S Svampe skrev:
Verkligen. Jag brukar byta mellan Trygghansa och Länsförsäkringar och vid byte har jag i 7-8 år hamnat på runt 6000kr. Men av olika anledningar blev det inte att jag bytte under 2-3 år och för varje år höjde de en del och nu sist så var premien plötsligt uppe på 11-12000 kr hos TH i höstas. Bytte då tillbaka till LF för ca 6000kr och nu när jag kollade hamnar jag på strax under 6000kr om jag byter till TH igen. Helt sjukt vad de håller på! 🤯😡
Det var mest så inom bilförsäkring tidigare men nu verkar de ha kommit på hur bra det är också på villahem.

• Gilla
Eva Helene
  • Laddar…
C Ceci skrev:
Jag har precis bytt bolag för att trygg hansa som jag hade har höjt sina priser rejält och plockat bort tjänster så det var mycket dyrare trots att den inte gällde för samma saker längre. Jag bytte till Gjensidige och halverade nästan priset plus att den gäller för mycket fler saker.
Jag har läst både negativt och positivt om Gjensidige. Men det gäller väl för de flesta bolag! Har varit nöjd både med IF och LF, men inte deras prissättning!

Z ZeuSVI skrev:
Vi betalar 11300kr/år utan rabatt för Villaförsäkring Bas hos Folksam för dessa byggnader.
Sen tillkommer hemförsäkringen som sambon täcknat genom facket.
[bild]
Behövs både och så är det inte billigt!

E Eva Helene skrev:
Tack för informationen, ska söka enligt ditt förslag. Trodde att Folksam var ett bra bolag, men kan ju vara olika kontor och handläggare kanske?
Dom kallas FOLKSKAM av en anledning. Pass er väldigt noga för dom.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Jag har 4500/år för villa hos LF och fått ut ganska stora summor på den utan att premien blivit dyrare (fuktskada och rättsskydd)... Så jag förstår inte heller hur beloppet kan vara så stort. Dessutom får man återbäring på försäkringen...
Jag har väldigt dåliga erfarenheter av Länsförsäkringar också. Stor varning för att anlita dom.

• Gilla
Eva Helene
  • Laddar…
E Eva Helene skrev:
Hej, fick faktura från vårt försäkringsbolag IF, de har höjt försäkringsavgiften med 3 000 kr. Nu vill de ha 13 000 kr för vår "stora villa hemförsäkring". Sökte på nätet bl a på [länk]
hittade att ICA:s försäkring är 5000 kr billigare. Informationen är på 34 sidor så jag fick huvudvärk av att läsa den.
Vi bor i ett hus från 1975 och när jag läser på villkoren med alla åldersavdrag på olika delar av huset, säkert hela huset känns det knappt som om jag bara skulle vilja flytta till en lägenhet och slippa allt det här..
Vi har tidigare haft Länsförsäkringar och tyckte att allt fungerade bra, men plötsligt höjde de avgiften rejält och vår bank puschade på att vi skulle ha IF (fick 15 % rabatt pga bankkontakten). Nu har IF också höjt avgiften och då har jag börjat leta på nätet efter något billigare men inte sämre.
Är det någon som har någon erfarenhet av ICA:s försäkring?
Tacksam för råd!
Du är en kund som försäkringsbolagen älskar.
Jag är en kund som de avskyr.

Jag jämför försäkringar årligen innan huvudförfallodagen och byter när det finns ett mer prisvärt alternativ. Det sker med 2-3 års mellanrum.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
@ @ndreas skrev:
Oj, vad betalar ni för? Med drulle/allrisk och annat tror jag vi ligger på ca.4500 kr per år hos LF för deras villa-/hemförsäkringen.
Vi har stor villaförsäkring med tillägg på allrisk,resplus, vi har 3 badrum vilket kanske höjer beloppet! Ett isolerat utomhus förråd och en oisolerad friggebod utan indraget vatten.

G Granne421 skrev:
Har du annat också hos Länsförsäkringar så du får så billigt för fritidshus eller för villa ? Haft den många år?
Villa. Haft LF i många år (både gamla lägenheten och hus). Säkert över 20 år med samma bolag.

• Gilla
Eva Helene
  • Laddar…
E Eva Helene skrev:
Hej, fick faktura från vårt försäkringsbolag IF, de har höjt försäkringsavgiften med 3 000 kr. Nu vill de ha 13 000 kr för vår "stora villa hemförsäkring". Sökte på nätet bl a på [länk]
hittade att ICA:s försäkring är 5000 kr billigare. Informationen är på 34 sidor så jag fick huvudvärk av att läsa den.
Vi bor i ett hus från 1975 och när jag läser på villkoren med alla åldersavdrag på olika delar av huset, säkert hela huset känns det knappt som om jag bara skulle vilja flytta till en lägenhet och slippa allt det här..
Vi har tidigare haft Länsförsäkringar och tyckte att allt fungerade bra, men plötsligt höjde de avgiften rejält och vår bank puschade på att vi skulle ha IF (fick 15 % rabatt pga bankkontakten). Nu har IF också höjt avgiften och då har jag börjat leta på nätet efter något billigare men inte sämre.
Tacksam för råd!
Vet inget om Ica men kan tipsa om Gjensidige. Bilskador fixar de utan krångel, inga problem med huset än så länge och hoppas att det fortsätter så.

• Screenshot_20260528_164829_Chrome.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Screenshot_20260528_164817_Chrome.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Eva Helene
  • Laddar…
E Eva Helene skrev:
Tacksam för råd!
Ingen erfarenhet av ICA. Vi har haft Dina i många år och alltid varit nöjda. Dom få gånger vi använt försäkringen så har det funkat bra, och dom svarar när man ringer dom till skillnad från en del andra bolag jag haft att göra med. Inte billigast, inte dyrast, men bra.

• Gilla
Eva Helene
  • Laddar…
Vi fick en räkning på drygt 7600 kr hos trygghansa men efter lite diskussioner och hot om byta bolag så slutade det med 5500 kr. Vi hade även en hundförsäkring som påverkades hos dem.

• Gilla
Eva Helene
  • Laddar…
Z ZeuSVI skrev:
Vi betalar 11300kr/år utan rabatt för Villaförsäkring Bas hos Folksam för dessa byggnader.
Sen tillkommer hemförsäkringen som sambon täcknat genom facket.
[bild]
Vi betalar runt 4500 hos Dina Försäkringar för en f d bondgård i Hälsingland bestående av bostadshus på 200 kvm, en lada på 500 kvm samt en ladugård på 350 kvm.

• Gilla
ZeuSVI
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Jag förstår inte era astronomiska hemförsäkringar! Jag betalar inte ens hälften för mitt hus. Har dock haft samma försäkring i närmare 40 år.

Beror det på att det gäller nyförsäkring?
Samma här. Har haft Länsförsäkringar i snart 20 år. Premien ligger stadigt runt 5500.

S sjoelund skrev:
Jag har 4500/år för villa hos LF och fått ut ganska stora summor på den utan att premien blivit dyrare (fuktskada och rättsskydd)... Så jag förstår inte heller hur beloppet kan vara så stort. Dessutom får man återbäring på försäkringen...
Exakt så, haft LF i 10 år. När jag kikar tillbaka på räkningarna så har gått från ca 4500 kr till idag 5322 kr. Vad som ändrats är att de brutit ut olycksfallförsäkring separat så det skall på ca 1200 kr då det tidigare var inbakat. Men ändå 4500 till då 6500 kr tycker jag är högst rimligt på 10 år.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
S saltis99 skrev:
Vi betalar runt 4500 hos Dina Försäkringar för en f d bondgård i Hälsingland bestående av bostadshus på 200 kvm, en lada på 500 kvm samt en ladugård på 350 kvm.
Har ni haft några skador?
Ringde IF igår och de menade att höjningen till 13750 kr från 9600 kr berodde på att vi haft en del skador de senaste tre åren, ugnsglas som sprack (fick 2600kr), två akuta läkarbesök utomlands, en bilskada som orsakades av annan bil där dennes försäkring stod för skadan, samt två skador där vi fick avslag!

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.