18 775 läst ·
122 svar
19k läst
122 svar
Jämförelse av hemförsäkring - If höjt till 13000 kr
Fråga även vad kundutdelningen varit de senaste 5 åren för ditt lokala LF-bolag. Personligen får vi ungefär 10-15% årligen utbetalt i December, LF Göteborg&BohuslänE Eva Helene skrev:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 918 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 918 inlägg
En skada lär inte påverka men om man använder försäkringen regelbundet, även om det inte blir godkänt så kommer man tilll slut ses som en högriskkund och premierna öka. Ökningens storlek lär bero på hur gärna de vill bli av med kunden eller inte.
Det där med åldersavdrag som ofta är mycket kraftigare än grejernas åldrande och blir 100% långt före den tekniska livslängden retar mig. Det kan också vara en drivande kraft bakom onödiga resursslösande renoveringar.Att åldersavdrag görs är rimligt, men de är ofta för kraftiga, och man kan fråga sig om inte premierna borde sänkas när bolagen på detta sätt nedvärderar det försäkrades värde. Har värdet sjunkit till hälften men risken ökat till det dubbla så ska premien kanske inte sänkas, men för saker där avdraget nått 100%, som de alltså inte längre försäkrar, ska de inte heller ta ut några premier! Det är ett elände att alla försäkringar numera är så schablonartade och utan val av olika moment. Nej fram för en ren brandförsäkring med tilläggsoptioner för resa, inbrott, vattenskador etc.E Eva Helene skrev:Hej, fick faktura från vårt försäkringsbolag IF, de har höjt försäkringsavgiften med 3 000 kr. Nu vill de ha 13 000 kr för vår "stora villa hemförsäkring". Sökte på nätet bl a på [länk]
hittade att ICA:s försäkring är 5000 kr billigare. Informationen är på 34 sidor så jag fick huvudvärk av att läsa den.
Vi bor i ett hus från 1975 och när jag läser på villkoren med alla åldersavdrag på olika delar av huset, säkert hela huset känns det knappt som om jag bara skulle vilja flytta till en lägenhet och slippa allt det här..
Vi har tidigare haft Länsförsäkringar och tyckte att allt fungerade bra, men plötsligt höjde de avgiften rejält och vår bank puschade på att vi skulle ha IF (fick 15 % rabatt pga bankkontakten). Nu har IF också höjt avgiften och då har jag börjat leta på nätet efter något billigare men inte sämre.
Är det någon som har någon erfarenhet av ICA:s försäkring?
Tacksam för råd!
Bäst att jag kollar hur premieutveckling ser ut hos mitt LF-bolag. Tror inte att den är så farlig, men Volvia minns jag gav mig en bra premie som de försökte chockhöja efter år, då blev det LF i stället.
Redigerat:
Jag bor i mellanskåne. 146 m² villa (1986) med pool och solceller.E Eva Helene skrev:Hej, fick faktura från vårt försäkringsbolag IF, de har höjt försäkringsavgiften med 3 000 kr. Nu vill de ha 13 000 kr för vår "stora villa hemförsäkring". Sökte på nätet bl a på [länk]
hittade att ICA:s försäkring är 5000 kr billigare. Informationen är på 34 sidor så jag fick huvudvärk av att läsa den.
Vi bor i ett hus från 1975 och när jag läser på villkoren med alla åldersavdrag på olika delar av huset, säkert hela huset känns det knappt som om jag bara skulle vilja flytta till en lägenhet och slippa allt det här..
Vi har tidigare haft Länsförsäkringar och tyckte att allt fungerade bra, men plötsligt höjde de avgiften rejält och vår bank puschade på att vi skulle ha IF (fick 15 % rabatt pga bankkontakten). Nu har IF också höjt avgiften och då har jag börjat leta på nätet efter något billigare men inte sämre.
Tacksam för råd!
Guldkund hos Länsförsäkringar. Betalar 4.909 kr/år för min hemförsäkring. Jättenöjd!
Har inte nyttjat försäkring särskilt mycket, men blev illa behandlad av If när min dotters trehjuliga elcykel blev stulen. Hon är väldigt beroende utav den då hon är lårbens amputerad på ena benet. Trots att jag uppvisade kvitto på cykeln och intyg från grannar att hon hade ägt cykeln så ville inte försäkringsbolaget betala ut någonting. Hon var även med i en tidningsartikel i en lokal tidning. Enligt If så hade hon inte ägt cykeln och i det sista brevet jag fick så gick det inte att överklaga deras beslut. Nu visste jag att varje försäkringsbolag har en oberoende försäkringsrådgivare som jag vände mig till och där fick jag rätt. Har fortfarande If som försäkringsbolag men efter att ha läst många inlägg här så undrar jag varför?E Eva Helene skrev:Hej, fick faktura från vårt försäkringsbolag IF, de har höjt försäkringsavgiften med 3 000 kr. Nu vill de ha 13 000 kr för vår "stora villa hemförsäkring". Sökte på nätet bl a på [länk]
Tacksam för råd!
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 631 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 631 inlägg
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 631 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 631 inlägg
Varken Folksam eller Trygg-Hansa är inga bra FB. Undvik dessa!E Eva Helene skrev:
Droned på ort husets storlek och beskaffenhet.yonna skrev:
Tack för att denna tråd påminde mig om att (äntligen) ta tag i mina försäkringar. Har av bekvämlighetsskäl (enkelt att teckna onlline) haft min försäkringar hos IF.
TLDR - sparar 8 735 kr/år eller 728 kr/mån.
Bytte nyligen ut den primära bilen (bor på landsbygden med två barn i skolåldern så två bilar är för oss nödvändigt). Matade in den nya bilens reg-nummer med såväl frugans som mitt eget personnummer och får oftast ett lägre pris om fruga tecknar. IF hävdar med bestämdhet att de inte sätter pris efter kön men kan inte förklara skillnaden i pris (jag M56, hon K53). Önskade få frugans pris på den införskaffade bilen men att den skulle stå på mig. De föreslog att jag skulle göra ett ägarbyte för att detta skulle gå att göra. Huset och hunden kunde IF ge mig ytterligare 10% rabatt på (har redan 15% samt någon % via jägarfärbundet), men de skulle höja premien vid brytdatumet med 10% så den rabatten åts snabbt upp.
Jag använde mig bl.a. av Compricer för att jämföra försäkringar och blev strax uppringd av en mäklare(?) därifrån. Vi gick igenom och jämförde familjens olika försäkringar och önskar att det fanns ett smidigt verktyg för att jämföra ett paket med försäkringar för att kunna göra detta själv, men nu fick jag istället hjälp.
Nya bilen hamnade hos Svedea. Andra-bilen, jycken och huset hamnade hos ICA. Lägenheten och barnen (avråddes att flytta barn pga försäkringsbolagens villkor kring barnförsäkringar) fick vara kvar hos IF.
TLDR - sparar 8 735 kr/år eller 728 kr/mån.
Bytte nyligen ut den primära bilen (bor på landsbygden med två barn i skolåldern så två bilar är för oss nödvändigt). Matade in den nya bilens reg-nummer med såväl frugans som mitt eget personnummer och får oftast ett lägre pris om fruga tecknar. IF hävdar med bestämdhet att de inte sätter pris efter kön men kan inte förklara skillnaden i pris (jag M56, hon K53). Önskade få frugans pris på den införskaffade bilen men att den skulle stå på mig. De föreslog att jag skulle göra ett ägarbyte för att detta skulle gå att göra. Huset och hunden kunde IF ge mig ytterligare 10% rabatt på (har redan 15% samt någon % via jägarfärbundet), men de skulle höja premien vid brytdatumet med 10% så den rabatten åts snabbt upp.
Jag använde mig bl.a. av Compricer för att jämföra försäkringar och blev strax uppringd av en mäklare(?) därifrån. Vi gick igenom och jämförde familjens olika försäkringar och önskar att det fanns ett smidigt verktyg för att jämföra ett paket med försäkringar för att kunna göra detta själv, men nu fick jag istället hjälp.
Nya bilen hamnade hos Svedea. Andra-bilen, jycken och huset hamnade hos ICA. Lägenheten och barnen (avråddes att flytta barn pga försäkringsbolagens villkor kring barnförsäkringar) fick vara kvar hos IF.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det låter verkligen illa, då hade jag nog bytt om det inte är så att ni har verkligen bra villkor och pris! Hur fick du tag i den oberoende försäkringsrådgivaren? Visste inte att det fanns någon sådan!J Jonas56 skrev:Har inte nyttjat försäkring särskilt mycket, men blev illa behandlad av If när min dotters trehjuliga elcykel blev stulen. Hon är väldigt beroende utav den då hon är lårbens amputerad på ena benet. Trots att jag uppvisade kvitto på cykeln och intyg från grannar att hon hade ägt cykeln så ville inte försäkringsbolaget betala ut någonting. Hon var även med i en tidningsartikel i en lokal tidning. Enligt If så hade hon inte ägt cykeln och i det sista brevet jag fick så gick det inte att överklaga deras beslut. Nu visste jag att varje försäkringsbolag har en oberoende försäkringsrådgivare som jag vände mig till och där fick jag rätt. Har fortfarande If som försäkringsbolag men efter att ha läst många inlägg här så undrar jag varför?
Bra om vi kunde få en lista på vilka bolag som erbjuder ren brandförsäkring utan massa trams. Finns inte så många har jag läst.F FGLIN skrev:Det där med åldersavdrag som ofta är mycket kraftigare än grejernas åldrande och blir 100% långt före den tekniska livslängden retar mig. Det kan också vara en drivande kraft bakom onödiga resursslösande renoveringar.Att åldersavdrag görs är rimligt, men de är ofta för kraftiga, och man kan fråga sig om inte premierna borde sänkas när bolagen på detta sätt nedvärderar det försäkrades värde. Har värdet sjunkit till hälften men risken ökat till det dubbla så ska premien kanske inte sänkas, men för saker där avdraget nått 100%, som de alltså inte längre försäkrar, ska de inte heller ta ut några premier! Det är ett elände att alla försäkringar numera är så schablonartade och utan val av olika moment. Nej fram för en ren brandförsäkring med tilläggsoptioner för resa, inbrott, vattenskador etc.
Bäst att jag kollar hur premieutveckling ser ut hos mitt LF-bolag. Tror inte att den är så farlig, men Volvia minns jag gav mig en bra premie som de försökte chockhöja efter år, då blev det LF i stället.