Hejsan alla glada!

Det är såhär att jag har ett problem i min stuga i halland som besöks under sommarhalvåret. Kom dit igår för en första check sen i vintras.

Hade under vinterhalvåret varmvattenberedaren ur kopplad från stickkontakten. När jag idag skulle koppla in den så löste jordfelsbrytaren ut efter ca 30 sekunder.

Hela anläggningen fungerar som den ska när beredaren inte är inkopplad.

Min teori är att under dessa varma dagar och lite kyligare nätter så har det bildats kondens någonstans i antingen dosan där stickpropps uttaget sitter eller i själva varmvattenberedaren som för övrigt befinner sig på vinden. ( Lätt att det blir kvavt o mycket fukt vid temperatursväxlingar / höga temperaturer?)

Apparaten har även en termostat som är i form av en separat "dosa" där man kan välja olika temperaturer. Har alltid fungerat på max innan, men nu spelar det nästan ingen roll på vilken temperatur termostaten är inställd på, jordfelsbrytaren löser ut ändå.

Hade inga verktyg eller andra nödvändiga saker med mig för att kunna göra en ordentlig felsökning. Kommer däremot återvända senare ikväll med saker till hands.
Tänkte höra mer er här på forumet vad ni har för teorier om vad som kan vara felet. Tror inte det är något större problem men hade gärna velat ha mer att gå på när jag är på plats.

MVH.

Antar att den varit tömd på vatten under vintern om stugan varit kallställd? Har du kommit ihåg att fylla den ordentligt innan du stoppade i sladden?

Låt oss hoppas på kondens. Den kan mycket väl lösa JFBn.
I värsta fall är helt enkelt VVBn kass.

Det här har jag officiellt inte sagt, men prova att vända på stickproppen...

Rrrrr skrev:
Antar att den varit tömd på vatten under vintern om stugan varit kallställd? Har du kommit ihåg att fylla den ordentligt innan du stoppade i sladden?
Vad spelar det för roll om den inte skulle varit ordentligt ifylld?

Kör du beredaren utan vatten så skadas den och kan då få överslag till jord.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.