Jag har en fundering kring ett par järnrör som är lite i vägen nu när vi har rivit ner träpanel och ska ersätta med gips i taket direkt på råsponten i tak. Hur gör man med dessa? Kan man på något sätt kapa dessa och ersätta med en vanlig dosa? Eller bara kapa och sätta ett uttag direkt över? Bifogar bild på nuvarande dosan som sitter utanpå råspont. Hur gör man? :)

Kapa röret jämns med gipsen och en utanpåliggande dosa. Akta så du inte skadar kablarna eller får vassa kanter på röret

Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Kapa röret jämns med gipsen och en utanpåliggande dosa. Akta så du inte skadar kablarna eller får vassa kanter på röret
Utanpåliggande uttag alltså?
Måste det kapas jämnt med gipset? Kan jag inte kapa det vid träet och sedan smälla på gips över?

Går det att komma åt detta från våningen över? Gör man det är det ju en lätt sak att sätta en dosa uppifrån.
Annars borde det även att såga ur så att du kan trä på en dosa på röret nerifrån och fästa dosan. Gör ju inget om hålet blir snett och vint då du ska sätta gips ovanpå/under.

Det där är en gammal tjock gjutjärnsdosa, modell 20-30-40-tal.
Kapa ingenting, ta ner plastdosan, gå mot gjutjärnet med gipsen och sätt ett utanpåliggande taklock utanpå.
(Kroken syns inte på bilden, den ligger inuti när uttaget levereras. Ojordat på bilden, finns jordade också. Välj om ni vill ha den gamla hederliga varianten eller DCL.)
196271-44-oda189502700.png

Hoppsan tittade bara på första bilden så såg framför mig ett rörutsläpp in i dosan som sitter där.
Skulle nog själv iaf försöka bli av med den rostiga dosan om rören fram till den passar någotsånär in i en modern dosa.

Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
@Fotografen har rätt missade gjutjärnsdosan.:)
snuttjulle snuttjulle skrev:
Hoppsan tittade bara på första bilden så såg framför mig ett rörutsläpp in i dosan som sitter där.
Skulle nog själv iaf försöka bli av med den rostiga dosan om rören fram till den passar någotsånär in i en modern dosa.
Fotografen Fotografen skrev:
Det där är en gammal tjock gjutjärnsdosa, modell 20-30-40-tal.
Kapa ingenting, ta ner plastdosan, gå mot gjutjärnet med gipsen och sätt ett utanpåliggande taklock utanpå.
(Kroken syns inte på bilden, den ligger inuti när uttaget levereras. Ojordat på bilden, finns jordade också. Välj om ni vill ha den gamla hederliga varianten eller DCL.)
[bild]
Så det är inget rör alltså? Tyckte väl att det var lite väl brett! Men man kan inte kapa denna alltså? Egentligen hade jag velat byta till en modern dosa som snuttjulle säger.
Den sticker ut för långt för att bli jämnt med en gipsskiva... hur löser jag det?

Kommer du åt den ovanifrån? Isf är det relativt enkelt att stoppa dit en modern takdosa istället. Annars, blir det till att såga upp i taket. Jag hade inte gjort det, hade låtit den vara.
Det är väl inte hela världen att kapa ner så mycket att det livar med en skiva, se till att det inte blir några vassa grader.
En annan sak, sitter det någon gänga i mitten på den där?

Fotografen Fotografen skrev:
Kommer du åt den ovanifrån? Isf är det relativt enkelt att stoppa dit en modern takdosa istället. Annars, blir det till att såga upp i taket. Jag hade inte gjort det, hade låtit den vara.
Det är väl inte hela världen att kapa ner så mycket att det livar med en skiva, se till att det inte blir några vassa grader.
En annan sak, sitter det någon gänga i mitten på den där?
Ja från vinden bör jag komma åt den!
Ja där är en gänga i mitten, försökte få till en hyfsad bild. Men det kanske är lättast att bara kapa den en liten bit. Måste den hamna jämnt med gipset?

• Bild av en eldosa insida, synliga eltrådar och gänga i mitten, delvis blockerad vy, fråga om placering vid gips.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.