6 511 läst ·
22 svar
7k läst
22 svar
Jaha, hur stor chans har vi på bygglov nudå?
Lite från ämnet, men Fialottabus har en stor poäng i detta: Alltför få reflekterar över ljud och ljudnivåer. OCH alltför få tillvaratar och utvecklar medvetet POSITIVA ljud när de bygger.
Kanske något för detta forum? "Ljud och oljud" som en ny kategori under "Utomhus".
Kanske något för detta forum? "Ljud och oljud" som en ny kategori under "Utomhus".
Nu framgår det inte vilken flygplats det handlar om, och vilket riksintresse vi pratar om. Det finns gott om små kommunala flygplatser runt om i landet där antalet flygrörelser går att räkna på ena handens fingrar, men där kommunen hoppas på en boom och planerar för något i stil med Skavsta i alla fall. (Om Nyköping kunde, så kan vi också). Jag bor själv några kilometer från en flygplats som kommunen envisas med att betala 5Mkr/år för att hålla öppen med instrumentlandningsstandard, trots att det årligen är färre än fem sådana landningar.
Om det är en mindre flygplats, och eftersom det handlar om befintlig bebyggelse som skall kompletteras, så finns det goda chanser att kommunen blir överkörda i högre instanser. Där ser man objektivt på saker och ting, och inser att den här släktgården kommer inbringa mer nyttiga skattekronor till det offentliga än någonsin flygplatsen kommer att göra.
Jag tycker att trådskaparen skall börja med att gå igenom alla sökta bygglov i närheten av flygplatsen de senaste 10-15 åren. Läsa argument, se vad som bet och vad som var lönlöst att argumentera om. Vilka har överklagat, hur resonerades det då etc. Därefter överklagar man beslutet om det finns några öppningar, och ser förhoppnngsvis till att få igång lite opinion för sin sak. Det är valår nästa år, ingen politiker som är vid sina sinnens fulla bruk kommer att frivilligt vilja framstå som en bufflig paragrafryttare i media.
Det går att besegra Goliat, även om man måste bestiga ett berg först.
Om det är en mindre flygplats, och eftersom det handlar om befintlig bebyggelse som skall kompletteras, så finns det goda chanser att kommunen blir överkörda i högre instanser. Där ser man objektivt på saker och ting, och inser att den här släktgården kommer inbringa mer nyttiga skattekronor till det offentliga än någonsin flygplatsen kommer att göra.
Jag tycker att trådskaparen skall börja med att gå igenom alla sökta bygglov i närheten av flygplatsen de senaste 10-15 åren. Läsa argument, se vad som bet och vad som var lönlöst att argumentera om. Vilka har överklagat, hur resonerades det då etc. Därefter överklagar man beslutet om det finns några öppningar, och ser förhoppnngsvis till att få igång lite opinion för sin sak. Det är valår nästa år, ingen politiker som är vid sina sinnens fulla bruk kommer att frivilligt vilja framstå som en bufflig paragrafryttare i media.
Det går att besegra Goliat, även om man måste bestiga ett berg först.
Avråder bestämt från att "slå på stora trumman" och hota med juridiska ombud från första början. De tjänstemän/politiker som möter ett sådant budskap lär inte bli mer inställsamma utan motsatsen. En ilsken kommunjurist, eventuellt med svenska kommuner och landstings hela juristavdelning i ryggen, är det sista du vill få på halsen kan jag säga dig. Nej, gör som Swetrot föreslår och läs på ordentligt och ta diskussionen därifrån före du börja vifta och hota. Var diplomatisk, det kommer du sannolikt att vinna mer på.
Missuppfatta mig rätt: Sådana här tvister ska man inte ta personligt. Man behöver varken visa ragg eller vifta på svansen. Det räcker med att visa fakta på bordet istället för att vifta med knuten näve.
Instämmer också med Swetrot och all erfarenhet: Man har störst utsikt att driva igenom sina intressen genom att studera tidigare plan- och bygglovsärenden i samma grannskap plus allmän rättspraxis.
Instämmer också med Swetrot och all erfarenhet: Man har störst utsikt att driva igenom sina intressen genom att studera tidigare plan- och bygglovsärenden i samma grannskap plus allmän rättspraxis.
En inte alltför vild gissning är naturligtvis att det gäller Örebro Airport. Kämpa på säger jag bara. Vi fick rekommenderat avslag (inte utifrån samma förutsättningar såklart, men...) från byggnadsnämnden i Örebro, men efter olika skrivelser så ändrade de sig efter tre månader. Det går alltså, men det gäller att ha på fötterna.
Lycka till!
Lycka till!
TS,
Hur gick det för dig?
Hur gick det för dig?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Klicka här för att svara