Hej,
Jag har 2 st JFB.
Har testat båda och samma sak händer oavsett vilken JFB man använder.

Mätvärden vid test är OK 240V och 0,3 Ohm.

När jag mäter uttaget samma sak.
När jag sätter in maskinen i uttaget 1,3 kW maskin så händer inget men så fort jag sätter igång maskinen går JFB.

För skoj skull testade jag båda JFB med olika säkringar för att se så det inte är något fel på jordfelsbrytaren. Men båda beter dig likadant. JFB löser o säkeringen är kvar på ON läge...

Någon som har en idé på vad det kan vara?...

Visar bild på hur centralen är kopplad.
Visar bild på markmätarskåpet samt kabeln från nätägaren som användes vid nyanslutningen.
 
  • Elcentral med märkningar "UTTAG" och "INKOMMANDE", automatsäkringar, jordfelsbrytare, kablar, anslutningsskenor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektriskt skåp med öppen dörr, installationer, kabelanslutningar, och markerad säkerhetsbrist inringad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand håller avskalad elektrisk kabel med tre ledare synliga. Bakgrunden är suddig, med grå vägg och gul slang.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har ju nollan nerifrån och faserna uppifrån, i alla fall om dina streck är rätt.
 
  • Gilla
J.Hoffa
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Du har ju nollan nerifrån och faserna uppifrån, i alla fall om dina streck är rätt.
Kan du förtydliga... jag är inte riktigt med...
 
tommib
Om du har ritat strecken rätt så tar du in faserna på ovansidan av JFB och nollan på undersidan. Nollan och faserna måste ligga lika, dvs tar du in faserna uppe på JFB så måste du också ha inkommande nolla där.

Vad är kontexten här egentligen? Är detta något du pillar med själv? Då bör du nog sluta...
Kabeln du håller i, vad är den för relation till problemet? Det är inte direkt något man hempular med...

Edit: När jag tittar närmare på bilden så är nollan kopplad direkt från plinten nere till höger till skenan. Den representerar inte hur det är kopplat nu? Du måste förklara sammanhanget bättre här.
 
Redigerat:
tommib tommib skrev:
Om du har ritat strecken rätt så tar du in faserna på ovansidan av JFB och nollan på undersidan. Nollan och faserna måste ligga lika, dvs tar du in faserna uppe på JFB så måste du också ha inkommande nolla där.

Vad är kontexten här egentligen? Är detta något du pillar med själv? Då bör du nog sluta...
Kabeln du håller i, vad är den för relation till problemet? Det är inte direkt något man hempular med...

Edit: När jag tittar närmare på bilden så är nollan kopplad direkt från plinten nere till höger till skenan. Den representerar inte hur det är kopplat nu? Du måste förklara sammanhanget bättre här.
Pillar inte på kablar grövre än 0,75 själv.
tommib tommib skrev:
Om du har ritat strecken rätt så tar du in faserna på ovansidan av JFB och nollan på undersidan. Nollan och faserna måste ligga lika, dvs tar du in faserna uppe på JFB så måste du också ha inkommande nolla där.

Vad är kontexten här egentligen? Är detta något du pillar med själv? Då bör du nog sluta...
Kabeln du håller i, vad är den för relation till problemet? Det är inte direkt något man hempular med...

Edit: När jag tittar närmare på bilden så är nollan kopplad direkt från plinten nere till höger till skenan. Den representerar inte hur det är kopplat nu? Du måste förklara sammanhanget bättre här.
Ok, tack för det.
Nej, inget jag gör själv, 1,5mm2 pillar jag lite lätt på men inget grövre än så.
tommib tommib skrev:
Om du har ritat strecken rätt så tar du in faserna på ovansidan av JFB och nollan på undersidan. Nollan och faserna måste ligga lika, dvs tar du in faserna uppe på JFB så måste du också ha inkommande nolla där.

Vad är kontexten här egentligen? Är detta något du pillar med själv? Då bör du nog sluta...
Kabeln du håller i, vad är den för relation till problemet? Det är inte direkt något man hempular med...

Edit: När jag tittar närmare på bilden så är nollan kopplad direkt från plinten nere till höger till skenan. Den representerar inte hur det är kopplat nu? Du måste förklara sammanhanget bättre här.
Ok, då kanske det är det som är problemet.
Nej inget jag håller på med själv, gammal elektriker som inte är så kär i internet så han bad mig lägga upp i forumet, han sa att det finns smarta där ute som kan ge oss idé som vi inte tänkt på.


Ja, inkommande nolla till plinten.
Från plint går 1st till vardera JFB (underifrån).
Därefter går det 1st till vardera skena där uppe.
 
tommib
Hm, ok. Nu läste jag trådstarten igen och har lite fler funderingar.

Vad är det för mätningar du menar är ok? Hur ser det ut nu i centralen? En aktuell bild tack. Inte någon med ritade streck.

Kabeln som nätägaren har använt är en helt normal markkabel, ev en N1XV-AR men svårt att veta bara sådär (och det spelar inte heller någon roll). Mätarskåpet ser ut som vilket mätarskåp som helst.
 
tommib
H Harey skrev:
Från plint går 1st till vardera JFB (underifrån).
Där har du då vad som löser ut JFB, precis som Daniel skrev tidigare.

Ditt problem är dock elektrikern. Om vederbörande inte reder ut detta är det dags att sluta arbeta.
 
  • Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Hm, ok. Nu läste jag trådstarten igen och har lite fler funderingar.

Vad är det för mätningar du menar är ok? Hur ser det ut nu i centralen? En aktuell bild tack. Inte någon med ritade streck.

Kabeln som nätägaren har använt är en helt normal markkabel, ev en N1XV-AR men svårt att veta bara sådär (och det spelar inte heller någon roll). Mätarskåpet ser ut som vilket mätarskåp som helst.
Såhär ser det ut tillfälligt, väldigt rörigt.
Det vi ska göra nu är att göra 2st uttag tillgängliga då det varit strul med nätägaren o byggströmmen. Så blev mer eller mindre tvingade till att gå på nyanslutningen, då något "strulat" i nätägarens system o de inte kunde fakturera byggströmmen...
Så i panik o all hast försökte elektrikern lösa 2 st eluttag inomhus för att byggnationen skulle kunna fortgå.
 
  • Ett rörigt elektriskt skåp med trassliga kablar och säkringar. Oorganiserad installation. Behov av ordning och struktur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib tommib skrev:
Där har du då vad som löser ut JFB, precis som Daniel skrev tidigare.

Ditt problem är dock elektrikern. Om vederbörande inte reder ut detta är det dags att sluta arbeta.
Han skulle pensionera sig för 2 år sen men tycker om sitt jobb sa han...
Kanske för trött för att kunna inse felet i all stress som uppstått pga strulet med nätägaren...
Ber honom att kolla över detta ni skrev på måndag, så får jag hoppas detta är lösningen.

Stort tack till er!
 
tommib tommib skrev:
Där har du då vad som löser ut JFB, precis som Daniel skrev tidigare.

Ditt problem är dock elektrikern. Om vederbörande inte reder ut detta är det dags att sluta arbeta.
Har någon tänkt på hur en JFK fungerar ? Det mäter att det kommer lika mycket ström från fas, som går tillbaka i nollan. Men om maskinen som startas har kondensatorer så laddas dom upp, så det blir mindre i retur till nollan. Det kan krävas flera omstarter innan kondensatorerna är laddade.
Frekvensomvandlare som används för varvtalsstyrning är exempel på maskiner med kondensatorer.
 
Nej, även prylar med kondensatorer har samma ström in och ut. Kirchhoffs strömlag gäller även här.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
En kondensator kan behöva laddas upp. Då stannar elektronerna där.
När den är laddad är det inga problem.
 
Nej. Det går ut lika många elektroner på den positiva anslutningen som du stoppar in på den negativa. Kondensatorn som helhet har ingen laddning. Det är bara mellan den positiva och negativa plattan det finns en laddning.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Fast vad är det för maskin det pratas om? Om jfb löser ut när "maskinen" startas så är det väl nå tok i maskinen vad det nu är för nåt?
 
Nej, felet är att jordfelsbrytarna är felkopplade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.