2 395 läst ·
28 svar
2k läst
28 svar
JFB som löser ut sent
Låter synnerligen farligt. Om den ena inte skulle lösa ut löser kretsen aldrig ut.Ifö skrev:
Men sedan ser jag dessutom uppenbara balansproblem. Så kopplingen fungerar nog inte.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 922 inlägg
Enligt HB 442 får en JFB ta 300ms på sig att lösa vid märkutlösningsströmmen (30mA). Först vid 5 x märkutlösningsströmmen kommer man ned i 40ms.
JFB-provade o testknapp ligger nog ganska nära 30mA.
Förhoppningsvis löser majoriteten av alla JFBer snabbare än 300ms...
JFB-provade o testknapp ligger nog ganska nära 30mA.
Förhoppningsvis löser majoriteten av alla JFBer snabbare än 300ms...
Det är en uppskattning. Jag trycker en snabb inpuls på knappen och c:a en sekund senare hör jag ljudet från JFB:n samtidigt som allt slocknar...hempularen skrev:
Att det ö.h.t. går att uppfatta en tidsskillnad mellan "jordfelet" och att JFB:n bryter känns inte bra...
Kan detta stämma? På den tiden hinner man väl, mer eller mindre, dö?Bo.Siltberg skrev:
Nej, du har rätt vad gäller tiden, men som Bo.Siltberg skrev tidigare gäller ju redan vid 150mA t<40ms. Och utlösningsvillkoret ska endast se till att kortslutning L-PE vid en något nedsatt spänning löser inom 200ms. Vid jordslutningen får du ju stora strömmar så JFB löser så snabbt som mekaniska begränsningar ger. För personskyddet är däremot 30mA t<300ms intressant.spinout skrev:
Klicka här för att svara