18 678 läst ·
122 svar
19k läst
122 svar
Jämförelse av hemförsäkring - If höjt till 13000 kr
Har 5700kr året folksam bas. hus från 1988E Eva Helene skrev:Hej, fick faktura från vårt försäkringsbolag IF, de har höjt försäkringsavgiften med 3 000 kr. Nu vill de ha 13 000 kr för vår "stora villa hemförsäkring". Sökte på nätet bl a på [länk]
hittade att ICA:s försäkring är 5000 kr billigare. Informationen är på 34 sidor så jag fick huvudvärk av att läsa den.
Vi bor i ett hus från 1975 och när jag läser på villkoren med alla åldersavdrag på olika delar av huset, säkert hela huset känns det knappt som om jag bara skulle vilja flytta till en lägenhet och slippa allt det här..
Vi har tidigare haft Länsförsäkringar och tyckte att allt fungerade bra, men plötsligt höjde de avgiften rejält och vår bank puschade på att vi skulle ha IF (fick 15 % rabatt pga bankkontakten). Nu har IF också höjt avgiften och då har jag börjat leta på nätet efter något billigare men inte sämre.
Är det någon som har någon erfarenhet av ICA:s försäkring?
Tacksam för råd!
Har haft den stora hem/villaförsäkringen medE Eva Helene skrev:
Folksam sedan 2013 då vi började bygga om
en gammal sommarstuga som byggdes 1963.
Folksam tog det som ett nybygge. Under första
renoveringsåret kollapsade avloppsrör utanför
själva byggnaden. Hjälp från Folksam, inga problem. Fick vattenskada i den nybyggda källaren, vilken vid inflyttningen var helt oinredd. Inga problem alls. Fick jättefin hjälp då också.
Äger dessutom en 2-fam fastighet med 2 st lägenheter som vi hyr ut. En av hyresgästerna undlät informera oss om en läckande frys…🤯Parkertgolvet i det stora köket fick bytas ut då. Länsförsäkringar var oss då behjälpliga. Tog längre tid att komma till skott då hyresgästens ansvarsdel i hemförsäkringen och LF tjafsade fram och tillbaka under nästan 1 år, men till slut så tog Sig LF an problemet och efter det så flöt det på bra.
Försäkringsbolag är alltid luriga att ha att göra
med, men man MÅSTE stå på sig. I det stora hela är vi väldigt nöjda med Folksam och fortsätter
försäkra vår privatbostad hos dom.
Det är många som har hemförsäkring voa facket. Och som har kollektiv hemförsäkring. Det vill säga att när de betalar medlemsavgiften till facket så betalar de också hemförsäkringen. Dock behöver de tänka på att välja till en tilläggsförsäkring om de bor i brf eller villa. Detta har funnits i över 30 år så det är inget nytt.S Snurrespratt skrev:
Vet att frågan egentligen inte handlar om IF men jag var med om samma sak, där de plötsligt höjde flera tusen. Jag försökte ta reda på varför och kvinnan som svarade mumlade bara något om att vi hade ett äldre hus. Att försöka argumentera för att huset bara var just äldre än förra året var helt lönlöst. Det var också smått omöjligt att få reda på vilket ordinarie pris jag fått då det skulle finnas en del samlings- och medlemsrabatter. Jag blev lack och sa upp försäkringen. Hoppas alla andra gör samma så man slipper sån skit med lockpriser för nykunder med efterföljande, gigantiskt höjning därefter.
Har själv IF och är nöjd både med premie och hur de hanterar ärenden (främst på andra försäkringar dock). Kolla runt med andra bolag, hitta det med lägst premie, ring till If och säg att du funderar på att byta bolag, enkelt att förhandla med dem, brukar inte vara speciellt motsträviga! Kolla också vad de ger rabatter för, tex medlemsskap i facklig förening, jag som pensionär får rabatt genom SPF tex. Rabatten på försäkringen betalar troligen medlemsskapet i SPF med råge om du går med där. Fler försäkringar ger ju självklart rabatt också,.E Eva Helene skrev:Hej, fick faktura från vårt försäkringsbolag IF, de har höjt försäkringsavgiften med 3 000 kr. Nu vill de ha 13 000 kr för vår "stora villa hemförsäkring". Sökte på nätet bl a på [länk]
hittade att ICA:s försäkring är 5000 kr billigare. Informationen är på 34 sidor så jag fick huvudvärk av att läsa den.
Vi bor i ett hus från 1975 och när jag läser på villkoren med alla åldersavdrag på olika delar av huset, säkert hela huset känns det knappt som om jag bara skulle vilja flytta till en lägenhet och slippa allt det här..
Vi har tidigare haft Länsförsäkringar och tyckte att allt fungerade bra, men plötsligt höjde de avgiften rejält och vår bank puschade på att vi skulle ha IF (fick 15 % rabatt pga bankkontakten). Nu har IF också höjt avgiften och då har jag börjat leta på nätet efter något billigare men inte sämre.
Tacksam för råd!
Redigerat:
Oj, vad betalar ni för? Med drulle/allrisk och annat tror jag vi ligger på ca.4500 kr per år hos LF för deras villa-/hemförsäkringen.E Eva Helene skrev:Hej, fick faktura från vårt försäkringsbolag IF, de har höjt försäkringsavgiften med 3 000 kr. Nu vill de ha 13 000 kr för vår "stora villa hemförsäkring". Sökte på nätet bl a på [länk]
Tacksam för råd!
Har du annat också hos Länsförsäkringar så du får så billigt för fritidshus eller för villa ? Haft den många år?S sjoelund skrev:
Service på Trygg Hansa är den sämsta jag varit med om på 40 år, handläggaren vägra kommunicera när deras, besiktningsföretag, tappade bort foton, lämnade inte in beskrivningar till TH mm. En enkel sak tog 1 år och resultat blev desamma som första bilverkstan hade sagt från början. Total katastrof. Fick säker lägga 30 tim på detta, Och den som löste det var någon som satt i Telefon vx/helpdesken på TH som såg hur mycket jag jagat ansvarig för att komma vidare.yonna skrev:
Tidigare gick jag igenom marknadens försäkringar vart 5:e år och jämförde. Har haft TH hela tiden, på den tiden något dyrare men med den service man får när något händer har jag varit mycket nöjd. Hus/hemförsäkringen är maxad för min del - men jag är numera inte intresserad av resedelen. Dessutom har jag också bil och olycksfall. Men jag fick nytt badrum för ett par år sedan och min gamla Corolla fixades också via TH.
Den totala försäkringskostnaden sänktes också en hel del när jag flyttade från storstaden ut på vischan till nybyggt hus.
Så visst är det riktigt att boendeplats påverkas.
Hus fr 52, med garage 60 kv. Litet samhälle, Västra Götaland. Stor villa-hem.E Eva Helene skrev:Hej, fick faktura från vårt försäkringsbolag IF, de har höjt försäkringsavgiften med 3 000 kr. Nu vill de ha 13 000 kr för vår "stora villa hemförsäkring". Sökte på nätet bl a på [länk]
Tacksam för råd!
If, 4224 kr per år.
Nordea som bank och hustruns gamla medlemskap för 100 kr/år i Unionen ger rabatter.
If har självriskbonus som byggs upp vilket betyder stt t.ex byte av framruta på bilen blir gratis efter viss period.
Jag har bara positiva erfarenheter av If.
En tandskada reglerades på 5 minuter via ett telefonsamtal. Inga kvitton krävdes.
Min erfarenhet är att om man inte "tappar" sin telefon varje år så får man bra hjälp.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 868 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 868 inlägg
Min Folksam Villahemförsäkring som jag haft sedan 1998. Är åren 2018-2025 eftersom där hade jag onlinedata snabbt:
Ökningen 2019-2021 var pga byte av bilförsäkringen till Svedea under dessa år och jag därmed tappade samlingsrabatten som är avsevärd hos Folksam. Ökningen 2024 är en ren höjning.
Fullvärdesförsäkring av hus + 2 extra byggnader. Det som kallas bas numera, dvs ingen drulle eller så, aldrig behövt. Aldrig behövt nyttja en hemförsäkring sedan jag flyttade hemifrån 1986, men banken kräver det pga lånen och det kan ju hända saker trots allt. Även om man är varsam och fixar allt innan det blir ett problem så finns det ju tyvärr rent oförutsedda händelser.
Edit: Får även tillbaka ~300-500kr varje maj också i återbäring. Har varit både lite mindre och mer.
Det som ökat horribelt mycket är kattförsäkringar där 2 katter nu nästan kostar lika mycket som hela Villahemförsäkringen. Ändå har jag aldrig nyttjat de, heller.
Ökningen 2019-2021 var pga byte av bilförsäkringen till Svedea under dessa år och jag därmed tappade samlingsrabatten som är avsevärd hos Folksam. Ökningen 2024 är en ren höjning.
Fullvärdesförsäkring av hus + 2 extra byggnader. Det som kallas bas numera, dvs ingen drulle eller så, aldrig behövt. Aldrig behövt nyttja en hemförsäkring sedan jag flyttade hemifrån 1986, men banken kräver det pga lånen och det kan ju hända saker trots allt. Även om man är varsam och fixar allt innan det blir ett problem så finns det ju tyvärr rent oförutsedda händelser.
Edit: Får även tillbaka ~300-500kr varje maj också i återbäring. Har varit både lite mindre och mer.
Det som ökat horribelt mycket är kattförsäkringar där 2 katter nu nästan kostar lika mycket som hela Villahemförsäkringen. Ändå har jag aldrig nyttjat de, heller.
Redigerat:
Jag tyckte vi hade dyr försäkring.. men jag inser nu att den tydligen är helt okej 😳
Jag får väl erkänna att jag kan nörda ner mig i räntor och elpriser.. men har eg aldrig tagit mig an försäkringsområde! Kollar priserna när jag tecknar upp en försäkring.. sen aldrig mer typ.
När vi tecknade upp vår senaste försäkring för hus.. fanns bara ett alternativ så det blev Länsförsäkringar. Det var inga andra bolag som ville försäkra alla byggnader här.. (för många kvadrat ).
Så det blev Länsförsäkringars Gårdsförsäkring. Nuförtiden finns nog andra alternativ också, men ser inget skäl till att byta.
Vi betalar 9600 kr om året har jag för mig - vilket nu (när jag sett vissa av era priser) känns som ett helt okej pris.
NOTERAT:
Dock kunde jag inte lista ut hur priset fördelas.. då det bara stod gårdsförsäkring och inget mer när jag loggade in - och läste man på deras "infosidor" så stod där att man skulle komplettera med hemförsäkring (men någon sådan fanns inte med där på våra personliga sidor.. men det borde vara inbakat i priset .. för de fick ju välja allt själva från början - och vi försäkrade ju allt med huset/gården hos dem när vi köpte!
Jag får väl erkänna att jag kan nörda ner mig i räntor och elpriser.. men har eg aldrig tagit mig an försäkringsområde! Kollar priserna när jag tecknar upp en försäkring.. sen aldrig mer typ.
När vi tecknade upp vår senaste försäkring för hus.. fanns bara ett alternativ så det blev Länsförsäkringar. Det var inga andra bolag som ville försäkra alla byggnader här.. (för många kvadrat ).
Så det blev Länsförsäkringars Gårdsförsäkring. Nuförtiden finns nog andra alternativ också, men ser inget skäl till att byta.
Vi betalar 9600 kr om året har jag för mig - vilket nu (när jag sett vissa av era priser) känns som ett helt okej pris.
NOTERAT:
Dock kunde jag inte lista ut hur priset fördelas.. då det bara stod gårdsförsäkring och inget mer när jag loggade in - och läste man på deras "infosidor" så stod där att man skulle komplettera med hemförsäkring (men någon sådan fanns inte med där på våra personliga sidor.. men det borde vara inbakat i priset .. för de fick ju välja allt själva från början - och vi försäkrade ju allt med huset/gården hos dem när vi köpte!
Redigerat:
Hobbysnickare
· västmandland
· 75 inlägg
När vi köpte huset okt -24 lusläste jag dessa 34 sidor med villkor och jämförde. Tog dem största bolagen så jämförde kanske 7st olika försäkringsbolag.E Eva Helene skrev:Hej, fick faktura från vårt försäkringsbolag IF, de har höjt försäkringsavgiften med 3 000 kr. Nu vill de ha 13 000 kr för vår "stora villa hemförsäkring". Sökte på nätet bl a på [länk]
Tacksam för råd!
Vårat hus är från -73 och orginal i alla anseende eller utgångna om något väl gjorts om. Fokus hade jag på så lång avskrivningstid som möjligt och så mycket täckning för oförutsedda händelser trots husets "dåliga" skick
Landade i att sparbankerna (swedbank) eller if hade dem bästa villkoren för oss. Sparbankerna va mycket dyrare och vi landade på IF även utan rabatten.
Exakt vad villkoren sa osv kommer jag faktiskt inte ihåg i detalj, men tips att iallafall kolla dem två och nån till innan du bestämmer dig
Villkoren är himla bra att läsa då det ingick mycket mer än vad jag trodde, ex inbrott ibilen ersattes vissa saker, de visste iallafall inte jag innan 😄