För april blev det lite bättre för jämtpriset vs det rörliga. Men det kommer ta tid innan jag håller med Jämtkraft att "för att skapa ett jämnare och långsiktigt bra pris" är sant. För det kommer ta många månader med betydligt lägre Jämtpris jämfört med det rörliga innan Jämtpriset blir en bättre affär. Det är mycket att ta igen....
Stapeldiagram över elpriset i öre/kWh, jämför spotpris med rörligt avtal, Sverige, oktober 2022 - april 2023.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
bjorsi och 1 till
  • Laddar…
ARN har ställt mitt krav mot Jämtkraft.
Jämtkraft har bestridit det.
To be continued...

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Jag gissar att de inte alls ställt något krav på Jämtkraft. De har frågat Jämtkraft hur de ställer sig till dina krav. Nästa steg är att de avgör vem de anser har rätt och skriver en rekommendation om hur ni bör lösa konflikten.

• Gilla
anders07
  • Laddar…
För maj blev Jämtpriset återigen betydligt sämre än rörligt.

Jämtkraft skriver "Inte alltid lägst för stunden, men bra på sikt alltså.". Frågan är hur lång sikthorisont man skall ha för att inse att det är bra?

Stapeldiagram visar elpriser i öre/kWh med jämförelser mellan månader för SE3 region.
Skapa konto

• Arg
  • Wow
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
K Kane skrev:

Jämtkraft skriver "Inte alltid lägst för stunden, men bra på sikt alltså.". Frågan är hur lång sikthorisont man skall ha för att inse att det är bra?

[bild]
Så länge folk här på forumet förvånas över hur billig elen blivit, så kan du nog inte räkna med att Jämtpriset ska vara ikapp. Jämtpriset blir ju bättre om spotpriset blir oväntat högt.

K Kane skrev:

[bild]
Är dessa elpriser med eller utan energiskatt, elnätsavgift, eventuell månadsavgift och moms?

Mvh

D rob_t_j72 skrev:
Är dessa elpriser med eller utan energiskatt, elnätsavgift, eventuell månadsavgift och moms?

Mvh
De visar en jämförelse i procent... :cool:

D rob_t_j72 skrev:
Mvh
Staplarna visar rena elpriset inkl. moms i öre. Procentsiffrorna är skillnaden mellan de två varianterna av avtal. Månadsavgift tillkommer dessutom för Jämtpris med 50 kr, vet inte om det är någon sådan avgift för deras rörliga.
Energiskatt och överföringsavgift tas ut av nätägaren så de kommer givetvis ovanpå dessa rena elpriser.

• Gilla
bjorsi och 1 till
  • Laddar…
Jag ville kunna jämföra med Borlänge energis avtal ”Borlängepriset” som också ska vara ett ”viktat” pris.

Som det ser ut så har Borlänge lyckats bättre än Jämtkraft, men det har varit dyrare sedan januari i år jämfört med rörligt pris.

https://www.borlange-energi.se/el/elhandel/avtal-och-priser

Och när vi summerat juni så underpresterar Jämtpriset fortfarande. Sedan okt-22 har Jämtpriset i snitt varit 48% dyrare än deras rörliga pris. Då är inte abonnemangspriset för Jämtpriset på 50 kr/mån medräknat.
Stapeldiagram visar elprisändringar i öre/kWh för SE3-regionen, med jämförelse mellan jämtpris och rörligt jämtkraft, oktober 2022 till juni 2023.
Skapa konto

K Kane skrev:
Och när vi summerat juni så underpresterar Jämtpriset fortfarande. Sedan okt-22 har Jämtpriset i snitt varit 48% dyrare än deras rörliga pris. Då är inte abonnemangspriset för Jämtpriset på 50 kr/mån medräknat.
[bild]
Tack för uppdateringen, @Kane!

Efter många om och men lyckades jag bli kvitt Jämtkraft i början av maj.
De "stal" dock min produktion från solcellerna under en dryg månad, eftersom de inte släppte produktionsavtalet samtidigt till Tibber. Inte meddelade de heller och nu menar de att jag inte får betalt för produktionen eftersom jag inte hade något elavtal med dem... 😡

• Arg
  • Wow
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
[bild]
Men samtidigt klart lägre än fasta avtal. Dvs. precis som förväntat.

Juli 2023 är nu historia. Jämtpriset fortfarande mkt sämre än rörligt.
"Inte alltid lägst för stunden, men bra på sikt alltså." Ja, vi får se hur lång sikten är........🤓

Stapeldiagram visar elpriset (öre/kWh) över tid med jämförelse och procentuell förändring i SE3-regionen.
Skapa konto

• Wow
  • Gilla
bjorsi och 1 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Juli 2023 är nu historia. Jämtpriset fortfarande mkt sämre än rörligt.
"Inte alltid lägst för stunden, men bra på sikt alltså." Ja, vi får se hur lång sikten är........🤓

[bild]
Tack för uppdateringen!

• Gilla
Kane
  • Laddar…
Sikten är fortfarande grumlig.
Stapeldiagram som visar jämförelsen mellan elpriset och rörligt elpris över månader med procentuella förändringar.
Skapa konto

• Gilla
Jonas_1989 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.