Jag har just varit i en lägenhet och testat JFB:n med en JFB-provare. Problemet är att från att jag trycker på testknappen, så tar det c:a en sekund innan JFB:n bryter strömmen.

Även om jag trycker in testknappen, så tar det runt en sekund innan något händer.

Vad kan vara orsaken till denna fördröjning? Och hur fixar man till detta?

C
I mina ögon: Man byter JFB.

Byt. Det måste vara nåt fel på den.

Skulle den kunna vara felaktigt monterad, på något sätt eller kan detta uteslutas som orsak?

305 skrev:
Skulle den kunna vara felaktigt monterad, på något sätt eller kan detta uteslutas som orsak?
Det kan du nog utesluta.
Om du mäter upp den med ett instrument som ger både utlösningsström och tillhörande tider kan du se om den är OK eller ej.
Men mycket tyder som sagts tidigare på att den inte är helt kurant och då gäller utbyte.

Tillverkaren borde vara intresserad av att få den gamla för undersökning. JFB'er får inte sluta fungera.

vad testar du med ? Nu är jag ute o svävar kanske... men finns det test instrument som är sega?? Alltså att det tar en sekund för instrumentet att släppa ut 30 mA eller vad det ska vara?

Har du tillgång till en lite mer avancerad testare (typ Eurotester) så kan du prova exakt hur många ms det tar innan JFB löser vid olika felströmmar.

dell4 skrev:
vad testar du med ? Nu är jag ute o svävar kanske... men finns det test instrument som är sega?? Alltså att det tar en sekund för instrumentet att släppa ut 30 mA eller vad det ska vara?
Testaren är förvisso en lågprispryl av stickproppstyp, så visst...

Men: Samma fördröjning inträffar även när jag trycker på JFB:ns egen testknapp.

När jag sedan testar hemma hos mig själv, så löser JFB:n ut direkt, både med samma testare och även med den JFB:ns testknapp...

Slutsats?

Hur mäter du att det tar en sekund?

hempularen skrev:
Hur mäter du att det tar en sekund?
Vad jag tror, han uppskattar nog cirkus en sekund. Tar väl ungefär 1 sekund innan belysningen runt om slocknar.

//Patrik

Mikael_L
305 skrev:
Testaren är förvisso en lågprispryl av stickproppstyp, så visst...

Men: Samma fördröjning inträffar även när jag trycker på JFB:ns egen testknapp.

När jag sedan testar hemma hos mig själv, så löser JFB:n ut direkt, både med samma testare och även med den JFB:ns testknapp...

Slutsats?
Byt JFB. När den väl behövs så har tiden kanske blivit dödlig lång. :|

Vad är det för märke?

Skicka den gamla till tillverkaren. Du kanske får ny utan kostnad.

Ibland känner jag för att montera 2 i serie... :(

Mikael_L
Ja det är som elmont skrivit många ggr.
Man kan inte förlita sig på JFB och tro att allt annat blir mindre viktigt. JFB är ett (bra) komplement till skyddet.

kamilenski skrev:
Skicka den gamla till tillverkaren. Du kanske får ny utan kostnad.

Ibland känner jag för att montera 2 i serie... :(
Eller parallellt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.