18 678 läst ·
122 svar
19k läst
122 svar
Jämförelse av hemförsäkring - If höjt till 13000 kr
Det var mest så inom bilförsäkring tidigare men nu verkar de ha kommit på hur bra det är också på villahem.S Svampe skrev:Verkligen. Jag brukar byta mellan Trygghansa och Länsförsäkringar och vid byte har jag i 7-8 år hamnat på runt 6000kr. Men av olika anledningar blev det inte att jag bytte under 2-3 år och för varje år höjde de en del och nu sist så var premien plötsligt uppe på 11-12000 kr hos TH i höstas. Bytte då tillbaka till LF för ca 6000kr och nu när jag kollade hamnar jag på strax under 6000kr om jag byter till TH igen. Helt sjukt vad de håller på! 🤯😡
Jag har läst både negativt och positivt om Gjensidige. Men det gäller väl för de flesta bolag! Har varit nöjd både med IF och LF, men inte deras prissättning!C Ceci skrev:
Jag har väldigt dåliga erfarenheter av Länsförsäkringar också. Stor varning för att anlita dom.S sjoelund skrev:
Du är en kund som försäkringsbolagen älskar.E Eva Helene skrev:Hej, fick faktura från vårt försäkringsbolag IF, de har höjt försäkringsavgiften med 3 000 kr. Nu vill de ha 13 000 kr för vår "stora villa hemförsäkring". Sökte på nätet bl a på [länk]
hittade att ICA:s försäkring är 5000 kr billigare. Informationen är på 34 sidor så jag fick huvudvärk av att läsa den.
Vi bor i ett hus från 1975 och när jag läser på villkoren med alla åldersavdrag på olika delar av huset, säkert hela huset känns det knappt som om jag bara skulle vilja flytta till en lägenhet och slippa allt det här..
Vi har tidigare haft Länsförsäkringar och tyckte att allt fungerade bra, men plötsligt höjde de avgiften rejält och vår bank puschade på att vi skulle ha IF (fick 15 % rabatt pga bankkontakten). Nu har IF också höjt avgiften och då har jag börjat leta på nätet efter något billigare men inte sämre.
Är det någon som har någon erfarenhet av ICA:s försäkring?
Tacksam för råd!
Jag är en kund som de avskyr.
Jag jämför försäkringar årligen innan huvudförfallodagen och byter när det finns ett mer prisvärt alternativ. Det sker med 2-3 års mellanrum.
Vi har stor villaförsäkring med tillägg på allrisk,resplus, vi har 3 badrum vilket kanske höjer beloppet! Ett isolerat utomhus förråd och en oisolerad friggebod utan indraget vatten.@ @ndreas skrev:
Vet inget om Ica men kan tipsa om Gjensidige. Bilskador fixar de utan krångel, inga problem med huset än så länge och hoppas att det fortsätter så.E Eva Helene skrev:Hej, fick faktura från vårt försäkringsbolag IF, de har höjt försäkringsavgiften med 3 000 kr. Nu vill de ha 13 000 kr för vår "stora villa hemförsäkring". Sökte på nätet bl a på [länk]
hittade att ICA:s försäkring är 5000 kr billigare. Informationen är på 34 sidor så jag fick huvudvärk av att läsa den.
Vi bor i ett hus från 1975 och när jag läser på villkoren med alla åldersavdrag på olika delar av huset, säkert hela huset känns det knappt som om jag bara skulle vilja flytta till en lägenhet och slippa allt det här..
Vi har tidigare haft Länsförsäkringar och tyckte att allt fungerade bra, men plötsligt höjde de avgiften rejält och vår bank puschade på att vi skulle ha IF (fick 15 % rabatt pga bankkontakten). Nu har IF också höjt avgiften och då har jag börjat leta på nätet efter något billigare men inte sämre.
Tacksam för råd!
Ingen erfarenhet av ICA. Vi har haft Dina i många år och alltid varit nöjda. Dom få gånger vi använt försäkringen så har det funkat bra, och dom svarar när man ringer dom till skillnad från en del andra bolag jag haft att göra med. Inte billigast, inte dyrast, men bra.E Eva Helene skrev:Hej, fick faktura från vårt försäkringsbolag IF, de har höjt försäkringsavgiften med 3 000 kr. Nu vill de ha 13 000 kr för vår "stora villa hemförsäkring". Sökte på nätet bl a på [länk]
Tacksam för råd!
Vi betalar runt 4500 hos Dina Försäkringar för en f d bondgård i Hälsingland bestående av bostadshus på 200 kvm, en lada på 500 kvm samt en ladugård på 350 kvm.Z ZeuSVI skrev:
Exakt så, haft LF i 10 år. När jag kikar tillbaka på räkningarna så har gått från ca 4500 kr till idag 5322 kr. Vad som ändrats är att de brutit ut olycksfallförsäkring separat så det skall på ca 1200 kr då det tidigare var inbakat. Men ändå 4500 till då 6500 kr tycker jag är högst rimligt på 10 år.S sjoelund skrev:
Har ni haft några skador?S saltis99 skrev:
Ringde IF igår och de menade att höjningen till 13750 kr från 9600 kr berodde på att vi haft en del skador de senaste tre åren, ugnsglas som sprack (fick 2600kr), två akuta läkarbesök utomlands, en bilskada som orsakades av annan bil där dennes försäkring stod för skadan, samt två skador där vi fick avslag!