Ska byta ut gamla avloppsrör från 1966 och funderar på att själv såga upp golvet. Har känsliga fingra så håller jag handflatan ovanför golvet kan jag känna var avloppsrör och armeringen ligger i golvet. Tänkte att jag med en vinkelslip ska såga upp en ca 12 cm bred ränna och sedan i mitten borra hål så att jag kan slå ner stenkilar som spräcker betongen så att jag bara kan lyfta upp betongklumparna. . Funderar på om man lagt ner rören och sedan hällt ner betong så att gjutjärnsrören består av en enda stor klump av gjutjärnsrör och betong. Tänkte att jag skulle klara av jobbet på en dag om jag kan lyfta upp betongbitarna och sedan med en slägga slå sönder gjutjärnsrören och kapa till plaströren och lägga allt på plats.

• Wow
Magnus E K
  • Laddar…
C
Alla sätt är bra utom de dåliga, men jag gissar att du kommer att märka att din metod inte fungerar lika bra i praktiken som du hade tänkt dig. För det första dammar det värre än helvetet att såga betong med vinkelslip, för det andra är skärdjupet högst begränsat. Hyr en betongsåg istället.

Du lär ändå behöva en halvstor mejselhammare för finlir och där du inte kommer åt att såga - den använder du för att spräcka betongen. Det går för all del troligen utmärkt att bila upp alltsammans istället för att såga om man inte har bråttom. Själv har jag en Hilti TE 700, det är en bra balans mellan styrka och hanterbarhet för mindre betongarbeten.

S
Avloppsrören ligger under betongplattan och du behöver inte ta bort dem när du byter. Du kan såga spår eller bila valfri väg. Är det armering i betongen så är det lättare med såg men hyr en riktig betongkap med grovsug till.

Hur fan känner du vart avloppsrören och armeringen ligger genom betongen? Magnetism?

• Gilla
john.h
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.