Hej!
Finns det något bra knep för att få loss gammalt kulturglas som sitter fast i fönsterbågen? Bakgrunden är att jag renoverar fönster i ett hus byggt 1900, en av rutorna är trasigt så behöver byta ut det. Köpte då gamla fönster med kulturglas i där jag tänkte plocka ut rutorna och använda dessa i de jag renoverar för att komma undan billigare. Jag får dock inte ur glasen, de sitter som berget, har fått loss kittet som är segt som tuggummi och även nubben, men de sitter fast på undersidan på glasningslisten. Har redan råkat ha sönder ett när jag försökt få loss det. Min sista utväg är att försöka skära ut glaset, det finns mån för det utifrån storleken jag behöver, men är lite rädd att det inte heller kommer gå så enkelt.. någon som har något bra tips?

C
Bild?
Kan vara att de använt något annat än linoljekitt. Annars är det viktiga att du verkligen får bort kittet hela vägen runt glaset (och alla stift), sen brukar det gå att försiktigt trycka loss det med handen runt bågen och fingertopparna mot glaset (använd tjocka handskar!). Linoljekittet har nästan ingen vidhäftning mot glaset, utan det är att det kan ligga lite i spänn runtom.

Att försöka skära i glaset för att få loss det från bågen känns dömt att misslyckas.

Är det någon annan typ av kitt kanske det går att skära loss glaset med en tunn pianotråd i falsen.

C cpalm skrev:
Bild?
Kan vara att de använt något annat än linoljekitt. Annars är det viktiga att du verkligen får bort kittet hela vägen runt glaset (och alla stift), sen brukar det gå att försiktigt trycka loss det med handen runt bågen och fingertopparna mot glaset (använd tjocka handskar!). Linoljekittet har nästan ingen vidhäftning mot glaset, utan det är att det kan ligga lite i spänn runtom.

Att försöka skära i glaset för att få loss det från bågen känns dömt att misslyckas.

Är det någon annan typ av kitt kanske det går att skära loss glaset med en tunn pianotråd i falsen.
Tack för ditt svar!
Ja det va kanske kitt kvar som spökade på det första då. Har märkt att det är som att glaset ligger helt i kant mot bågen på två sidor av rutorna och luftigare på de andra två sidorna, trots att jag tog bort kittet där det var luftigare så gick det inte att dra det mot den sidan där det fanns mer utrymme mot bågen, detta på glaset som gick sönder. Bilderna är från där det ligger tightare mot bågen och lite lösare, har inte hunnit gräva ur så mycket än dock. Där glaset har mellanrum mot bågen är glaset löst, det är där det ligger tight mot bågen där det sitter fast.

• IMG_0336.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0337.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_0340.jpeg
    Skapa konto
Redigerat:
C
Om glaset sitter löst på de sidor du har kittrester, försök att med samma grepp runt bågen att försiktigt jucka och dra glaset ditåt samtidigt som du lyfter lite. Det har nog bara ätit sig in lite i bågen. Ibland får man väldigt försiktigt pillra bort kittresterna mellan kanten på glaset och bågen så att glaset inte sitter i spänn. Men man skall alltid vara extra försiktig när man jobbar nära kanten på glaset. En "tandläkarkrok" kan vara ett lämpligt verktyg. Man slinter lätt med en kniv eller liknande.

C cpalm skrev:
Om glaset sitter löst på de sidor du har kittrester, försök att med samma grepp runt bågen att försiktigt jucka och dra glaset ditåt samtidigt som du lyfter lite. Det har nog bara ätit sig in lite i bågen. Ibland får man väldigt försiktigt pillra bort kittresterna mellan kanten på glaset och bågen så att glaset inte sitter i spänn. Men man skall alltid vara extra försiktig när man jobbar nära kanten på glaset. En "tandläkarkrok" kan vara ett lämpligt verktyg. Man slinter lätt med en kniv eller liknande.
Tack för tipsen! Ska prova det!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.