C
Maskintok skrev:
Och jag säger inget om privatpersoner utan jag hänvisar fortfarande till skogsägare(näringsidkare)
tomtägare(privatperson)
Arbetsmiljölagstiftningen gäller vid anställningsförhållande och vissa liknande förhållanden. Finns ingen anledning att trassla till det genom att börja prata om privatperson vs. näringsidkare.

En privatperson kan vara arbetsgivare utan att vara näringsidkare, och omvänt är man inte arbetsgivare i vartenda avseende bara för att man bedriver näringsverksamhet.

• Gilla
MrDizzy och 2 till
  • Laddar…
A
C cpalm skrev:
Arbetsmiljölagstiftningen gäller vid anställningsförhållande och vissa liknande förhållanden. Finns ingen anledning att trassla till det genom att börja prata om privatperson vs. näringsidkare.

En privatperson kan vara arbetsgivare utan att vara näringsidkare, och omvänt är man inte arbetsgivare i vartenda avseende bara för att man bedriver näringsverksamhet.
Du TS och hans granne..
börja där..
skogsfastighet..
Då är grannen?
just det näringsidkare...
;):cool:
Det är inte riktigt så som dessa krav och lag är utformat..
Men visst det är ganska enkelt. man mailar amv så får man svaret direkt.. Och det är att man ska inte låta andra såga på ens mark utan behörighet och skydd..

C
Maskintok skrev:
Då är grannen?
just det näringsidkare...
Visst, ingen ifrågasätter att grannen är näringsidkare. Han kan mycket väl vara snoa-dansare, skogsmulle och tvåbarnsförälder också.
Vad jag säger är att det inte är det som avgör om arbetsmiljölagstiftningen är tillämplig eller inte.

• Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
A
C cpalm skrev:
Visst, ingen ifrågasätter att grannen är näringsidkare. Han kan mycket väl vara snoa-dansare, skogsmulle och tvåbarnsförälder också.
Vad jag säger är att det inte är det som avgör om arbetsmiljölagstiftningen är tillämplig eller inte.
Är egentligen inte det som det hela handlar om... Utan att skydda sig själv om något händer...
En näringsidkare löper definitivt större risk att åtalas för arbetsmiljöbrott om det sker en olycka med motorsåg på dennes mark..

att ni hela tiden vill få det till att det ska vara fritt fram för privatpersoner att kapa utan skyddskläder och behörighet är inte alls normalt.. Så länge man håller sig på sin mark så är det ok men ska du kapa ved på grannens mark så är det inte okej längre.. Och det bör man förstå och inse...

Maskintok skrev:
Så ska ni in på en skogsägares mark och såga, följ lagen eller hur?
Bara för att jag sågar på en skogsägares mark betyder inte det att jag är anställd av honom. Försök förstå det. Finns massor av situationer där en privatperson kan använda motorsåg på en skogsägares mark utan att den personen kan ses som anställd av skogsägaren.

Maskintok skrev:
Är egentligen inte det som det hela handlar om... Utan att skydda sig själv om något händer...
En näringsidkare löper definitivt större risk att åtalas för arbetsmiljöbrott om det sker en olycka med motorsåg på dennes mark..
Det är många som löper risk att åtalas, men det är inte det vi diskuterar nu. Vi diskuterar hur lagen ser ut.

Maskintok skrev:
att ni hela tiden vill få det till att det ska vara fritt fram för privatpersoner att kapa utan skyddskläder och behörighet är inte alls normalt.. Så länge man håller sig på sin mark så är det ok men ska du kapa ved på grannens mark så är det inte okej längre.. Och det bör man förstå och inse...
Nej. Vi förstår inte det heller. Jag har t ex hjälpt grannen att ta träd. (Utan motorsåg, men låt oss anta att det var en sådan inblandad). Han är inte näringsidkare i from av skogsägare, och rakt inte arbetsgivare (åt mig).

Men du hävdar ändå att det inte skulle vara OK? Eftersom det är på någon annans mark?

Det har jag mycket svårt att tro.

A
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Det är många som löper risk att åtalas, men det är inte det vi diskuterar nu. Vi diskuterar hur lagen ser ut.

Nej. Vi förstår inte det heller. Jag har t ex hjälpt grannen att ta träd. (Utan motorsåg, men låt oss anta att det var en sådan inblandad). Han är inte näringsidkare i from av skogsägare, och rakt inte arbetsgivare (åt mig).

Men du hävdar ändå att det inte skulle vara OK? Eftersom det är på någon annans mark?

Det har jag mycket svårt att tro.
näpp inte alls det jag påstår och detta hade man insett om man förstått vad det hela handlar om.. att lagen är så pass öppen för tolkning att vem som helst kan bli åtalad för arbetsmiljöbrott om en åklagare finner detta stöd i sin tolkning...

Så ännu en gång, gör rätt och följ det som står och skydda er själva emot en dåligt skriven lagtext.

Maskintok skrev:
Va?
Det har jag inte antytt heller..
håll dig gärna till vad jag skrivit...
16 år under utbildning gäller på skolor..
Det är inget jag har avsett här..
Detta gäller oss vuxna som vill använda såg..
I ett tidigare inlägg skrev du:
"Jag har kört motorsåg sedan barnsben..
var 11 år när jag fick börja själv.."

Du verkade inte skämmas för det direkt, så det var nog lätt för någon som läste det att anta att du tyckte det var ok med att barn använde motorsåg. När du sågade vid den åldern var antagligen sågarna betydligt 'farligare' än vad de är i dag. ;)

A
L lbgu skrev:
Bara för att jag sågar på en skogsägares mark betyder inte det att jag är anställd av honom. Försök förstå det. Finns massor av situationer där en privatperson kan använda motorsåg på en skogsägares mark utan att den personen kan ses som anställd av skogsägaren.
Nej det gör det inte..
Så visa mig de domslut som visar detta, annars är det samma åsikter som ni hävdar att vi andra har... Men tvärtemot..
lagen är skriven som den är och den drabbar inte en privatperson i direkt form.. Men inget som säger att det inte kan ske....

C
Maskintok skrev:
Så länge man håller sig på sin mark så är det ok men ska du kapa ved på grannens mark så är det inte okej längre.. Och det bör man förstå och inse...
Det är inte vad du befinner dig geografiskt som formellt sett avgör heller.

Felet du och många andra gör är att ni tänker utifrån ett normalscenario där någon gör arbete på uppdrag av en skogsägare på dennes mark, och sedan drar ni felaktiga slutsatser utifrån de omständigheter som gäller där och börjar göra kopplingar till fastighetstyp, näringsidkande, osv.

Finns ingen anledning att trassla till det med sådana kopplingar. Sågar du på uppdrag av någon annan (eller i bland dig själv) så gäller reglerna helt enkelt, oavsett var du befinner dig eller om någon i sammanhanget är näringsidkare, annars inte. Ger du en kompis en hundralapp för att fälla ett äppelträd på villatomten gäller reglerna. Tjuvar du en gran på Sveaskogs mark gäller de inte.

Ser man till ens egen personliga säkerhet ser jag i och för sig ingen direkt skillnad på var man befinner sig. Det går att såga sig i benet hemma på vedbacken också.

• Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
näpp inte alls det jag påstår och detta hade man insett om man förstått vad det hela handlar om.. att lagen är så pass öppen för tolkning att vem som helst kan bli åtalad för arbetsmiljöbrott om en åklagare finner detta stöd i sin tolkning...
Man kan bli åtalad för det mesta om en åklagare tycker det (se exv. på turerna kring Karl Hedin), men det är som sagt inte så intressant när vi försöker gre i frågan om vad lagen faktiskt säger.

Det är ganska självklart att du som driver aktivt skogsbruk, tydligen beställer de här tjänsterna titt som tätt och därför i normalfallet har arbetsgivaransvar kommer att synas noggrannare i sömmarna än det stora flertalet av oss andra, som inte är inblandade i skog, skogsägande, eller skogsbruk öht.

Så det verkar från min horisont som du drar alltför stora växlar på din egen erfarenhet i det här fallet, och anser att denna skulle vara allmänt tillämplig på det stora flertalet av oss.

Det har jag svårt att se. Det finns bara ca 320000 skogsägare i Sverige. Vi är alltså ganska många som t ex hjälper en granne, som liksom vi inte heller är skogsägare, utan att för den sakens skull ha någon beröring med skogsbruk, eller yrkesmässig verksamhet i någon form.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Varför skulle något i denna skrift gälla om det inte föreligger ett anställningsförhållande eller ett förhållande som går att jämställa med ett anställningsförhållande?
Pratar vi fortfarande om att röja upp en väg? Eller har vi bytt exempel? Jag orkar inte läsa igenom allt...

M -MH- skrev:
Pratar vi fortfarande om att röja upp en väg? Eller har vi bytt exempel? Jag orkar inte läsa igenom allt...
Nej många exempel blir det...

Jag pratar nog om att du #181 skrev "Detta gäller för alla, oavsett anställning eller ej." och att jag senare i #183 skrev "Jag påstår tvärtom att envar är helt fri utifrån ett rättsligt perspektiv att såga ved på sin vedbacke i kortbyxor och foppatofflor. Att det är korkat behöver vi inte debattera men rent juridiskt finns det inget som hindrar, påstår jag."

Min åsikt är alltså att jag påstår att det är fritt för en privatperson att på sin vedbacke såga sin ved klädd precis hur denne vill medan jag tolkar dig som att du anser att det finns lagkrav på att använda skyddsutrustning.

Antingen missförstår vi varandra eller så är vi helt enkelt inte ense. :D

Vedbacke kräver inte samma sak som skogsarbete, inte ens som anställd. Att röja träd över väg är inte samma sak som vedbacke, skulle jag tippa.

Jag vet att Arbetsmiljöverket kan bestämma saker åt privatpersoner, men skall låta det vara osvuret om det gäller för motorsåg. Det är vad jag fått höra på utbildningar i alla fall.

• Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.