18 676 läst ·
122 svar
19k läst
122 svar
Jämförelse av hemförsäkring - If höjt till 13000 kr
Verkligen. Jag brukar byta mellan Trygghansa och Länsförsäkringar och vid byte har jag i 7-8 år hamnat på runt 6000kr. Men av olika anledningar blev det inte att jag bytte under 2-3 år och för varje år höjde de en del och nu sist så var premien plötsligt uppe på 11-12000 kr hos TH i höstas. Bytte då tillbaka till LF för ca 6000kr och nu när jag kollade hamnar jag på strax under 6000kr om jag byter till TH igen. Helt sjukt vad de håller på! 🤯😡hsd skrev:
Det beror på vilken region man tillhör hos LF och tyvärr verkar man inte kunna välja en annan region än den där huset fysiskt ligger. För huset där vi bor har vi aldrig fått tillbaka en enda krona i återbäring medan mannen får återbäring i princip varje år för hans föräldrahem i regionen bredvid. Även hur de hanterar skadereglering skiljer enormt mellan regionernaD Dilato skrev:
Tidigare gick jag igenom marknadens försäkringar vart 5:e år och jämförde. Har haft TH hela tiden, på den tiden något dyrare men med den service man får när något händer har jag varit mycket nöjd. Hus/hemförsäkringen är maxad för min del - men jag är numera inte intresserad av resedelen. Dessutom har jag också bil och olycksfall. Men jag fick nytt badrum för ett par år sedan och min gamla Corolla fixades också via TH.
Den totala försäkringskostnaden sänktes också en hel del när jag flyttade från storstaden ut på vischan till nybyggt hus.
Så visst är det riktigt att boendeplats påverkas.
Den totala försäkringskostnaden sänktes också en hel del när jag flyttade från storstaden ut på vischan till nybyggt hus.
Så visst är det riktigt att boendeplats påverkas.
Det beror på att lf består av 23 olika bolag. Bara för att ett bokag gör vinst och betalar ut återbäring betyder inte att bolaget bredvid gör det. Sen kan man fundera om man vill betala högre premier vilket borde ge vinst och återbäring. Eller lägre premier och ingen återbäring? Vad du betalar på sista raden inklusive eventuell återbäring är ju det intressanta.S Svampe skrev:Det beror på vilken region man tillhör hos LF och tyvärr verkar man inte kunna välja en annan region än den där huset fysiskt ligger. För huset där vi bor har vi aldrig fått tillbaka en enda krona i återbäring medan mannen får återbäring i princip varje år för hans föräldrahem i regionen bredvid. Även hur de hanterar skadereglering skiljer enormt mellan regionerna
Dock väljer jag hellre ett bolag där vinsten betalas ut till kunderna. Än till aktieägarna
Kolla med tryggg-hansa, man kan väja högre självrisk tex. 5.000 eller 10.000Kr och få ned premien lite grann, länförsäkringar ringde upp mig men kunde inte matcha trygg-hansa som är på knappt 3000:- helår
för ett hus 98 kvm. med garage byggt 2024
för ett hus 98 kvm. med garage byggt 2024
Medlem
· Västra götaland
· 3 inlägg
Har jättedålig erfarenhet av ICA villa försäkring, vi hade en mindre katastrof och överklagan med inkopplad Arn ärende. ICA tog ett snabbt beslut att neka, fick svar efter ca 2h att detta ärende tar dom inte. Ganska komplicerad med skrivelse vad som hänt ville att dom skulle komma till plats för att titta. Det enda dom ville titta på var deras skärm på datorn. Hade vi haft If så skulle vi åtminstone fått en liten ersättning. Vi har If nu aldrig mer ICA. 130.000 fattigare.E Eva Helene skrev:Hej, fick faktura från vårt försäkringsbolag IF, de har höjt försäkringsavgiften med 3 000 kr. Nu vill de ha 13 000 kr för vår "stora villa hemförsäkring". Sökte på nätet bl a på [länk]
hittade att ICA:s försäkring är 5000 kr billigare. Informationen är på 34 sidor så jag fick huvudvärk av att läsa den.
Vi bor i ett hus från 1975 och när jag läser på villkoren med alla åldersavdrag på olika delar av huset, säkert hela huset känns det knappt som om jag bara skulle vilja flytta till en lägenhet och slippa allt det här..
Vi har tidigare haft Länsförsäkringar och tyckte att allt fungerade bra, men plötsligt höjde de avgiften rejält och vår bank puschade på att vi skulle ha IF (fick 15 % rabatt pga bankkontakten). Nu har IF också höjt avgiften och då har jag börjat leta på nätet efter något billigare men inte sämre.
Är det någon som har någon erfarenhet av ICA:s försäkring?
Tacksam för råd!
Jag skulle laddat upp båda avtal till ChatGpt och be den bedöma vilken som är bäst och varför samt jämföra för- och nackdelar med båda och lista ersättningsbelopp, självrisk etc. Även om du måste granska resutlatet manuellt sparar det dig rejält med tid än om du ska läsa till dig detta.
Jag sitter för övrigt i samma sits och har Folksam idag men är för lat för att byta så har låtit det gå ytterligare ett år. Men nästa gång tänker jag göra som jag själv föreslog.
Jag sitter för övrigt i samma sits och har Folksam idag men är för lat för att byta så har låtit det gå ytterligare ett år. Men nästa gång tänker jag göra som jag själv föreslog.
IF höjer för varje år för oss. Helt hopplösa. Och motiveringen är ALLTID världsläget, bla bla bla… glömmer tyvärr alltid bort att byta innan det förnyas, har nu satt en påminnelse, så nästa år, då jäklar! Har också deras största hem/villa försäkring.
Jag pröjsar också ca 20000kr för IFs stora hemförsäkring, iom att den är via facket har den en reseförsäkring som täcker även för ”extremsporter” som offpist, forsränning osv vilket i mitt fall är aktuellt. Det är svindyrt och upplever den har höjts varje år då jag haft några skadeärenden. Tänkte försöka byta till ett annat bolag för att sedan byta tillbaka för att förhoppningsvis få ett lägre pris, då jag upplever villkoren som bra. Jag kan inte tycka man kan skylla på att försäkringsbolag inte ersätter skador om man själv inte har undersökt villkoren ordentligt. Klart det ibland uppstår tvister om bedömning och att visa bolag kan vara svåra att handskas med men om försäkringsvillkoren stipulerar att man inte bör få ersättning kan man i min mening då inte grina över att inte få ersättning. Det är är kundens ansvar att läsa in sig, även om det är pissdrygt och lång text…
Har ingen erfarenhet av ica försäkring men deras bank har jag och är jättenöjd med denE Eva Helene skrev:Hej, fick faktura från vårt försäkringsbolag IF, de har höjt försäkringsavgiften med 3 000 kr. Nu vill de ha 13 000 kr för vår "stora villa hemförsäkring". Sökte på nätet bl a på [länk]
hittade att ICA:s försäkring är 5000 kr billigare. Informationen är på 34 sidor så jag fick huvudvärk av att läsa den.
Vi bor i ett hus från 1975 och när jag läser på villkoren med alla åldersavdrag på olika delar av huset, säkert hela huset känns det knappt som om jag bara skulle vilja flytta till en lägenhet och slippa allt det här..
Vi har tidigare haft Länsförsäkringar och tyckte att allt fungerade bra, men plötsligt höjde de avgiften rejält och vår bank puschade på att vi skulle ha IF (fick 15 % rabatt pga bankkontakten). Nu har IF också höjt avgiften och då har jag börjat leta på nätet efter något billigare men inte sämre.
Är det någon som har någon erfarenhet av ICA:s försäkring?
Tacksam för råd!
Vi hade if stor villa tidigare pga att vi inte fick försäkra huset i något annat bolag för att vi inte stod som ägare (ärvde huset efter pappa) och försäkringen hade löpt ut dom var väldigt dyra men man måste ju ha en försäkring
Ett par år senare hade jag kontakt med folksam i ett annat ärende (medlem i kommunal) då blev jag erbjuden villaförsäkring stor
Jag påpekade att dom inte varit intresserade när vi försökt skaffa försäkring tidigare, dom har insett att man nu får försäkra även om man inte äger huset
Nu äger vi huset
huset är gammalt tidigare än 1900 talet renoverat på 80 talet och till viss del på 90 talet
Vi betalar nu 505kr/månad för stor villa huset är ca 240 kvm vi har viss rabatt eftersom vi flyttade över bil och husvagnsförsäkring och medlem i facket
Badrummet havererade för lite mindre än ett år sedan vi fick lägga en summa själva på grund av åldersavdrag och att tätskiktet inte varit rätt gjort och att vi ville ha ett lyft på badrummet
Folksam gick in med 170 000kr
Dom ville såklart försöka få det till att skadan kommit utifrån med deras egen besiktningskille men vi tog in en egen som kunde se att det var en försäkringsskada
Vet inte om det hjälper dig något men när det gäller försäkringsbolag så ska man alltid ifrågasätta om man inte är nöjd med deras beslut
Personligen så är jag nöjd med Folksam hittills med lite hjälp från polygon som gjorde en besiktning när vi inte var nöjda med folksams vi betalade strax under 4000kr för den som Folksam fått betala eftersom det var en försäkringsskada
Priset på stor villa är rimligt med tanke på vad vi betalade till IF
Lycka till hoppas ni hittar det bästa bolaget för er
Självklart ska man jämföra, för det kan finnas stora skillnader i deras riskkalkyler, och därmed i preminivåerna. Vi bytte från If till Dina Försäkringar för några år sedan och halverade premien då. Hade sedan en liten vattenskada i vintras som de hanterade exemplariskt.
Villaförsäkring behöver man ju tyvärr konkurrensutsätta var eller vartannat år och oftast byta. Senast valde jag Hedvig, en uppstickare. Om det var smart eller dumsnålt vet man först om det uppkommer en skada. Men kolla Hedvig är ett tips från mig.
Jag har BSB (under dina försäkringar) betalar ca 4300 med bra villkor när jag jämfört.
Haft några mindre skador men de har varit toppen varje gång. Aldrig krångel
Om du inte bor på västkusten finns säkert någon liknande bolag under dina försäkringar som jag hade kollat med
Haft några mindre skador men de har varit toppen varje gång. Aldrig krångel
Om du inte bor på västkusten finns säkert någon liknande bolag under dina försäkringar som jag hade kollat med