1 347 läst ·
7 svar
1k läst
7 svar
Jättedum fråga kring staket
Hej!
Håller på att bygga staket och har satt första plinten och lodst så den är rak. Brädorna är sågade enligt rätt mått men jag har nu fått en total brainfreeze där jag behöver hjälp... Avstånden från ena plinten till nästa plint ska vara 1.87m, då brädorna är så långa. Min fråga är vilken punkt på plint A som jag ska mäta från till plint B?
Tack i förväg och ursäktar en fin fråga !
Håller på att bygga staket och har satt första plinten och lodst så den är rak. Brädorna är sågade enligt rätt mått men jag har nu fått en total brainfreeze där jag behöver hjälp... Avstånden från ena plinten till nästa plint ska vara 1.87m, då brädorna är så långa. Min fråga är vilken punkt på plint A som jag ska mäta från till plint B?
Tack i förväg och ursäktar en fin fråga !
Svårt att veta vad du har för plintar, så det går inte att svara på.
Men gör så att du tar ditt fixmått och lägg på så mycket du behöver för att få ett c/c mått på dina plintar istället. Då kan du mäta på samma ställe på plintarna och slipper ta hänsyn till hur mycket du ska ha mellan stolparna.
För jag antar att du menade att måttet mellan stolparna ska bara 1870 mm och att det inte är måttet mellan plintarna som du skrev?
Men gör så att du tar ditt fixmått och lägg på så mycket du behöver för att få ett c/c mått på dina plintar istället. Då kan du mäta på samma ställe på plintarna och slipper ta hänsyn till hur mycket du ska ha mellan stolparna.
För jag antar att du menade att måttet mellan stolparna ska bara 1870 mm och att det inte är måttet mellan plintarna som du skrev?
70mm stolpar har jag och betongplintar. Vad jag vill veta då är vilken punkt på plintarna jag ska utgå ifrån för att få fram de måttet som plankorna är?
Förutsatt att du sätter alla stolparna centriskt så ska du ha ett c/c mått på 194 cm. Då spelar det ingen roll var på plinten du mäter så länge det är samma ställe på båda plintar.Staketbygger skrev:
Edit: Läste allt igen och kanske missuppfattat. Jag tänkte nog att du menade 'mellan' plintarna, men såg att du skrivit 'från'.
Ska brädorna gå utanpå stolparna eller ska de sitta mellan som jag först tolkade det?
Redigerat:
Tack för all er hjälp ! Trött i huvudet idag men har kommit vidare.
Klicka här för att svara