X Jeppan skrev:
Herregud. Du slösar bara med allas tid här. I extrema marknadssvängningar som aldrig tidigare skådats vill du hävda att trackrecord är dåligt över ett halvår?
Ingen som tvingar dig att skriva om du tycker det är slöseri med tid.
Jag går bara på rekommendationen från energimarknadsbyrån.
Ha en trevlig helg :)

B bjorsi skrev:
Jag insåg vilken typ av avtal jag ingick.
Men när 5 månader av 6 är nästan dubbelt så dyra kan man inte påstå att det är långsiktigt bra.
Mars var också betydligt dyrare men jag sade upp avtalet till slutet av februari.
Tittar man i mitt elområde (SE3) så slår Jämtpriset det fasta pris jag hade som alternativ i oktober med hästlängder (någonstans mellan 3 och 3:50 för ett ettårsavtal), så du har troligen fått del i prisnedgången gentemot fasta avtal.

Däremot är det förstås trist när man hoppar på ett specifikt upplägg under den period när det är som sämst. Men hade det gått att förutse så hade Jämtpriset rimligen varit annorlunda också.

• Gilla
Attitudeswe
  • Laddar…
X
K krfsm skrev:
Tittar man i mitt elområde (SE3) så slår Jämtpriset det fasta pris jag hade som alternativ i oktober med hästlängder (någonstans mellan 3 och 3:50 för ett ettårsavtal), så du har troligen fått del i prisnedgången gentemot fasta avtal.

Däremot är det förstås trist när man hoppar på ett specifikt upplägg under den period när det är som sämst. Men hade det gått att förutse så hade Jämtpriset rimligen varit annorlunda också.
Precis så. I slutet på förra året kunde man teckna fasta 3-5 åriga avtal med 300 öre+ kwh i SE3, så sjukt var marknadsläget. Eftersom ett avtal som detta måste handla upp el för kunderna kontinuerligt kommer detta givetvis slå igenom på priserna månaderna efter en så extrem prisstopp.

Så har man någon uppfattning om hur avtalet fungerar och hur priserna rört sig kan man inte vara förvånad och komma med krav i efterhand. Det man skulle insett var vad som hände och sagt upp det direkt redan i januari när priserna skarpt vände ner. Det finns fler avtal med denna modell, till exempel boo-portföljen och borlängepriset, alla har underpresterat dessa månader även om Borlängepriset ändå gjort det bra, särskilt sett över tid.

Att energimarknadsbyrån kommit med rådet att ställa krav mot elbolaget i detta fall är häpnadsväckande. Avtalstexten går inte att misstolka och är knappast vilseledande på något sätt. Avtalets mål har dock inte uppnåtts senaste halvåret på grund av extrema marknadssväningar som gjort utfallet oundvikligt.

*edit
Hade faktiskt en printscreen sparad på fortums bundna elpris redan 25 augusti förra året, priset för 3 år bundet var då 274 öre/kwh i SE3. Om jag inte missminner mig var priserna i december till och med över 400 öre/kwh på dessa 3-åriga avtal. All el bolagen handlade upp från sommaren till början av januari var hiskeligt dyr.

Redigerat:
B bjorsi skrev:
Ingen som tvingar dig att skriva om du tycker det är slöseri med tid.
Jag går bara på rekommendationen från energimarknadsbyrån.
Ha en trevlig helg :)
Spännande att se vad som händer med din klagan :)

• Gilla
bjorsi
  • Laddar…
G GA Anderson skrev:
Spännande att se vad som händer med din klagan :)
Om han får tillbaka mellanskillnaden så dödar det nog marknaden för den typen av upplägg.

Det är ju som om man kan kräva tillbaka försäkringspremien om man inte utnyttjat sin försäkring under avtalstiden.

• Gilla
BSOD
  • Laddar…
Möjligen kan det medföra en ändring i informationen. Som tex fallet där någon fick rätt till kompensation när ytan på bostaden var fel. Det medförde att det nu står i varenda annons att man ska mäta om ytan är avgörande.

Men jag ser den information som Jeppan klippte in som tillräckligt tydlig.

Edit: Korrigerade TS till Jeppan

Redigerat:
Lycka till!
Jag försökte att få säga upp det direkt, utan de 3 månader uppsägning som finns, med ganska samma argument, men, nej, de hänvisar till avtalet så jag har dem kvar till juni...

För att förtydliga, om de inte går med på att ta bort, eller ens förkorta uppsägningstiden, lär de inte betala tillbaka något heller...

• Gilla
bjorsi
  • Laddar…
Jag hamnade på ett sådant avtal utan att jag tecknade det. Jag hade ett rörligt avtal med det bolaget flyttade över sina kunder till ett förvaltat avtal hos en annan leverantör. Det gick i alla fall att säga upp. Den period jag var på det avtalet låg de nära de rörliga priset.

anders07 anders07 skrev:
Lycka till!
Jag försökte att få säga upp det direkt, utan de 3 månader uppsägning som finns, med ganska samma argument, men, nej, de hänvisar till avtalet så jag har dem kvar till juni...

För att förtydliga, om de inte går med på att ta bort, eller ens förkorta uppsägningstiden, lär de inte betala tillbaka något heller...
Jag sade upp i förtid, betalade brytavgift på typ 450kr. Sparade in det gånger 3 nu första månaden. Ska finnas en punkt om det i avtalet.

• Gilla
anders07
  • Laddar…
B bjorsi skrev:
Jag sade upp i förtid, betalade brytavgift på typ 450kr. Sparade in det gånger 3 nu första månaden. Ska finnas en punkt om det i avtalet.
Ah, måste kolla upp det!

Jaha, ja, mars blev ju ännu dystrare än tidigare...

Med timavräkning hade det kostat 470 kr och snittpris för perioden hade varit 0,70 kr/kWh, Jämtkraft klämmer mig på 1,61 kr/kWh och har lyckats med konststycket att kosta mig 3431 kr!!!

Det blev ju bara 3000 kr dyrare med Jämtkraft då för mars!

Jag kollade avtalet, det är tre månader som gäller, men om man vill byta leverantör kan man göra det tidigare och då kostar det 450 kr i "brytavgift"... Tibber, här kommer jag!

• Gilla
bjorsi
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Jaha, ja, mars blev ju ännu dystrare än tidigare...

Med timavräkning hade det kostat 470 kr och snittpris för perioden hade varit 0,70 kr/kWh, Jämtkraft klämmer mig på 1,61 kr/kWh och har lyckats med konststycket att kosta mig 3431 kr!!!

Det blev ju bara 3000 kr dyrare med Jämtkraft då för mars!

Jag kollade avtalet, det är tre månader som gäller, men om man vill byta leverantör kan man göra det tidigare och då kostar det 450 kr i "brytavgift"... Tibber, här kommer jag!
funderar också på att bryta.. men jag tror du har räknat fel, för om du hade haft snittpris på 0,7 kr och en total kostnad på 470kr så gjorde du av med ca 670 kWh? Om du har fått en faktura på 3400 från Jämtkraft har de ju tagit 5,11kr/kWh, det kan du nog få justerat, för det är fel pris

Bra att jag upptäckte denna tråden. Tror att jag har samma avtal fast med lokalprisrabatt p.g.a. att kåken ligger i en av ägarkommunerna. Tidigare har priset varit högst fördelaktigt och jag har naivt nog tänkt att dom höga räkningarna berott på generellt höga elpriser.

Detta måste undersökas.

Ah, ha, ha, ha... Jämtkraft hittade en sista utväg för att klämma mig på det sista...

450 kr var jag villig att betala för att slippa dem i "brytkostnad", men, nej, eftersom jag har solceller och produktionsavtal blir det ju förstås 450 kr ytterligare, för det avtalet...

Nåja, med tanke på att de kostade mig drygt 3000 kr mer än nödvändigt i mars så kanske 900 kr ändå är billigt... :sweat:

• Ledsen
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Ah, ha, ha, ha... Jämtkraft hittade en sista utväg för att klämma mig på det sista...

450 kr var jag villig att betala för att slippa dem i "brytkostnad", men, nej, eftersom jag har solceller och produktionsavtal blir det ju förstås 450 kr ytterligare, för det avtalet...

Nåja, med tanke på att de kostade mig drygt 3000 kr mer än nödvändigt i mars så kanske 900 kr ändå är billigt... :sweat:
Efter en hel del tjafs med dem om dubbla brytavgifter, en för förbrukning och en för produktion har vi kommit fram till att jag bryter avtalet för förbrukning i förtid och flyttar det till Tibber, men jag måste ligga kvar hos Jämtkraft med produktionsavtalet fram till 1:a augusti.

Nu har det ju ordnat sig hyfsat ändå, men... Rätt sjukt egentligen att de hävdar att jag har två avtal... Jag går med på att jag har två anläggningar, men jag har bara skrivit på ett avtal, som har två anläggningar.
De hävdar dock att det är två avtal, och därför två brytavgifter.
Jag bad att få se det andra avtalet för mina solceller, men då säger de igen att det är två anläggningar och därför automatiskt två avtal... Jag orkar inte tjafsa mer dock så jag får nöja mig med hälften vunnet... :confused:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.