21 121 läst ·
128 svar
21k läst
128 svar
Jämtpriset, en jämförelse för 2022
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 625 inlägg
Jag har svarat med en fin graf härifrån och skrivit att jämtpriset är x% över rörligt, man får inte ta del av nedgångarna på marknaden, bara betala ett överpris.B Bästerortarn skrev:
Jämtkraft svarar någon månad senare att de inte skriver att jämtpriset är billigare än rörligt.
Jag svarar med nya siffror som ytterligare visar hur dåligt jämtpriset är och att deras beskrivning av jämtpriset är vilseledande marknadsföring.
Så håller det på. Ärendet är fortfarande öppet hos ARN.
Sjukt att de fortfarande är så dåliga. Dalakraft ligger sedan några månader tillbaka på samma nivå som rörligt med sitt förvaltade avtalK Kane skrev:
Det har varit lägre elpriser än förväntat även den härperioden. Då skulle det varit väldigt konstigt om de låg bättre till. Med det upplägget kapar man både toppar och dalar.
Nej, det gör jag inte. Det har varit lägre pris än förväntat hela perioden. Då blir ett prissäkrat pris högre. Det är fullt naturligt.
Ja, jag förstår heller inte frustrationen hos vissa här. När man väljer att binda oavsett tidshorisont så tar man alltid en risk att det förväntade priset blir lägre och att man därmed får betala överpriser. Elbolaget i sin tur tar också en risk. Om det förväntade priset blir högre än det avtalade priset så gör ju dom en förlust istället.D Daniel 109 skrev:
Utfallet stämmer inte med deras beskrivning. Något annat är svårt att påståD Daniel 109 skrev:
Bäst på sikt – så funkar det
Jämtpriset är ett så kallat förvaltat elavtal. Det funkar så att Jämtkrafts förvaltare bevakar elmarknaden varje timme och varje dag. De köper i förväg upp en del av elen för våra kunders framtida förbrukning, för att säkra upp ett jämnare elpris för kunderna.Resultatet blir ett elpris som följer det rörliga marknadspriset men med målet att kapa de högsta pristopparna för att skapa ett jämnare och långsiktigt bra pris. Tanken är att du, till skillnad från i ett fastprisavtal, ska få del av prisnedgångar på elmarknaden samtidigt som de högsta pristopparna pareras. Långsiktigheten i avtalet gör dock att det finns viss fördröjning i hur priset följer plötsliga och snabba nedgångar på elmarknaden. Men på samma sätt kommer du alltså som förbrukare heller inte följa med i alla prisökningarna på marknaden.”
Marknadsföringstexter är ju ämnade att ge en så positiv bild som möjligt. Naturligtvis kan man inte hamna på rörligt pris när det är långt men inte när det är högt.