21 124 läst ·
128 svar
21k läst
128 svar
Jämtpriset, en jämförelse för 2022
Nu har oktober 2023 passerat så då är det dags att analysera igen.
Texten på hemsidan om jämtpriset är
"Resultatet blir ett elpris som följer det rörliga marknadspriset men med målet att kapa de högsta pristopparna för att skapa ett jämnare och långsiktigt bra pris. Tanken är att du, till skillnad från i ett fastprisavtal, ska få del av prisnedgångar på elmarknaden samtidigt som de högsta pristopparna pareras. Långsiktigheten i avtalet gör dock att det finns viss fördröjning i hur priset följer plötsliga och snabba nedgångar på elmarknaden. Men på samma sätt kommer du alltså som förbrukare heller inte följa med i alla prisökningarna på marknaden.
Inte alltid lägst för stunden, men bra på sikt alltså.
Sett över de senaste åren har förvaltat elpris över tid haft en jämnare priskurva och lägre pristoppar jämfört med det rörliga elpriset."
Tidigare var det (sept.-21)
"Resultatet blir ett stabilt och långsiktigt bra pris där man slipper pristopparna men ändå får del av prisnedgångarna på elmarknaden. Långsiktigheten i dessa avtal gör dock att det finns viss fördröjning i hur priset följer plötsliga och snabba nedgångar på elmarknaden som vi nu ser exempel på. Men på samma sätt kommer man alltså som förbrukare heller inte följa med i alla prisökningarna på marknaden.
Sett över de senaste åren har förvaltat elpris över tid varit lägre än det rörliga elpriset."
Sedan starten av jämtpriset (jan-20?) så har det varit dyrare 26 månader av 46 möjliga. Och av de sista 13 månaderna i grafen ovan är det 12 månader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Texten på hemsidan om jämtpriset är
"Resultatet blir ett elpris som följer det rörliga marknadspriset men med målet att kapa de högsta pristopparna för att skapa ett jämnare och långsiktigt bra pris. Tanken är att du, till skillnad från i ett fastprisavtal, ska få del av prisnedgångar på elmarknaden samtidigt som de högsta pristopparna pareras. Långsiktigheten i avtalet gör dock att det finns viss fördröjning i hur priset följer plötsliga och snabba nedgångar på elmarknaden. Men på samma sätt kommer du alltså som förbrukare heller inte följa med i alla prisökningarna på marknaden.
Inte alltid lägst för stunden, men bra på sikt alltså.
Sett över de senaste åren har förvaltat elpris över tid haft en jämnare priskurva och lägre pristoppar jämfört med det rörliga elpriset."
Tidigare var det (sept.-21)
"Resultatet blir ett stabilt och långsiktigt bra pris där man slipper pristopparna men ändå får del av prisnedgångarna på elmarknaden. Långsiktigheten i dessa avtal gör dock att det finns viss fördröjning i hur priset följer plötsliga och snabba nedgångar på elmarknaden som vi nu ser exempel på. Men på samma sätt kommer man alltså som förbrukare heller inte följa med i alla prisökningarna på marknaden.
Sett över de senaste åren har förvaltat elpris över tid varit lägre än det rörliga elpriset."
Sedan starten av jämtpriset (jan-20?) så har det varit dyrare 26 månader av 46 möjliga. Och av de sista 13 månaderna i grafen ovan är det 12 månader.
Redigerat:
26 av 46 är nog vad man bör förvänta sig på lite sikt. Det senaste året har blivit billigare än prognoserna pekat på. Så då är det naturligt att det blir dyrare än rörligt.
Dags igen! Nästan så att Jämtpris var billigare i november, 121,96 ör vs 121, 64 ör per kWh.
Under 2023 har inte Jämtpris slagit rörligt någon månad. Trodde det skulle vara möjligt i november när rörliga gick upp 102% jämfört oktober.
Logga in
Skapa konto
Under 2023 har inte Jämtpris slagit rörligt någon månad. Trodde det skulle vara möjligt i november när rörliga gick upp 102% jämfört oktober.
Logga in
Skapa konto
I december är det sannolikt bättre än rörligt.
Nej jag fick en fin på 8500 kr 62 dygnanders07 skrev:
Nu förfasas man ju inför elräkningen för december, speciellt med tanke på att Jämtkraft med sitt Jämtpris har misslyckats fatalt för både oktober och november...
Summa summarum över 2022 ligger jag dock ännu på plus (1852 kr) jämfört med ett helt rörligt pris. Jag har tagit fram rörliga priset genom att ta mitt eget snittpris från timpriskollen.se med mina timförbrukningssiffror.
Jämtpriset är 30% rörligt eftersom jag har solceller och då måste man ha en del rörligt så mitt Jämtpris kan skilja från "listpriset" p.g.a. det. Priserna är ex. moms och produktion från solceller är borträknat:
[bild]
Tillbaka till positionen "bend over" för Jämtpriskunderna.....😎
14 månader i rad har nu Jämtpriset varit dyrare än deras rörliga. I inlägg #113 så sa jag att januari var ett undantag men Jämtkrafts prishistorik är ändrad så Jämtpriset hamnade över igen.
14 månader i rad har nu Jämtpriset varit dyrare än deras rörliga. I inlägg #113 så sa jag att januari var ett undantag men Jämtkrafts prishistorik är ändrad så Jämtpriset hamnade över igen.
Logga in
Skapa konto
Tintar man på terminsmarknaden så ser det illa ut för kommande halvår minst också, för jämtpriset.
Jämtpriset är som ett trögrörligt avtal, nu när spot och terminspriset varit nedåtgående en längre tid, så ger denna typ av avtal väldigt dåliga resultat. På lång sikt kanske man kan slå fastprisavtal.
Jämtpriset är som ett trögrörligt avtal, nu när spot och terminspriset varit nedåtgående en längre tid, så ger denna typ av avtal väldigt dåliga resultat. På lång sikt kanske man kan slå fastprisavtal.
Fast det är ju en jättedålig idé.H Hybro skrev:
- Överföringspriset varierar mellan nätägare, med en bunt olika kostnadsmodeller.
- Överföringspriset kan man i praktiken inte ändra på ändå.