Nittonde månaden i rad där Jämtpriset har varit dyrare än deras rörliga. I snitt 33% dyrare.
Stapeldiagram över Jämtpris och rörligt pris (öre/kWh) 2023-24 (SE3). Jämtpriset är konsekvent högre, med som mest 90 % högre kostnad i januari 2023.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Ledsen
  • Gilla
bjorsi och 2 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Nittonde månaden i rad där Jämtpriset har varit dyrare än deras rörliga. I snitt 33% dyrare.
[bild]
Väldigt glad att jag övergav Jämtpriset och kör Tibber nu...
Jag lyckades i alla fall hoppa av med någon krona "plus"...

• Gilla
Kane
  • Laddar…
23 månader i rad med högre priser på det superförvaltade Jämtpriset. När man läser budskapet om det borde det vara bättre när priserna på el går upp. Nu har rörliga gått upp 3 månader men det har också Jämtpriset. Jämför 2024 med 2023 under hösten, samma mönster.

"Jämtpriset är ett så kallat förvaltat elavtal. Det funkar så att Jämtkrafts elmarknadsexperter bevakar elmarknaden varje timme och varje dag. De köper i förväg upp en del av elen för våra kunders framtida förbrukning, för att säkra upp ett jämnare elpris för kunderna.
Resultatet blir ett elpris som följer det rörliga marknadspriset men med målet att kapa de högsta pristopparna för att skapa ett jämnare och långsiktigt bra pris. Tanken är att du, till skillnad från i ett fastprisavtal, ska få del av prisnedgångar på elmarknaden samtidigt som de högsta pristopparna pareras. Långsiktigheten i avtalet gör dock att det finns viss fördröjning i hur priset följer plötsliga och snabba nedgångar på elmarknaden. Men på samma sätt kommer du alltså som förbrukare heller inte följa med i alla prisökningarna på marknaden."
Stapeldiagram över jämförelse mellan Jämtpriset och rörligt elpris i öre/kWh från januari 2023 till november 2024, med procentuell förändring.

Att du inte ger upp... 😅

Det är uppskattat med uppdateringar dock för då ser jag att jag inte gjorde ett dumt beslut när jag lämnade dem!

• Gilla
Attitudeswe
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Att du inte ger upp... 😅
Stort tålamod eller patetiskt liv? 🤠

• Haha
anders07
  • Laddar…
Attitudeswe
Tibber se3 november: 73.4öre inkl påslag och moms. 88.1 om man räknar bort billaddning.

anders07 anders07 skrev:
Att du inte ger upp... 😅

Det är uppskattat med uppdateringar dock för då ser jag att jag inte gjorde ett dumt beslut när jag lämnade dem!
En månad senare.....
Diagram över Jämtpris och rörligt elpris i öre/kWh 2023-24 i SE3, med trendlinjer och varierande prisändringar per månad.

Eftersom jag är en positiv människa så har jag lagt in trendlinjer. Ser lovande ut för Jämtpriset. 😉
Stapeldiagram med jämförelse av Jämtpris och Rörligt Jämtkraft över tid, båda med trendlinjer. Jämtpriset visar en sjunkande trend.

• Gilla
anders07 och 1 till
  • Laddar…
Trendlinjerna i inlägget ovan var inte helt fel kanske.....
3 månader i rad nu med lägre Jämtpris än rörligt.

Stapeldiagram som visar jämförelse mellan Jämtpris och rörligt elpris i öre/kWh från 2023 till 2025, med olika procentuella förändringar.

Nya trendlinjer.
Stapeldiagram som visar Jämtpris och Rörligt Jämtkraft från Jan '23 till Sep '25 med trendlinjer.

Så här ser mina elkostnader ut 2025. Förbrukningen jan-sept var 9280 kWh.
Summa pengar för 9280 kWh blev 19664 kr.
Stapeldiagram över elkostnader för januari till september 2025. Blå staplar representerar elnät och röda förbrukning. Kategorier visas per månad.
Skapa konto

I Elnät ingår abonnemang (20A), överföringsavgift och elskatt.
Tabell över elkostnader 2025: innehåller avgifter för abonnemang, överföring, energiskatt, moms och justeringar, med en total kostnad på 959,25 kr exkl. moms.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.