Jag har flyttat in i ett hus för något år sedan med jordvärme. Fungerat helt problemfritt. Sen installerades nya filter för några månader sedan. Fick problem med ojämt tryck och pumpen stod tyst långa stunder.
Nu slår pumpen ut jfb så fort jag sätter i kontakten.
Vad kan det bero på?
Nu slår pumpen ut jfb så fort jag sätter i kontakten.
Vad kan det bero på?
Motorer med kondensatorer kan behöva startas flera gånger för att ladda upp kondensatorerna.Jonas Nordin2 skrev:
Alternativt drar du en kabel utan jordfelsbrytare för att köra igång den en tag.
Det är inte underlaget som är det viktiga. Hur fuktigt är det där? Kan det rinna vatten över golvet.Jonas Nordin2 skrev:
Risken är ju att jordfel förblir oupptäckta. Om det är så att det kommit in fukt i pumpen finns det en möjlighet att den kan torka ut om den får gå ett tag utan jordfelsbrytare. Fast installerad utrustning får vara utanför jordfelsbrytare. Men om den fortsätter att lösa ut jordfelsbrytaren skulle jag inte se det som en permanent lösning att koppla bort jordfelsbrytaren. För då är det ett fel på apparaten.Jonas Nordin2 skrev:
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Du skriver att pumpen började vara opålitlig ett tag innan den började lösa jordfelsbrytaren. En möjlighet är att tryckströmbrytaren gått sönder. Den innehåller ett rörligt gummimembran. Om tryckströmbrytaren börjar bli dålig kan det förklara både varför funktionen blir sporadisk och varför det läcker vatten till elkopplingar.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden