Köp ett batteri med polerna på rätt ställe.

• Gilla
vcx och 7 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Köp ett batteri med polerna på rätt ställe.
Så det skiljer mellan alla batterier? Är det nått man ska kolla på med blotta ögat, eller heter de nått speciellt när man köper dem?

(fick det som sagt rekommenderat.. och jag kollade bara via bil nr om det passade i min bil.. vilket de gjorde..)

😤

• Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Så det skiljer mellan alla batterier? Är det nått man ska kolla på med blotta ögat, eller heter de nått speciellt när man köper dem?

(fick det som sagt rekommenderat.. och jag kollade bara via bil nr om det passade i min bil.. vilket de gjorde..)

😤
Utöver detta kan plus och minus byta plats
Illustration av olika batterityper med S.A.E, sid-, "L"- och stud-terminaler samt kombination av S.A.E och stud-terminaler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Wow
  • Gilla
snaggletooth och 1 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:

😤
Biltema (och många andra med för den delen, t.ex. Autodoc) ska man inte alls lita på när det gäller "rekommenderade" bildelar.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
det där är inte konstigare än att du måste köpa ett batteri med poolerna på rätt ställe, precis som på ditt originalbatteri

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Det finns en fantasiljon olika batterier med olika poler och polställningar, man måste få det som passar.

Redigerat:
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
N
Snigla Snigla skrev:
Enklast är att titta på batteriet och se att det ser likadant ut. Höjd, bred och längd. Polernas placering och storlek. Ah bör vara samma också. Dom har olika artikelnummer men säkrast är att titta på dom. Det är inte jättenoga men bör vara nära.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:

😤
Der finns en beteckning både på hur polerna sitter ex typ 13. Sedan finns det en beteckning på vilken poltyp det skall vara, dvs skruv eller dimension etc.
Googla vad din jeepmodel har (eller kolla orginal/gamla batteriet) och köp ett sådant batteri.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
"Snabb" fråga.. hur i helskotta får man dit det nya batteriet..? kabeljäklarna är ju för korta!

På bilden står batteriet bak-o-fram (medvetet) hehe.. för vi vile prova om vi kunde få sladdarna att nå dit på det sättet... eftersom det inte gick lysande när vi satte det "rätt" väg!

Efter mycket om och men (inte lätt det heller) fick vi ena klämman på plats på en av polerna.. men den andra når inte fram (och vi har dragit och tryckt ganska våldsamt..)

Kan nämnas att vi köpte ett rekommenderat batteri.. och vi vet inget om bilbatterier eg.. MEN vad vi noterat är att på det gamla batteriet.. så sitter polerna i "bakkant"... och på det nya batteriet i "framkant" .. och den skillnaden verkade räcka för att man inte ska nå polerna med klämmorna.. 😳 (varför gör man sladdarna så extremt korta/tajta?)

Sjukt irriterande..

[bild]
Koppla inte in batteriet sådär, låt inte ens kablarna nudda polerna, plus och minuspolerna är på fel ställe.

Det kan sluta dåligt i värsta fall.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Gimp Gimp skrev:
Koppla inte in batteriet sådär, låt inte ens kablarna nudda polerna, plus och minuspolerna är på fel ställe.

Det kan sluta dåligt i värsta fall.
Nä tanken var inte att koppla det "fel"... utan att få sladdarna att räcka fram till resp pol.. (när de var närmare fästena).. vi har ju medvetet vänt på batteriet.. när vi inte med "mer våld" lyckades få kabel nr 2 på plats.. när batteriet låg åt rätt håll .

MathiasS MathiasS skrev:
det där är inte konstigare än att du måste köpa ett batteri med poolerna på rätt ställe, precis som på ditt originalbatteri
Vem visste att det det inte räckte med "samma storlek".. och att sladdjäklarna inte kunde nå fram till bägge alternativa placeringar av polerna... (som jag inte ens visste kunde skilja) *mummel*

Mina sladdar hade varit snäppet längre så de kunde nå bägge modeller iaf :)

Tokslut Tokslut skrev:
Om det är B-tema som ska vara leverantör så kanske en sådanhär kan förlänga tillräckligt

[länk]

[bild]
Sån där skulle jag/vi haft på bilen jag hade när jag var ung.. den hade problem med ett inbyggt larm (som vi inte ens visste fanns).. larmet (i motorn nånstans) kunde gå på när man var mitt ute o körde.. och man fick försöka åka (tutandes) till nån skyddad plats för att dra ur batteriet en stund...

Den där förlängaren verkar ha en "av o på knapp" :)

Snigla Snigla skrev:
Den där förlängaren verkar ha en "av o på knapp" :)
Ja, den är till för att strypa/bryta strömmen på typ säsongsfordon

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
galento
Skulle nog tagit isär och gjort rent själv , speciellt på + .

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.