Har haft en underlägg sv silikon eller gummi svart sen min kaffemaskin ovanpå.
Skulle rengöra kaffemaskinen och när jag tagit bort allt var detta vita som är där underlägget har varit. Har provat allt får inte bort det vad gör jag???
Skulle rengöra kaffemaskinen och när jag tagit bort allt var detta vita som är där underlägget har varit. Har provat allt får inte bort det vad gör jag???
Godkväll, troligen kalkfläckar, prova kalk bortagnings medel, typ Kalkosan m.fl.H Hans Brorson1 skrev:
Har provat det men det går inte bort ytan är slät
Vad föreslår du att jag skall göra?
Kalkosan??
Köpte Mellerud avkalkning och pinkstuff och mirakel svamp samt bikarbonat .
Inget hjäpte , men skall köpa mineralolja och prova , måste bli bättre hyr i andra hand vill inte att han säger att jag skall byta hela skivsn.
Inget hjäpte , men skall köpa mineralolja och prova , måste bli bättre hyr i andra hand vill inte att han säger att jag skall byta hela skivsn.
Hej, är du säker på att det är en laminat skiva ? Hur länge låter du kalk bortagnings medlet ligga innan du skrubbar ? Vilken mellerud produkt har du ?H Hans Brorson1 skrev:
Försök att blötlägga i flera timmar innan skrubbning, det borde gå att ta bort kalkavlagringar från en laminat bänkskiva, imorgon ställer jag frågan till en vän som är civilingenjör i kemi
Läste nånstans att kan blivit en kemisk reaktion med laminatet och gummimattan som låg där under min kaffemaskin.
Att UV ljus kunde minska det vita .
Men det är inte kalk.
Att UV ljus kunde minska det vita .
Men det är inte kalk.
Bästa svaret
Godmorgon, jag har talat med min vän, han säger att laminat är ett material som står emot mycket, men över tid så räcker det med fukt under en gummi/plast matta för att ytskiktet ska ta skada, värme känsligheten är stor, aldrig lägga varma detaljer direkt på utan underlägg, det finns olika kvaliteter av laminat skivor med olika känslighet för ytskador, i gummi finns inga kemikalier som reagerar med laminat, men i vissa plaster kan det finnas ämnen som gör det. Men det krävs kontakt under längre tid. Det finns Surface Cleaner för laminat av olika fabrikat, säljs hos bygghandlarna, men de kan nog inte återställa skadorna i skivans ytskikt, men troligen blir det lite bättre,T teuvo tainio skrev:
Min reflektion är att det fungerar som bilvax men jag har aldrig provat så det är en gissning.
Enligt flera köks tillverkare bör man behandla laminat skivor regelbundet, jag har haft laminat skivor i ca 45 år och aldrig gjort det, det kanske är dax nu.
Mvh Teuvo
Tack så mycket för din kunskap och tid du lagt ner för att hjälpa mig Med vänlig hälsning, Hans.T teuvo tainio skrev:Godmorgon, jag har talat med min vän, han säger att laminat är ett material som står emot mycket, men över tid så räcker det med fukt under en gummi/plast matta för att ytskiktet ska ta skada, värme känsligheten är stor, aldrig lägga varma detaljer direkt på utan underlägg, det finns olika kvaliteter av laminat skivor med olika känslighet för ytskador, i gummi finns inga kemikalier som reagerar med laminat, men i vissa plaster kan det finnas ämnen som gör det. Men det krävs kontakt under längre tid. Det finns Surface Cleaner för laminat av olika fabrikat, säljs hos bygghandlarna, men de kan nog inte återställa skadorna i skivans ytskikt, men troligen blir det lite bättre,
Min reflektion är att det fungerar som bilvax men jag har aldrig provat så det är en gissning.
Enligt flera köks tillverkare bör man behandla laminat skivor regelbundet, jag har haft laminat skivor i ca 45 år och aldrig gjort det, det kanske är dax nu.
Mvh Teuvo