Vilken växel.
Gör den det lätt varje gång, står den i backe?
 
man behöver lägga i handbromsen, konstigare än så är det inte. Lägg i p-bromsen via knappen med foten på bromsen så känner du att/när den gått i. Om något skulle hindra elmotorerna att knipa åt bromsarna skulle du få ett felmeddelande.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Att bilen rullar iväg med växel i är inte konstigt. Inte konstigare än att man kan bogsera igång en bil. Ja det enda startmotorn normalt gör är ju att dra runt motorn. Samma sak händer om man knuffar nog hårt på bilen med växel i.
Det enda som igentligen varaktigt håller emot i bilmotorn är kamaxel, vippor och ventilfjädrar och det behövs inga stora krafter för att övervinna.
Allt annat som friktion och kompression håller bara emot en kort stund, det är inget att lita på.

I äldre bilar gick allt lite trögare, det kanske funkade förr att stå i backe med växel i, men det var dumdristigt redan då.

Elektrisk parkeringsbroms är guds gåva till mänskligheten. Använd den!
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Elektrisk parkeringsbroms är guds gåva till mänskligheten. Använd den!
Vad är bättre med den jämfört med en gammal hederlig spak?
 
  • Gilla
vcx och 2 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Det var inte så att det var snö/is under bilen? Samma som för dig hände min fru, hon var kvar i bilen medans jag hämtade något. Stod i en backe och värmen från bilen /hjulen smälte översta lagret på isen under och bilen började glida ner för backen. Den stod lite på sniskan 4m längre ner när jag kom tillbaka. I vårt fall var handbromsen i för den elektroniska bromsen går på automatiskt när man stänger av bilen.
Nu kan det ha varit snö eller is (halt) när den krupit iväg medan han jobbade... men händelsen jag pratade om innan (med mig..) var sommartid.
 
Isakare Isakare skrev:
Handbromsen SKA användas varje gång för att säkerställa funktionen.
Säkerhetsställa funktionen på handbromsen eller på något annat?

Ja, jag tycker man ploppar i handbromsen... men har observerat att inte alla gör det (även hos andra än min make menar jag).

Jag la i handbromsen alltid på min automatväxlade bil också :) Men jag hade heller aldrig problem med besiktningen heller.. (vilket många verkade ha förr.. då de inte använt handbromsen..)
 
A A-Man_08 skrev:
Vilken växel.
Gör den det lätt varje gång, står den i backe?
Nä.. har bara hänt några enstaka gånger.
Men då inte bara i backar.. utan kanske en svagt lutande parkeringsplats vid macken liksom.

Så man vet aldrig..
 
På en bil med gammeldags handbromsspak finns det ju ofta separata bromsbackar som bromsar bilen när man drar i spaken, eller så verkar den direkt på bakbromsens bromsok, båda varianterna förekommer. På en bil med elektrisk p-broms sitter det en liten elmotor som klämmer åt bakbromsarnas belägg. Det är kanske inte samma risk att det kärvar ihop som med ett separat system, men det hör till god praktik att alltid använda den, iaf på en manuell bil (av skäl som ni nu testat i verkligheten :) )
 
MathiasS MathiasS skrev:
man behöver lägga i handbromsen, konstigare än så är det inte. Lägg i p-bromsen via knappen med foten på bromsen så känner du att/när den gått i. Om något skulle hindra elmotorerna att knipa åt bromsarna skulle du få ett felmeddelande.
Man hör ju att den "hoppar i" när man drar upp den lilla vipp-knappen iaf.. men JAG tycker fortfarande den känns mindre verklig än den "gamla hederliga" stora spaken man drog upp.. och man fysiskt kände att det hände något!

:)

Tror vi fick läsa oss till .. nått om foten på pedalen när handbromsen fastnade i och maken inte kom nånstans alls (efter den gången tyckte jag ännu sämre om elektriska handbromsar..)

Tack och lov var han ju iaf hemma så att säga.. stannade vid postlådan.. la i handbromsen.. hoppade ut för att hämta posten .. sen gick det inte å få ur handbromsen 😳 (det hade aldrig hänt innan).
 
useless useless skrev:
Vad är bättre med den jämfört med en gammal hederlig spak?
Inga kärvande vajrar. Det känns som ett stort gissel i min genom åren rätt stora och gamla vagnpark.
Visst på elbromsen kan fortfarande bromsokskolvarna kärva och elkablar gå av men det känns som ett mindre bekymmer.
Våra bilar med elbroms är nu 11 och 8 år gamla men har hittills inte krånglat alls.
En till sak som elemineras är bilprovningens kontroll av slaglängdsreserv, något som varit ett problem på våra amerikanska fordon. Trots att man justerar så nära anliggning man kan så kan en bilprovare som vill ha lite mer bromskraft lätt trampa p-broms pedalen nära golvet. Ändå är man knappt på godkänd retardationsnivå.
"Nära golvet" är dessutom en bedömningssak som ibland är närmare 50% men bilprovaren tolkar det som under 25% och ger anmärkning.

Elbroms , klick, stopp, godkänt.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Man hör ju att den "hoppar i" när man drar upp den lilla vipp-knappen iaf.. men JAG tycker fortfarande den känns mindre verklig än den "gamla hederliga" stora spaken man drog upp.. och man fysiskt kände att det hände något!

:)

Tror vi fick läsa oss till .. nått om foten på pedalen när handbromsen fastnade i och maken inte kom nånstans alls (efter den gången tyckte jag ännu sämre om elektriska handbromsar..)

Tack och lov var han ju iaf hemma så att säga.. stannade vid postlådan.. la i handbromsen.. hoppade ut för att hämta posten .. sen gick det inte å få ur handbromsen 😳 (det hade aldrig hänt innan).
Precis så blev det för oss, bråttom iväg till Rättvik på Classic car Week med husvagnen bakom, stannade vid soptunnan med fronten ute i vägen, i med handbroms, ut och slänga soporna sen hände det inget när handbromsen skulle ur.... En kompis kom med grejer så det löst sig ganska fort. 😀

Med liten motor och lite lut så använd handbromsen, alltid
 
Jag menade bara att en handbroms som används regelbundet fungerar längre.
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Inga kärvande vajrar. Det känns som ett stort gissel i min genom åren rätt stora och gamla vagnpark.
Visst på elbromsen kan fortfarande bromsokskolvarna kärva och elkablar gå av men det känns som ett mindre bekymmer.
Våra bilar med elbroms är nu 11 och 8 år gamla men har hittills inte krånglat alls.
En till sak som elemineras är bilprovningens kontroll av slaglängdsreserv, något som varit ett problem på våra amerikanska fordon. Trots att man justerar så nära anliggning man kan så kan en bilprovare som vill ha lite mer bromskraft lätt trampa p-broms pedalen nära golvet. Ändå är man knappt på godkänd retardationsnivå.
"Nära golvet" är dessutom en bedömningssak som ibland är närmare 50% men bilprovaren tolkar det som under 25% och ger anmärkning.

Elbroms , klick, stopp, godkänt.
Jag tycker det sällan är problem med mekanisk handbroms. Det är oftare folk ondgör sig över motorer som måste backas med elektriska specialverktyg varje gång man byter backar.
 
  • Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
RoTe
useless useless skrev:
Jag tycker det sällan är problem med mekanisk handbroms. Det är oftare folk ondgör sig över motorer som måste backas med elektriska specialverktyg varje gång man byter backar.
Hehe ja det är så jävla svårt med ett 9v batteri
 
RoTe RoTe skrev:
Hehe ja det är så jävla svårt med ett 9v batteri
Nej, det är det nog inte. Men jag läser ofta både här och på andra motorforum att folk rekommenderas att köpa diverse OBD-adaptrar för att kunna backa handbromsen. Men om det funkar med ett 9-volts batteri på alla bilar utan att behöva klippa några kablar eller liknande så är det ju inget problem. Jag antar att det är så alla verkstäder gör då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.