Hej!
Ligger dessa kablar rätt?
Översta är en gammal kabel, nedre är ny detta går till en vattenpump. 3fas.
 
  • Elektrisk kopplingsdosa med flera kablar, både nya och gamla, anslutna till en vattenpump. 3-fas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är grå-röd-svart och blå-brun-svart faser, så ja, de ligger mot varandra på brytares poler.
Men det går inte att säga från bilden, se efter hur det ligger i central-matande ände och på motorn. Mät upp faser och jord.

Sen, brytaren är slut! Upprostad, kan bero på att det saknas tätproppar i överkant. Byt brytare!
Klipp bort ett par centimeter från trådarna, skala upp till friskt. Ändarna ser inte friska ut.
 
  • Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
Japp, ska byta den!
Men tänkte göra det provisoriskt genom att sätta dem i kopplingsklämma, där av frågan.
Den har fungerat så här, går det med andra ord köra svart-svart röd-brun grå-blå?
 
koppla i dessa.
 
  • Genomskinliga elanslutningsklämmor för att koppla kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det fungerat hittills kommer det med kopplingsklämmor men köp öppningsbara Wago 221 istället. Och bara som en tillfällig lösning tills en ny arbetsbrytare finns på plats.
 
  • Gilla
Fotografen och 3 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Är grå-röd-svart och blå-brun-svart faser, så ja, de ligger mot varandra på brytares poler.
Men det går inte att säga från bilden, se efter hur det ligger i central-matande ände och på motorn. Mät upp faser och jord.

Sen, brytaren är slut! Upprostad, kan bero på att det saknas tätproppar i överkant. Byt brytare!
Klipp bort ett par centimeter från trådarna, skala upp till friskt. Ändarna ser inte friska ut.
Så här ser central-matningen ut.
 
  • Elektrisk centralmatning med kablar och en strömbrytare monterad i en låda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Alltså motorskyddet för pumpen.
 
J Josth skrev:
Alltså motorskyddet för pumpen.
Japp, men stämmer kopplingen med hur motorskyddet ser ut?
 
Mattias Edman Mattias Edman skrev:
Så här ser central-matningen ut.
När du nu ändå håller på med brytaren på bilden tidigare se till att städa upp i helheten samtidigt. Det är lite märkligt att just eldelen vid olika vattenpumpar ofta är helt under isen och det inte bara beroende på tex gamla delar. Kanske beroende på hempulare och elpulande rörmokare.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
När du nu ändå håller på med brytaren på bilden tidigare se till att städa upp i helheten samtidigt. Det är lite märkligt att just eldelen vid olika vattenpumpar ofta är helt under isen och det inte bara beroende på tex gamla delar. Kanske beroende på hempulare och elpulande rörmokare.
Pumpen är långt ute på gärdet, där det varit översvämning där av lite problem.
Så vill bara ha lite tips för en provisorisk lösning innan elektrikern kommer.
 
Mattias Edman Mattias Edman skrev:
Pumpen är långt ute på gärdet, där det varit översvämning där av lite problem.
Så vill bara ha lite tips för en provisorisk lösning innan elektrikern kommer.
Då kan du göra som du skrev förut och koppla förbi brytaren rakt över. Det stämmer bra så om det som sagt fungerat tidigare. Samma gäller för motorskyddet det ser rätt ut och har fungerat så också.
 
  • Gilla
Mattias Edman
  • Laddar…
Kan bara håla med, och som sagt, städa lite i helheten.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.