K Kane skrev:
Sikten är fortfarande grumlig.
[bild]
Suck! Tråkigt... Jag har lärt mig läxan och kör på rörligt nu. Vintern lär ju ska bli bättre i år med fulla vattenmagasin och fulla gastankar i Tyskland...

• Gilla
BSOD
  • Laddar…
B bjorsi skrev:
ARN har ställt mitt krav mot Jämtkraft.
Jämtkraft har bestridit det.
To be continued...
Har du någon uppdatering?

B Bästerortarn skrev:
Har du någon uppdatering?
Jag har svarat med en fin graf härifrån och skrivit att jämtpriset är x% över rörligt, man får inte ta del av nedgångarna på marknaden, bara betala ett överpris.
Jämtkraft svarar någon månad senare att de inte skriver att jämtpriset är billigare än rörligt.
Jag svarar med nya siffror som ytterligare visar hur dåligt jämtpriset är och att deras beskrivning av jämtpriset är vilseledande marknadsföring.
Så håller det på. Ärendet är fortfarande öppet hos ARN.

• Gilla
anders07 och 2 till
  • Laddar…
Fick precis mail från ARN att jag och motparten haft möjlighet att skicka in bevis och synpunkter.
Nu ska de ta beslut inom 90 dagar.

• Gilla
anders07
  • Laddar…
Nu har det gått en månad till. Förvaltarna för Jämtpriset kämpar fortfarande.
Stapeldiagram visar elpriset i öre/kWh med jämförelse av jämtpris mot rörligt i SE3.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men nu sockrar Jämtkraft avtalet för Jämtpriskunderna.......
E-postmeddelande på svenska om förbättringar, kundupplevelse och uppdaterade avtalsvillkor.

• Gilla
bjorsi och 1 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Nu har det gått en månad till. Förvaltarna för Jämtpriset kämpar fortfarande.
[bild]

Men nu sockrar Jämtkraft avtalet för Jämtpriskunderna.......
[bild]
Sjukt att de fortfarande är så dåliga. Dalakraft ligger sedan några månader tillbaka på samma nivå som rörligt med sitt förvaltade avtal

Det har varit lägre elpriser än förväntat även den härperioden. Då skulle det varit väldigt konstigt om de låg bättre till. Med det upplägget kapar man både toppar och dalar.

D Daniel 109 skrev:
Det har varit lägre elpriser än förväntat även den härperioden. Då skulle det varit väldigt konstigt om de låg bättre till. Med det upplägget kapar man både toppar och dalar.
Toppar och dalar i år, skojar du?
(Excels linjära trendlinje inlagd)
Stapeldiagram med fallande trend visar "Rörligt Jämtkraft" över månader, januari till september 2023.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
bjorsi
  • Laddar…
Nej, det gör jag inte. Det har varit lägre pris än förväntat hela perioden. Då blir ett prissäkrat pris högre. Det är fullt naturligt.

D Daniel 109 skrev:
Nej, det gör jag inte. Det har varit lägre pris än förväntat hela perioden. Då blir ett prissäkrat pris högre. Det är fullt naturligt.
Ja, jag förstår heller inte frustrationen hos vissa här. När man väljer att binda oavsett tidshorisont så tar man alltid en risk att det förväntade priset blir lägre och att man därmed får betala överpriser. Elbolaget i sin tur tar också en risk. Om det förväntade priset blir högre än det avtalade priset så gör ju dom en förlust istället.

D Daniel 109 skrev:
Det går inte att försvara dem med det. Dalakraft lyckas med sitt förvaltade

B bjorsi skrev:
Olika bolag har olika förvaltare som gör olika bedömningar. Vi har inte blivit ersatta av robotar ännu som utför exakt samma instruktioner.

B bjorsi skrev:
Nu har jag inte koll på Dalakraft. Har de lyckats matcha rörlig pris så är jag imponerad. Man kan absolut försvara jämtkraft. Det faktiska utfallet är ungefär som man kunnat förvänta sig.

D Daniel 109 skrev:
Nu har jag inte koll på Dalakraft. Har de lyckats matcha rörlig pris så är jag imponerad. Man kan absolut försvara jämtkraft. Det faktiska utfallet är ungefär som man kunnat förvänta sig.
Utfallet stämmer inte med deras beskrivning. Något annat är svårt att påstå

Bäst på sikt – så funkar det​

Jämtpriset är ett så kallat förvaltat elavtal. Det funkar så att Jämtkrafts förvaltare bevakar elmarknaden varje timme och varje dag. De köper i förväg upp en del av elen för våra kunders framtida förbrukning, för att säkra upp ett jämnare elpris för kunderna.

Resultatet blir ett elpris som följer det rörliga marknadspriset men med målet att kapa de högsta pristopparna för att skapa ett jämnare och långsiktigt bra pris. Tanken är att du, till skillnad från i ett fastprisavtal, ska få del av prisnedgångar på elmarknaden samtidigt som de högsta pristopparna pareras. Långsiktigheten i avtalet gör dock att det finns viss fördröjning i hur priset följer plötsliga och snabba nedgångar på elmarknaden. Men på samma sätt kommer du alltså som förbrukare heller inte följa med i alla prisökningarna på marknaden.”

Marknadsföringstexter är ju ämnade att ge en så positiv bild som möjligt. Naturligtvis kan man inte hamna på rörligt pris när det är långt men inte när det är högt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.