galento galento skrev:
Skulle nog tagit isär och gjort rent själv , speciellt på + .
Kabelhärvan?
Isf kan jag glädja dig med att så blev fallet också.. då klammern inte gick och dra åt tillräckligt för att sitta fast på batteriet.. och båda sensorsladdarna har lossnat..

*mummlar lite surt över det här med att byta batteri skulle vara lätt*

• Gilla
galento
  • Laddar…
Köpte ett nytt batteri.. MED POLERNA på rätt sida 👍
Nu hoppas jag verkligen biltema tar tillbaka sitt trots lite repor på ena polen..

Det var ju ändå deras hemsida som sa att det skulle passa till min bil, vilket det uppenbarligen inte gjorde.

TYVÄRR sitter inte ny-nya batteriet heller på plats än.. för givetvis ramlade båda smårostiga "sensorsladdar" bort fån sina respektive platser.. och klämman till ena polen (ni kan nog lista ut vilken..) gick inte att dra åt tillräckligt hårt för att den skulle sitta kvar på batteriet...

Så nu är delarna isärskruvade och vi måste köpa en ny "klammer".. o fixa nya ändar på sensorsladdarna..

Det som skulle vara lätt... att byta batteri *hmpf* 🤬🍺

Kanske lättare att handla Batteripolskor som kan hantera kablar utan kabelskor om ni inte kan pressa sådanna själva

PÅ dessa stoppar ni bara den skalade ändan i hålet tills det tar stopp och skruvar åt insexskruven (om dessa får plats storleksmässigt)

minus: https://www.mekonomen.se/acv-batteripolsko-minus-1x35-1x20-2x10mm-acv-15201318

plus: https://www.mekonomen.se/acv-batteripolsko-plus-1x35-1x20-2x10mm-acv-15201320

Finns säkert billigare varianter (ni kan självklart stoppa in alla skalade kablar i en skitbillig med en klämbygel också, men det är väl lite för oseriöst för min del)

Batteripolsko med flera kabelingångar och insexskruv, används för enkel anslutning av skalade kablar utan kabelskor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Ha.. skam den som ger sig.. vi får nog lägga till "bilmekaniker" på visitkortet efter detta batteribyte :P

Bilbatteribyte med nya polklämmor, kablar och verktyg placerade på motorn.
Skapa konto

Nu är batteriet på plats.. nya polklämmor.. nypressade kablar (sensorn).. och uppborrat hål i den där metallplattan till ena batterikabelskon (skruven på den nya batterikabelskon var för tjock för att gå igenom 😳🤬)

Lite hamrande för o få ner allt.. och givetvis ligger en skruv nånstans därnere som vi inte kom åt (de andra sakerna som trillade ner.. hittade vi under bilen iaf..)

NU.. har bilen startat!
För första gången sedan i höstas.. och jag har kollat så. den också rullar.. (det gjorde den)

Den rosslar lite (bromsarna behöver användas lite.. okej okej ganska mycket nu ett tag).

LÄRDOM: Om vi behöver köpa nytt batteri någon gång igen.. kolla på batteriet som sitter och skaffa ett som har polerna på samma sida/sätt! 😊🤓

• Gilla
Isakare och 8 till
  • Laddar…
Redigerat:
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
OBS: Man ska INTE slå på batteripolerna ;)

Edit: polerna är koniska och polskorna av eller klädda i bly (ej billiga polskor) så öppna upp dom borde/ska inte varit ett svårt jobb

Bild på verktyg som skulle hjälp från B-tema ni handla batteriet från ;)

[bild]

[länk]
Batteripolskorna vi köpte var från biltema, de var lite större än de som fanns i bilen från början.. antar att det var därför vi fick problem med skruvhålet (hålet i alla små metallbrickor var för litet för skruven i nya ”klämman” ).. och vi kände inte för att byta ut alla tjocka kablar på alla små fästen.. så vi borrade upp hålen lite..(så skruven gick igenom).. finns fortfarande mycket ”metallplatta” kvar ..

Det nya batteriet var (är) inte från biltema.. men det borde vara samma princip på polerna..

Det luriga är ju den fantastiska bristen på utrymme där man vill peta o skruva…(komma åt allmänt). Inte så att det var enkelt att komma åt nån skruv för att dra.., 😳 .. man fick ju vinkla alla ”småsladdar/fästen” åt .. specifika håll.. bara för att få på den där polklämman.. (varken mycket utrymme vid batteriet.. eller utrymmet runt batteriet)

Oavsett hammarbank.. (inte så vi slog på polen medvetet direkt.. ).. så fick vi tillslut dit alla delar (tror vi iaf., haha) - och bilen klagade inte.. (dvs sensorsladdarna verkar iaf ha blivit rätt).. och den startade fint 😊

• Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Batteripolskorna vi köpte var från biltema, de var lite större än de som fanns i bilen från början.. antar att det var därför vi fick problem med skruvhålet (hålet i alla små metallbrickor var för litet för skruven i nya ”klämman” ).. och vi kände inte för att byta ut alla tjocka kablar på alla små fästen.. så vi borrade upp hålen lite..(så skruven gick igenom).. finns fortfarande mycket ”metallplatta” kvar ..

Det nya batteriet var (är) inte från biltema.. men det borde vara samma princip på polerna..

Det luriga är ju den fantastiska bristen på utrymme där man vill peta o skruva…(komma åt allmänt). Inte så att det var enkelt att komma åt nån skruv för att dra.., 😳 .. man fick ju vinkla alla ”småsladdar/fästen” åt .. specifika håll.. bara för att få på den där polklämman.. (varken mycket utrymme vid batteriet.. eller utrymmet runt batteriet)

Oavsett hammarbank.. (inte så vi slog på polen medvetet direkt.. ).. så fick vi tillslut dit alla delar (tror vi iaf., haha) - och bilen klagade inte.. (dvs sensorsladdarna verkar iaf ha blivit rätt).. och den startade fint 😊
I detta läget kanske det var få det fixat framför "go by the book" :D ;)

Redigerat:
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
I detta läget kanske det var få det fixat framför "go by de book" :D ;)
Lös problemet är min melodi.. sällan NÅTT görs enligt boken här.. 🫣🤔

Jag o maken är ungefär lika olika som de där polerna i batteriet.. och ”sprakar” ofta därefter också när ”trådarna korsas..”

Jag är problemlösare.. han är uppslagsboken!
(Är det de som kallas att motsatser dras till varandra? 🤔 )

• Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
❤️ BYE BYE JEEPEN ❤️

Må säga vad man vill om bilen.. men den var "pappa o jag".. och det känns hårt att göra sig av med det.. även om den nu gjorde både pappa och mig gråhåriga emellanåt !

MEN.. det var liksom inte en bil för mig att ha kvar (med de fel den hade) och det var ju lite sorgligt att den bara skulle stå där (här) och förfalla..

Silverfärgad Jeep på en släpvagn med dekorationer som "Good bye", hjärta och gråtande emoji. Texten säger "Pappes, jag & lille jeepen!".
Skapa konto

Nu är den hämtad och på väg uooåt i landet till papps (och mina) hemtrakter 👍 och den åker med en bekant till oss båda.. som mekar bilar (inte bara bilar) till yrket 😊

Kanske den kan få några goda år till där.. komma till nån nytta som lite "slit o slängbil" om inte annat!

.. men fortfarande lite vemodigt härhemma nu..

• Gilla
Blazermannen och 5 till
  • Laddar…
Näää, gillade ju denna följetong ☹️

• Gilla
  • Haha
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Näää, gillade ju denna följetong ☹️
Har jag inte berättat om vår Opel? 🤔
.. jag har nog nämnt den ett par gånger också.. 😜

Den läcker fortfarande.. 😳 (får fylla på kylarvätska lite då och då..)

MEN - den har förvånat oss nu.. för FÖRSTA GÅNGEN under sin livstid (vi köpte den ny från bilfirman) så har den nu i förra veckan ”sagt” att det är dags att byta olja! 😳😳😳 .. (alltså självmant)

Vi har givetvis utfört servicearbete när det skulle ske.. men den skulle ha sagt till om dessa saker själv.. vilket den aldrig gjort (vi nämnde det första åren för Opelsäljaren.. men de förhalade det hela ..)

Det tog alltså 13 år för den att få mål i munnen 🚙

• Gilla
Isakare
  • Laddar…
N
Snigla Snigla skrev:

MEN - den har förvånat oss nu.. för FÖRSTA GÅNGEN under sin livstid (vi köpte den ny från bilfirman) så har den nu i förra veckan ”sagt” att det är dags att byta olja! 😳😳😳 .. (alltså självmant)

Vi har givetvis utfört servicearbete när det skulle ske.. men den skulle ha sagt till om dessa saker själv.. vilket den aldrig gjort (vi nämnde det första åren för Opelsäljaren.. men de förhalade det hela ..)

Vad har ni för motor i Opeln?

Snigla Snigla skrev:

Någon glömde väl helt enkelt att nollställa serviceräknaren vid senaste servicen?

useless useless skrev:
Någon glömde väl helt enkelt att nollställa serviceräknaren vid senaste servicen?
Vem vet? den har ju aldrig sagt något,.

Första servicarna missade vi för att de sagt till oss att den skulle säga till när det var dags.. antingen vid nån mil eller när det gått x år (minns inte hur många det var).. och under hela "nybilsgarantin" fick Opel göra allt ju.. så vi inte skulle ha några problem!

De var lite muttriga att vi inte servat den (ur garantisynvinkel...) MEN.. då de också kunde se att bilen inte sagt till.. var det inte så mycket mer för dem att säga/göra.. men de fick anteckna saken i papperna (ifall nått skulle hända..)

Nästa gång sa den inte till heller.. inte gången därpå heller.. den har aldrig sagt ett knyst om olja (eller service) sedan vi köpte den .. (senaste åren har andra fått servat den, dvs inte Opel) .. alla borde inte ha missat en sån sak?

Men nu har det hänt, ja alltså att den sagt något.. :) *kors i taket*

(typiskt nog fick vi besiktningstid på fredag.. och oljebyte är inbokat på verkstad på måndag)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.