N Niq skrev:
Vad har ni för motor i Opeln?
Tror detta var svaret du sökte (?)

Inlägg #396 (ifall den inte gjorde en länk automatiskt, så lägger jag en länk HÄR )

😊

N
Finns ganska mycket skrivet på nätet om kylvätskeproblem på den motorn. Om jag kommer rätt ihåg så var termostathuset i plast något som ofta kunde spricka. Så var det också ett kylvätskerör som antingen gick till turbon eller bakom den som brukar läcka. Även locket till kylvätskebehållaren kunde vara otätt.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
N Niq skrev:
Finns ganska mycket skrivet på nätet om kylvätskeproblem på den motorn. Om jag kommer rätt ihåg så var termostathuset i plast något som ofta kunde spricka. Så var det också ett kylvätskerör som antingen gick till turbon eller bakom den som brukar läcka. Även locket till kylvätskebehållaren kunde vara otätt.
Hade tid för service på Opeln i början på veckan .. och den fick / har fått lite tillägg på ”att-göra-listan” efter besiktningen förra veckan..

Besiktningsmannen gav nedslag på ett bromsbelägg och berättade att vi dessutom verkade ha ett oljeläckage 😳 (plus nån liten plast/gummiblupp.. bussning? I ram som behövde bytas framöver)..

Ska påpeka att vi inte märkt några som helst fläckar under bilen.. så läckan har nog varken varit så länge el var så stor.. jag kan härröra problemet tills tre v tillbaka då jag kommenterade att luktade olja (jag är väldigt känslig för förändringar.. både i ljud o doft.. på bekanta ställen.. dvs bilar o hus tex)

Nåja bilen lämnades in.. servicen fixades.. oljeläckaget kontrollerades.. fixades en slang som läckte el hade släppt lite.. den där bussningen byttes oxå..

OCH de de stötte på det potentiella ”kylarvätskeproblemet”.. och jag vet inte exakt var/.. men det lät som att vara en slang där i skymundan.. som enbart läcker vid tillräckligt tryck.. då den svällt upp och visat en lite spricka.. (hade fått stå medan de åt lunch..) .. så den slangen byttes ut och nu hoppas vi att det var ”den” som var problemet.. (har vi iof trott på de andra lagningarna oxå…..)

Dock hade de inga ”bromsgrejer” inne .. eller direkt tid till o göra dem nu.. så vi har en ny tid för däckbyte o bromsjobb om nån vecka.

Fatima (bilen) börjar lite sliten med åren hon med.. inte bara ägarna..

N
Då blir det säkert bra nu och den slutar läcka.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
N Niq skrev:
Då blir det säkert bra nu och den slutar läcka.
Vi hoppas på det, men det var lite tragikkomikdär en halvtimme efter vi hämtade bilen..

Maken (som kör bilen dagligen och har således fått bråka med påfyllningen av kylarvätska) var så jäkla glad när de berättade att de faktiskt hittat en läcka och fixat den..

Sen tog vi bilen och åkte och tankade..

När vi startade bilen efter tankningen så varnade bilen för kylarvätskan igen.. 😳😳😳

Då blev maken mindre glad igen (snällt uttryckt) .. de hade ju lagat och fyllt på precis!

Vi åkte tillbaka och sa att antingen hade de glömt skruva fast slangen igen, eller så snålade de med vätskan (som vi ändå fått bet för) .. de fyllde på direkt och sa att eftersom de tömt systemet innan så kunde det finnas lite ”Lufthål”.. som sen fylldes när systemet kom igång och all vätska snurrade runt.. ev kunde det hända igen (de kollade snabbt om det såg ut o läcka.. men det var nog mer för vår skull än nått annat.. typ ”tysta kunden” hehe)

Jag tyckte förklaringen lät logisk, så jag var nöjd 😊

Men .. där efter tankningen.. när bilen pep.. påminde makens min (o sinnesstämning) om ett barn som precis fått reda på att ”tomten inte finns på riktigt”..

(problemet har ju gäckat, speciellt honom, i 2-3 år..)

Inte helt ovanligt att det blir luftfickor när man tömmer kylvätskan, vissa bilar är enkla att fylla, andra svårare...

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
N
Ja helt normalt när kylsystemet varit tömt. Vet inte hur det är just på den Opeln. Men Opel har traditionellt varit svåra att lufta kylvätskesystemet på. Många modeller har inte haft expansionskärlet som högsta punkten vilket gör att luften samlas någon annanstans.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.