= 60mA JFB .. eller ... :S

Om man sätter JFB i delta- eller Y-koppling, vad händer då

Om man sätter JFB i delta- eller Y-koppling, vad händer då
3 fas grupper ex motorer med y eller d koppling funkar lika bra med jorfelsbrytare som vanliga enfas belastningar.
Strömarna tar ut varandra.

Enligt HB 442 får en JFB ta 300ms på sig att lösa vid märkutlösningsströmmen (30mA). Först vid 5 x märkutlösningsströmmen kommer man ned i 40ms.
JFB-provade o testknapp ligger nog ganska nära 30mA.
Förhoppningsvis löser majoriteten av alla JFBer snabbare än 300ms...

mikael_l skrev:
byt jfb. När den väl behövs så har tiden kanske blivit dödlig lång. :|

vad är det för märke?
Märket är AEG.

Redigerat:
hempularen skrev:
Hur mäter du att det tar en sekund?
Det är en uppskattning. Jag trycker en snabb inpuls på knappen och c:a en sekund senare hör jag ljudet från JFB:n samtidigt som allt slocknar...

Att det ö.h.t. går att uppfatta en tidsskillnad mellan "jordfelet" och att JFB:n bryter känns inte bra...

Bo.Siltberg skrev:
Enligt HB 442 får en JFB ta 300ms på sig att lösa vid märkutlösningsströmmen (30mA). Först vid 5 x märkutlösningsströmmen kommer man ned i 40ms.
JFB-provade o testknapp ligger nog ganska nära 30mA.
Förhoppningsvis löser majoriteten av alla JFBer snabbare än 300ms...
Kan detta stämma? På den tiden hinner man väl, mer eller mindre, dö?

Ifö skrev:
Eller parallellt.
I så fall, bara i min svärmors villa!

Hade för mig att det var 200ms, dvs. 0,2s
Därför är det ett måste att ha jordfelsbrytare på bla. byggarbetsplats och trädgårdsmästeri. För att garantera utlösningsvillkor 0,2s som är krav där.

Men jag kan ha fel??

Vid en felström på 30mA skall den bryta inom 30ms!
Dvs vid 0.03A 0.03sek.

spinout skrev:
Hade för mig att det var 200ms, dvs. 0,2s
Därför är det ett måste att ha jordfelsbrytare på bla. byggarbetsplats och trädgårdsmästeri. För att garantera utlösningsvillkor 0,2s som är krav där.

Men jag kan ha fel??
Nej, du har rätt vad gäller tiden, men som Bo.Siltberg skrev tidigare gäller ju redan vid 150mA t<40ms. Och utlösningsvillkoret ska endast se till att kortslutning L-PE vid en något nedsatt spänning löser inom 200ms. Vid jordslutningen får du ju stora strömmar så JFB löser så snabbt som mekaniska begränsningar ger. För personskyddet är däremot 30mA t<300ms intressant.

Mikael_L
305 skrev:
Kan detta stämma? På den tiden hinner man väl, mer eller mindre, dö?
Nä, 30mA klarar man som regel utan större risk några sekunder, om jag inte minns fel.

Men detta är ju statistik, och det finns alltid en svans bortom den valda percentilen. Kan vara tråkigt att tillhöra den ... :(

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.