Nu har oktober 2023 passerat så då är det dags att analysera igen.

Stapeldiagram visar elpris i öre/kWh, jämför jämtpris och faktiskt pris i SE3, månatlig förändring över ett år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Texten på hemsidan om jämtpriset är
"Resultatet blir ett elpris som följer det rörliga marknadspriset men med målet att kapa de högsta pristopparna för att skapa ett jämnare och långsiktigt bra pris. Tanken är att du, till skillnad från i ett fastprisavtal, ska få del av prisnedgångar på elmarknaden samtidigt som de högsta pristopparna pareras. Långsiktigheten i avtalet gör dock att det finns viss fördröjning i hur priset följer plötsliga och snabba nedgångar på elmarknaden. Men på samma sätt kommer du alltså som förbrukare heller inte följa med i alla prisökningarna på marknaden.
Inte alltid lägst för stunden, men bra på sikt alltså.
Sett över de senaste åren har förvaltat elpris över tid haft en jämnare priskurva och lägre pristoppar jämfört med det rörliga elpriset."

Tidigare var det (sept.-21)
"Resultatet blir ett stabilt och långsiktigt bra pris där man slipper pristopparna men ändå får del av prisnedgångarna på elmarknaden. Långsiktigheten i dessa avtal gör dock att det finns viss fördröjning i hur priset följer plötsliga och snabba nedgångar på elmarknaden som vi nu ser exempel på. Men på samma sätt kommer man alltså som förbrukare heller inte följa med i alla prisökningarna på marknaden.
Sett över de senaste åren har förvaltat elpris över tid varit lägre än det rörliga elpriset."

Sedan starten av jämtpriset (jan-20?) så har det varit dyrare 26 månader av 46 möjliga. Och av de sista 13 månaderna i grafen ovan är det 12 månader.

Redigerat:
  • Gilla
bjorsi
  • Laddar…
26 av 46 är nog vad man bör förvänta sig på lite sikt. Det senaste året har blivit billigare än prognoserna pekat på. Så då är det naturligt att det blir dyrare än rörligt.

Dags igen! Nästan så att Jämtpris var billigare i november, 121,96 ör vs 121, 64 ör per kWh.
Diagram visar jämförelse av elkostnad per kWh mellan jämnpris och rörligt i SE3, över tid.
Skapa konto

Under 2023 har inte Jämtpris slagit rörligt någon månad. Trodde det skulle vara möjligt i november när rörliga gick upp 102% jämfört oktober.
Linjediagram, visar elpriset över året i öre/kWh för SE3, två linjer: jämtpris och rörligt.
Skapa konto

• Gilla
bjorsi
  • Laddar…
I december är det sannolikt bättre än rörligt.

K Kane skrev:
Dags igen! Nästan så att Jämtpris var billigare i november, 121,96 ör vs 121, 64 ör per kWh.
[bild]

Under 2023 har inte Jämtpris slagit rörligt någon månad. Trodde det skulle vara möjligt i november när rörliga gick upp 102% jämfört oktober.
[bild]
Nja, nu är jag tillbaka till att vara kritisk mot Jämtkraft. När fakturan för november kom idag var elpriset 129,56 öre/kWh och inte 121,96 öre/kWh som står på hemsidan för SE3.....
Linjediagram visar elektricitetspriser över tid med två olika prissättningar. Fluktuation från december 2021 till november 2023.
Skapa konto

D Daniel 109 skrev:
I december är det sannolikt bättre än rörligt.
Lurad igen!
Stapeldiagram visar elprisökningar i öre per kWh i Sverige 2023, jämförande Jämtpris och rörligt jämtkraft.
Skapa konto

• Gilla
  • Ledsen
  • Arg
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Lurad igen!
[bild]
ARN avslog mitt krav mot jämtkraft. Var väl väntat men det är intressant att se det mot detta

Så där ja. Första månaden sedan december 2022 Jämtpriset var lägre än rörligt.
Stapeldiagram visar jämförelse av elpriser (öre/kWh) för "Jämtpris" och "Rörligt Jämtkraft" mellan oktober 2022 och januari 2024.
Skapa konto

• Gilla
  • Wow
bjorsi och 2 till
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Nu förfasas man ju inför elräkningen för december, speciellt med tanke på att Jämtkraft med sitt Jämtpris har misslyckats fatalt för både oktober och november... :oops:

Summa summarum över 2022 ligger jag dock ännu på plus (1852 kr) jämfört med ett helt rörligt pris. Jag har tagit fram rörliga priset genom att ta mitt eget snittpris från timpriskollen.se med mina timförbrukningssiffror.

Jämtpriset är 30% rörligt eftersom jag har solceller och då måste man ha en del rörligt så mitt Jämtpris kan skilja från "listpriset" p.g.a. det. Priserna är ex. moms och produktion från solceller är borträknat:

[bild]
Nej jag fick en fin på 8500 kr 62 dygn

Tillbaka till positionen "bend over" för Jämtpriskunderna.....😎
14 månader i rad har nu Jämtpriset varit dyrare än deras rörliga. I inlägg #113 så sa jag att januari var ett undantag men Jämtkrafts prishistorik är ändrad så Jämtpriset hamnade över igen.

Stolpdiagram som jämför Jämtpris och rörligt Jämtkraft-pris i öre/kWh för perioden januari 2023 till februari 2024.
Skapa konto

• Ledsen
  • Haha
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
Man kan ju undra varför ni inte byter avtal när det nu är så dåligt?

B
Tintar man på terminsmarknaden så ser det illa ut för kommande halvår minst också, för jämtpriset.

Jämtpriset är som ett trögrörligt avtal, nu när spot och terminspriset varit nedåtgående en längre tid, så ger denna typ av avtal väldigt dåliga resultat. På lång sikt kanske man kan slå fastprisavtal.

• Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
E elmont skrev:
Man kan ju undra varför ni inte byter avtal när det nu är så dåligt?
Naiv och lurad konsument eller en långsiktig strategi.....😉
Får se om man lever tillräckligt länge för se om det var rätt val!

Graf över historiskt låga priser jämfört med rörliga avtal över tid.

Lägg gärna till priset för överföringen hos nätägaren.

Elproducentens energipriser med en fluktuering på 50 öre /kWh, som alla hojtar om, har inte nån större betydelse i den totala kostnaden.

H Hybro skrev:
Lägg gärna till priset för överföringen hos nätägaren.

Elproducentens energipriser med en fluktuering på 50 öre /kWh, som alla hojtar om, har inte nån större betydelse i den totala kostnaden.
Fast det är ju en jättedålig idé.
  • Överföringspriset varierar mellan nätägare, med en bunt olika kostnadsmodeller.
  • Överföringspriset kan man i praktiken inte ändra på ändå.

• Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.