Jag har flyttat in i ett hus för något år sedan med jordvärme. Fungerat helt problemfritt. Sen installerades nya filter för några månader sedan. Fick problem med ojämt tryck och pumpen stod tyst långa stunder.

Nu slår pumpen ut jfb så fort jag sätter i kontakten.

Vad kan det bero på?

• Pump med tryckmätare och märket "a-collection" på en blå och svart enhet, del av ett jordvärmesystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Purre
Går den att snurra runt för hand?

Purre Purre skrev:
Går den att snurra runt för hand?
Jag vet inte hur man öppnar upp pumpen. Och den sitter rätt illa installerad bakom storafilterpatroner. Försökt hitta manual utan framgång.

Jonas Nordin2 Jonas Nordin2 skrev:
Jag har flyttat in i ett hus för något år sedan med jordvärme. Fungerat helt problemfritt. Sen installerades nya filter för några månader sedan. Fick problem med ojämt tryck och pumpen stod tyst långa stunder.

Nu slår pumpen ut jfb så fort jag sätter i kontakten.

Vad kan det bero på?
Motorer med kondensatorer kan behöva startas flera gånger för att ladda upp kondensatorerna.
Alternativt drar du en kabel utan jordfelsbrytare för att köra igång den en tag.

I vad för typ av utrymme står pumpautomaten? Kan det ha kommit in fukt i den?

A Avemo skrev:
I vad för typ av utrymme står pumpautomaten? Kan det ha kommit in fukt i den?
Den står på gjuten platta

J Jonas928 skrev:
Motorer med kondensatorer kan behöva startas flera gånger för att ladda upp kondensatorerna.
Alternativt drar du en kabel utan jordfelsbrytare för att köra igång den en tag.
Är det någon risk med att hoppa över jfb?

MultiMan
Stor risk med elektriska motorer som pumpar vatten. Mycket som kan bli strömförande i en sådan miljö utan att säkringen nödvändigtvis löser ut.

Lös problemet istället.

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Den står på gjuten platta
Det är inte underlaget som är det viktiga. Hur fuktigt är det där? Kan det rinna vatten över golvet.

Risken är ju att jordfel förblir oupptäckta. Om det är så att det kommit in fukt i pumpen finns det en möjlighet att den kan torka ut om den får gå ett tag utan jordfelsbrytare. Fast installerad utrustning får vara utanför jordfelsbrytare. Men om den fortsätter att lösa ut jordfelsbrytaren skulle jag inte se det som en permanent lösning att koppla bort jordfelsbrytaren. För då är det ett fel på apparaten.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
A
A-collection säljs bara av Ahlsell vad jag vet. Så du kan även höra av dig till dem.

Har du en multimeter så kan du prova mäta resistansen mellan fas/noll-stiften och jord-blecket i kontakten. Kanske det ger utslag.

Redigerat:
  • Gilla
Jonas Nordin2
  • Laddar…
Du skriver att pumpen började vara opålitlig ett tag innan den började lösa jordfelsbrytaren. En möjlighet är att tryckströmbrytaren gått sönder. Den innehåller ett rörligt gummimembran. Om tryckströmbrytaren börjar bli dålig kan det förklara både varför funktionen blir sporadisk och varför det läcker vatten till elkopplingar.

• Gilla
Jonas Nordin2
  • Laddar…
Om du bara sätter ihop kablarna är det ingen risk. Men du har ett problem som är vanligt för nya enfasmototer.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.