1 330 läst ·
6 svar
1k läst
6 svar
Hur stor chans att skada aluminium med syra i dusch?
Paranoida jag ska starta ännu en tråd om kalk på duschväggarna här har jag tänkt.
Jag har en massa kalk på duschväggarna i min hyresrätt som jag såklart vill få bort, men det är väldigt svårt. Som känt ska man använda syra till detta. Men det riskerar ju också att förstöra aluminium och annat syrakänsligt i duschen, t.ex. hållaren/aluminiumlisten till själva glaset, och gångjärnen.
Hur stor är chansen att jag råkar förstöra aluminiumet runt duschväggarna (om det ens är aluminium, berätta gärna) med ättika eller t.ex. Häxans Antikalk pga syran? Och vad kan jag t.ex. använda till blandaren i metall?
Tack på förhand!
Jag har en massa kalk på duschväggarna i min hyresrätt som jag såklart vill få bort, men det är väldigt svårt. Som känt ska man använda syra till detta. Men det riskerar ju också att förstöra aluminium och annat syrakänsligt i duschen, t.ex. hållaren/aluminiumlisten till själva glaset, och gångjärnen.
Hur stor är chansen att jag råkar förstöra aluminiumet runt duschväggarna (om det ens är aluminium, berätta gärna) med ättika eller t.ex. Häxans Antikalk pga syran? Och vad kan jag t.ex. använda till blandaren i metall?
Tack på förhand!
Har du provat med såpa?
https://vasterbottenssapa.se/products/kalkborttagning-mot-kalkbelaggningar-rost
https://vasterbottenssapa.se/products/kalkborttagning-mot-kalkbelaggningar-rost
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 211 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 211 inlägg
Tänk på att kalken kan vara uppblandad med t.ex. tvål och schampo, och därför kan du behöva omväxlande behandling med något surt och med något allrengöringsmedel.B bitzer skrev:Paranoida jag ska starta ännu en tråd om kalk på duschväggarna här har jag tänkt.
Tack på förhand!
Jag brukar stryka ut ättiksyra etc. med en trasa så att det inte kommer på profilerna.
Minimal skulle jag säga. Har aluminium i duschen sedan läge tillbaka och använder vanliga kalklösande medel utan problem. Men är noga att skölja ordentligt efter rengöring.B bitzer skrev:
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Sist blev det rw's fälgsyra men man får inte låta det torka in samt skölja ordentligt
Jag har lyckats göra skador på aluminium med kalkborttagningsmedel. Jag var dock dum i hela huvudet.
Jag tror att det var den här produkten jag använde - https://www.hessa.se/product.html/kalkbort-12x1-l?category_id=33.
Jag blandade den (outspädd) med diskmedel, för att den inte skulle rinna av ytor för snabbt. Applicerade, och sen ringde mor min och behövde hjälp att få igång bilen.
Gissa vad som hände?
Jag kastade mig i bilen, utan att först skölja rent ytor. Tillbaka typ 1h senare.
Kakel och klinker klarade sig, men aluminium och frostade duschdörrar (glas) fick bestående men.
Så, det är möjligt att skada bl.a. aluminium med kalkborttagningsmedel, om man är en idiot...
Jag tror att det var den här produkten jag använde - https://www.hessa.se/product.html/kalkbort-12x1-l?category_id=33.
Jag blandade den (outspädd) med diskmedel, för att den inte skulle rinna av ytor för snabbt. Applicerade, och sen ringde mor min och behövde hjälp att få igång bilen.
Gissa vad som hände?
Jag kastade mig i bilen, utan att först skölja rent ytor. Tillbaka typ 1h senare.
Kakel och klinker klarade sig, men aluminium och frostade duschdörrar (glas) fick bestående men.
Så, det är möjligt att skada bl.a. aluminium med kalkborttagningsmedel, om man är en idiot...
Klicka här för att svara