21 124 läst ·
128 svar
21k läst
128 svar
Jämtpriset, en jämförelse för 2022
#23 januari blev dubbla priset mot rörligtZ zombi skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threa...foerelse-foer-2022.476446/page-2#post-5124185
Det är väl fullt naturligt med tanke på hur terminsmarknaden för den här perioden såg ut i höstas.
Ja, det var ju dålig timing att hoppa på då, jag ligger ju fortfarande något plus sedan jag startade för drygt 1,5 år sedan...K Kane skrev:
Det har varit extremt svårt 2022,senare halvan i alla fall. Under 2021, och första halvan av 2022 skötte de sig riktigt bra.
Ännu en dyster månad med Jämtpriset.......
Jag skickade ett gnällmail förra månaden med fråga om vad som händer och fick ett långt svar med bl.a. "men att våra förvaltare gör det de bedömer är bäst för kunderna för att uppnå ett jämnt och långsiktigt lågt pris". Undrar om det är dags för byte av förvaltare?
Om man räknar kostnad för en villa i Sthlm (med årsförbrukning på ca 18000 kWh) för perioden jan-20 till mars-23 så blev Jämtpriset dyrare än rörligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skickade ett gnällmail förra månaden med fråga om vad som händer och fick ett långt svar med bl.a. "men att våra förvaltare gör det de bedömer är bäst för kunderna för att uppnå ett jämnt och långsiktigt lågt pris". Undrar om det är dags för byte av förvaltare?
Om man räknar kostnad för en villa i Sthlm (med årsförbrukning på ca 18000 kWh) för perioden jan-20 till mars-23 så blev Jämtpriset dyrare än rörligt.
Det där skulle jag säga att är ett förväntat utfall. Det handlar inte om dålig förvaltning.
Finns ingen anledning att sätta sig i dessa förvaltade elportföljer som vissa aktörer erbjuder. Det är ett bet på att deras handlare har en edge i marknaden och det är nog inte rimligt med alla faktorer de måste ta hänsyn till, vilket tydligt visat sig senaste året när volatiliteten i priset varit kraftig
Jag hade också jänmtpriset (oktober - februari) Valde att bryta i förväg och betalade 450 kr för brytavgift.K Kane skrev:Ännu en dyster månad med Jämtpriset.......
[bild]
Hade halva kostnaden per kWh i mars med Tibber kontra jämtpriset.
Jag pratade med energimarknadsbyrån om detta. De tyckte jag skulle testa att ansöka om ersättning för mellanskillnaden mellan förvaltat och rörligt men hänvisning till deras marknadsföring.K Kane skrev:
Ska skriva till jämtkraft i morgon om det
Det är väl just därför man har den typen av avtal. Tanken är att man ska få stabilare pris utan att betala ”försäkringspremien” som blir på fasta avtal.X Jeppan skrev:Finns ingen anledning att sätta sig i dessa förvaltade elportföljer som vissa aktörer erbjuder. Det är ett bet på att deras handlare har en edge i marknaden och det är nog inte rimligt med alla faktorer de måste ta hänsyn till, vilket tydligt visat sig senaste året när volatiliteten i priset varit kraftig
Medlem
· Västernorrland
· 2 467 inlägg
Och utan den risken -som en del nu fått se- i att det fasta avtalet löper ut vid en specifik tidpunkt som om man har utur kan vara mycket oförmånlig. Prissäkerheten är absolut under en fast tid sedan kommer om mycket stor momentan osäkerhet.D Daniel 109 skrev:
Jag ser en stor del av poängen med Jämtpriset som att den tar bort det värsta med rörligt pris (dämpar svängningarna) och det värsta med fast pris (risken när avtalen löper ut). De värdena hänger ihop med att man går in i avtalet med avsikt dra nytta av det just på lång sikt.