17 519 läst ·
115 svar
18k läst
115 svar
Jämförelse av hemförsäkring - If höjt till 13000 kr
Alla försäkringsbolag har samma marknadsstrategi. De ger ett extremt lågt bud när du tecknar försäkringen, sedan höjer de med en faktor fem gånger inflation och litar på att du är lat och inte orkar kolla runt eftersom "de var ju så billiga". Att möta den strategin är enkelt. Jag byter försäkringsbolag var tredje/femte år oavsett. Alltid är det något nytt bolag som ger mig ett bra erbjudande. Försäkringsbolagen har ALDRIG gynnat trogna kunderE Eva Helene skrev:Hej, fick faktura från vårt försäkringsbolag IF, de har höjt försäkringsavgiften med 3 000 kr. Nu vill de ha 13 000 kr för vår "stora villa hemförsäkring". Sökte på nätet bl a på [länk]
hittade att ICA:s försäkring är 5000 kr billigare. Informationen är på 34 sidor så jag fick huvudvärk av att läsa den.
Vi bor i ett hus från 1975 och när jag läser på villkoren med alla åldersavdrag på olika delar av huset, säkert hela huset känns det knappt som om jag bara skulle vilja flytta till en lägenhet och slippa allt det här..
Vi har tidigare haft Länsförsäkringar och tyckte att allt fungerade bra, men plötsligt höjde de avgiften rejält och vår bank puschade på att vi skulle ha IF (fick 15 % rabatt pga bankkontakten). Nu har IF också höjt avgiften och då har jag börjat leta på nätet efter något billigare men inte sämre.
Är det någon som har någon erfarenhet av ICA:s försäkring?
Tacksam för råd!
Har ni kollat vad som ingår i facket? Har Folksam betalar 0 krE Eva Helene skrev:Hej, fick faktura från vårt försäkringsbolag IF, de har höjt försäkringsavgiften med 3 000 kr. Nu vill de ha 13 000 kr för vår "stora villa hemförsäkring". Sökte på nätet bl a på [länk]
hittade att ICA:s försäkring är 5000 kr billigare. Informationen är på 34 sidor så jag fick huvudvärk av att läsa den.
Vi bor i ett hus från 1975 och när jag läser på villkoren med alla åldersavdrag på olika delar av huset, säkert hela huset känns det knappt som om jag bara skulle vilja flytta till en lägenhet och slippa allt det här..
Vi har tidigare haft Länsförsäkringar och tyckte att allt fungerade bra, men plötsligt höjde de avgiften rejält och vår bank puschade på att vi skulle ha IF (fick 15 % rabatt pga bankkontakten). Nu har IF också höjt avgiften och då har jag börjat leta på nätet efter något billigare men inte sämre.
Tacksam för råd!
Bra idéH Hocke68 skrev:Alla försäkringsbolag har samma marknadsstrategi. De ger ett extremt lågt bud när du tecknar försäkringen, sedan höjer de med en faktor fem gånger inflation och litar på att du är lat och inte orkar kolla runt eftersom "de var ju så billiga". Att möta den strategin är enkelt. Jag byter försäkringsbolag var tredje/femte år oavsett. Alltid är det något nytt bolag som ger mig ett bra erbjudande. Försäkringsbolagen har ALDRIG gynnat trogna kunder
Tack för tipset 🤩
Låter ju sinnes! Jag har nog den billigaste villahem hos Länsförsäkringar, kostar 5000kr per år. Har fått lite återbäring ibland också. Priset har bara höjts med någon hundring dom senaste 4 åren.M mash123 skrev:
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 110 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 110 inlägg
Det borde vara tvärtom, dvs värna om trogna kunderS Svampe skrev:Verkligen. Jag brukar byta mellan Trygghansa och Länsförsäkringar och vid byte har jag i 7-8 år hamnat på runt 6000kr. Men av olika anledningar blev det inte att jag bytte under 2-3 år och för varje år höjde de en del och nu sist så var premien plötsligt uppe på 11-12000 kr hos TH i höstas. Bytte då tillbaka till LF för ca 6000kr och nu när jag kollade hamnar jag på strax under 6000kr om jag byter till TH igen. Helt sjukt vad de håller på! 🤯😡
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 110 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 110 inlägg
Jag hade TH en period och de var helt fantastiska vid skada , ringde upp mig och kollade om jag haft hyrbil, det hade jag inte så de betalade ut stilleståndsersättning självmantyonna skrev:
Tidigare gick jag igenom marknadens försäkringar vart 5:e år och jämförde. Har haft TH hela tiden, på den tiden något dyrare men med den service man får när något händer har jag varit mycket nöjd. Hus/hemförsäkringen är maxad för min del - men jag är numera inte intresserad av resedelen. Dessutom har jag också bil och olycksfall. Men jag fick nytt badrum för ett par år sedan och min gamla Corolla fixades också via TH.
Den totala försäkringskostnaden sänktes också en hel del när jag flyttade från storstaden ut på vischan till nybyggt hus.
Så visst är det riktigt att boendeplats påverkas.
Numera är det ett danskt försäkringsbolag, har inte en aning om hur det fungerar nuförtiden
För mig hoppade det från 700 till 1250/månad med If för ett drygt år sedan. Blev LF istället där det kostar 680 / mån med likvärdiga villkor. Samma sak med bilen blev plötsligt dubbelt så dyr. Blev LF där också.
Tycker också TS försäkring låter orimligt dyr. Jag har If och betalar inte ens hälften. Har fått bra hjälp både vid inbrott och vid vattenskada och har därför inte bytt just husförsäkring på länge. Annars är min erfarenhet på både bil, villa och fritidshus att det inte lönar sig att vara trogen kund, då får man höjning varje år. Man måste jämföra då och då på tex Compricer eller Konsumenternas och vara beredd på att byta.
Jag har precis bytt bolag för att trygg hansa som jag hade har höjt sina priser rejält och plockat bort tjänster så det var mycket dyrare trots att den inte gällde för samma saker längre. Jag bytte till Gjensidige och halverade nästan priset plus att den gäller för mycket fler saker.E Eva Helene skrev:Hej, fick faktura från vårt försäkringsbolag IF, de har höjt försäkringsavgiften med 3 000 kr. Nu vill de ha 13 000 kr för vår "stora villa hemförsäkring". Sökte på nätet bl a på [länk]
Tacksam för råd!
Jag har Folksam och jag har haft dom i ca 30 är. Jag är helnöjd med dem. Jag bor i en BRF och för många år sedan råkade jag ut för en vattenskada. Det visade sig senare att det var ett rör inne i väggen ett par våningar ovanför mig som gått sönder. I vilket fall hade jag då inget brf tillägg på min försäkring, jag tyckte det var onödigt då brfen hade och har en sådan för oss alla hos Trygg hansa. Jag ringde till Trygg hansa för att anmäla skadan i min lgh. Det var en otrevlig person som svarade att der skulle jag betala själv. Jag blev arg och ringde till Folksam och blev som vanligt bemött på ett trevligt sätt. Jag förklarade vad som hade hänt och vad Trygg hansa hade sagt, personen jag pratade med på Folksam sa att eftersom jag har varit kund hos dom i många år så skulle de hjälpa mig om jag tecknade tilläggs försäkringen för brf på en gång och lämnade ärende nummret på Trygg hanss. Vilket jag gjorde, och jag hörde aldrig något från Trygg hansa igen. Lika proffsiga har de varit varje gång. Det enda jag inte gillar är deras drulle gällande mobiler. Man måste anmäla att mobilen är trasig innan man lagar den och då ska man få godkänt frän Folksam och sedan skicka den till deras samarbets företag. Mycket krångligt och mitt fall gick det inte att göra så för touchen hade slutat fungera när jag tappade mobilen i golvet och skärmen sprack. Man kan ju inte vara utsn telefonE Eva Helene skrev: