Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Värmepaketet inne i bilen kan ju läcka .... brukar lukta lite sötaktigt från kylvätska ....
Hur ser / vet / kontrollerar man det? :)
Finns det nått magiskt ställe där man kan få en liten hint..?

.. och om det nu är ett sånt fel, vad gör man åt det?
Är det en stor grej som går sönder .. eller finns det massa små som kan vara orsaken..
 
Maskintok skrev:
glykol luktar sött.. Sliskigt.. blanda ut med vatten och lukten blir lite sötaktig bara..
Hur hamnar det (doften el ev vätskan) inne i bilen.. ? :thinking:
 
P
Snigla Snigla skrev:
Hur ser / vet / kontrollerar man det? :)
Finns det nått magiskt ställe där man kan få en liten hint..?

.. och om det nu är ett sånt fel, vad gör man åt det?
Är det en stor grej som går sönder .. eller finns det massa små som kan vara orsaken..
trycksätta slangen in.
Och lyssna efter pys eller slask..
sitter någonstans innanför handskfacket..
 
P
Snigla Snigla skrev:
Hur hamnar det (doften el ev vätskan) inne i bilen.. ? :thinking:
kylfläkten och Insuget för friskluft från motorrummet... När motorn blir varm så blir vattnet till ånga, ångan stiger och sugs in med hjälp av kylfläkten i kupén.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Lyft på mattorna också... :)
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Om det luktar sött inne i kupén finns ju risk att det är elementet som läcker. Då kan, som någon annan skriver, mattan bli fuktig.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Lyft på mattorna också... :)
Vad kan man hitta där då, förutom dammråttor?
Fukt?
 
P
Snigla Snigla skrev:
Vad kan man hitta där då, förutom dammråttor?
Fukt?
pengar, fukt, grus, allmänt skräp... :rofl:
 
  • Haha
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Om det läcker in i kupén kan det även bli problem med imma på insidan av rutorna det blir en hinna kvar på glaset när man torkar bort det.

/M
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Vad kan man hitta där då, förutom dammråttor?
Fukt?
Kan vara topplockspackningen, kolla om det ryker vitt ur avgasröret, det är då vattenånga.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
P
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Kan vara topplockspackningen, kolla om det ryker vitt ur avgasröret, det är då vattenånga.
Japp men det behöver inte bara vara den..
egr ventil ger samma rök..
Men oftast så blir vattenförlusten högre vid topplockspackning...
 
Maskintok skrev:
Japp men det behöver inte bara vara den..
egr ventil ger samma rök..
Men oftast så blir vattenförlusten högre vid topplockspackning...
Körde i flera år med ett expansionskärl som fick bytas varje halvår då kompressionen tryckte sönder det. Skumt fel, och jag trodde det var dålig kvalle på de nya kärlen, sen blev det att byta packning och plana toppen.
 
P
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Körde i flera år med ett expansionskärl som fick bytas varje halvår då kompressionen tryckte sönder det. Skumt fel, och jag trodde det var dålig kvalle på de nya kärlen, sen blev det att byta packning och plana toppen.
Man brukar se bubblor komma i retur ledningen till expansionskärlet om topplockspackningen är kass..
 
Maskintok skrev:
Man brukar se bubblor komma i retur ledningen till expansionskärlet om topplockspackningen är kass..
Dessutom borde lockets ventil släppa ut övertrycket. I mitt fall var det inga bubblor som jag såg, tror det hände intermittent, men till slut så läckte det så mycket att det blev ett problem. Rak 6a.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
P
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Dessutom borde lockets ventil släppa ut övertrycket. I mitt fall var det inga bubblor som jag såg, tror det hände intermittent, men till slut så läckte det så mycket att det blev ett problem. Rak 6a.

Detta hade jag på en kunds Opel transport bil.. var helt omöjlig att hitta felet snabbt..
Tog undan vatten men inga förluster..
Och ingen värme fanns i kupén..
Efter ett bra tag så fann jag att det var vebaston som det var läck i.. Och även en Defekt tätring i topplockspackningen..

men tur att jag rev den åt kunden och inte en märkesverkstad....
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.