18 777 läst ·
122 svar
19k läst
122 svar
Jämförelse av hemförsäkring - If höjt till 13000 kr
"en bilskada som orsakades av annan bil där dennes försäkring stod för skadan, samt två skador där vi fick avslag"E Eva Helene skrev:Har ni haft några skador?
Ringde IF igår och de menade att höjningen till 13750 kr från 9600 kr berodde på att vi haft en del skador de senaste tre åren, ugnsglas som sprack (fick 2600kr), två akuta läkarbesök utomlands, en bilskada som orsakades av annan bil där dennes försäkring stod för skadan, samt två skador där vi fick avslag!
Dessa kan väl inte försäkringsbolaget påstå att ska öka kostnaden eftersom dom inte betalat ut en krona för dessa?
Så de tar igen det som utbetalats, som en avbetalningE Eva Helene skrev:Har ni haft några skador?
Ringde IF igår och de menade att höjningen till 13750 kr från 9600 kr berodde på att vi haft en del skador de senaste tre åren, ugnsglas som sprack (fick 2600kr), två akuta läkarbesök utomlands, en bilskada som orsakades av annan bil där dennes försäkring stod för skadan, samt två skador där vi fick avslag!
Ja, det är tydligt att det är så man får göra, åtminstone i vissa regioner.D Dkvist skrev:
"Lockprismodellen" med sockrade nyteckningspriser som kompenseras med en ganska aggressiv prisutveckling som till synes inte har någon bortre gräns gör det i princip omöjligt att vara trogen kund. Önskar att de kunde hålla sig till vad försäkringen faktiskt kostar. Finns ju liksom inget självändamål med att hålla på att byta försäkringsbolag hela tiden.
Jag har i princip bara dåliga erfarenheter😀 Är 56 år så man kan ju bara gissa hur mycket pengar jag totalt betalat för försäkringar jag inte utnyttjar. Hade nyligen inbrott i ett av mina hus, kontantersättningen för ett krossat fönster var en positiv överraskning medan alla mina verktyg värderades till nära noll.
Resultatet är att jag bytt till den billigaste försäkring jag kunde hitta för ett av mina hus och är oförsäkrad på mitt andra. Jag rekommenderar ingen att vara oförsäkrad men det de säljer är ju bara "trygghet". Risken att mitt oförsäkrade hus brinner upp är minimal och ekonomiskt kan jag ta smällen om det händer.
Resultatet är att jag bytt till den billigaste försäkring jag kunde hitta för ett av mina hus och är oförsäkrad på mitt andra. Jag rekommenderar ingen att vara oförsäkrad men det de säljer är ju bara "trygghet". Risken att mitt oförsäkrade hus brinner upp är minimal och ekonomiskt kan jag ta smällen om det händer.
Vi kontaktade LF idag, det blev halva priset!C cpalm skrev:Ja, det är tydligt att det är så man får göra, åtminstone i vissa regioner.
"Lockprismodellen" med sockrade nyteckningspriser som kompenseras med en ganska aggressiv prisutveckling som till synes inte har någon bortre gräns gör det i princip omöjligt att vara trogen kund. Önskar att de kunde hålla sig till vad försäkringen faktiskt kostar. Finns ju liksom inget självändamål med att hålla på att byta försäkringsbolag hela tiden.
Kanske de räknar det som skador bara att de blir kontaktade? Det blir ju lite administration!Z ZeuSVI skrev:
Tack för alla svar, detta är verkligen ett bra forum med mycket bra tips. Tecknade ny försäkring med LF. Halva priset mot IF, dessutom ordentlig rabatt första året. 🙌
hej, be om offert från dina försäkringarE Eva Helene skrev:Hej, fick faktura från vårt försäkringsbolag IF, de har höjt försäkringsavgiften med 3 000 kr. Nu vill de ha 13 000 kr för vår "stora villa hemförsäkring". Sökte på nätet bl a på [länk]
hittade att ICA:s försäkring är 5000 kr billigare. Informationen är på 34 sidor så jag fick huvudvärk av att läsa den.
Vi bor i ett hus från 1975 och när jag läser på villkoren med alla åldersavdrag på olika delar av huset, säkert hela huset känns det knappt som om jag bara skulle vilja flytta till en lägenhet och slippa allt det här..
Vi har tidigare haft Länsförsäkringar och tyckte att allt fungerade bra, men plötsligt höjde de avgiften rejält och vår bank puschade på att vi skulle ha IF (fick 15 % rabatt pga bankkontakten). Nu har IF också höjt avgiften och då har jag börjat leta på nätet efter något billigare men inte sämre.
Är det någon som har någon erfarenhet av ICA:s försäkring?
Tacksam för råd!