52 955 läst ·
423 svar
53k läst
423 svar
"Jag har bra försäkringar, så jag struntar i andras liv..."
svara då på..Jetkokos skrev:
Om INTE skyddsutrustning krävs för att få hantera såg... Varför skall då personal fråga om detta?
Varför ska ens en person behöva bry sig?
Du inser nog ganska fort nu att det finns krav, och därför frågar personalen.... Eller hur?
Så när de frågar dig på Ica om du vill donera 5 kr till Musikhjälpen så gör de det för att det är ett krav?Maskintok skrev:
Det är väl strunt samma varför de frågar egentligen. Du skrev att det krävdes bevis på att man har säkerhetsutrustning. Jag har visat att så inte är fallet. Försök inte komma undan med halmgubbar nu igen.
Nä jag skrev om att det skulle ställas krav på bevis om att man hade skyddsutrustning.Jetkokos skrev:
Så när de frågar dig på Ica om du vill donera 5 kr till Musikhjälpen så gör de det för att det är ett krav?
Det är väl strunt samma varför de frågar egentligen. Du skrev att det krävdes bevis på att man har säkerhetsutrustning. Jag har visat att så inte är fallet. Försök inte komma undan med halmgubbar nu igen.
Men eftersom vi handlare inte ansåg att detta skulle ligga på oss att kontrollera så valde Hva att inte kräva detta av oss handlare.
Men anledningen till att man frågar är för att krav på skyddsutrustning skall bäras vid användning av såg existerar.. Och skall följas.
Det är inget hemskt med skyddsutrustning. Tvärtom - rekommenderar alla att använda lämplig skyddsutrustning.Maskintok skrev:
Använder själv alltid vad jag själv anser är lämplig skyddsutrustning - godkända byxor, stövlar, handskar, hjälm, visir, hörselkåpor, skyddsglasögon, och inte minst en åtminstone hyfsad portion teoretisk kunskap om handhavandet och riskerna. Tillräckligt mycket utrustning faktiskt för att de större skogsägarna här runtomkring ska flina när de ser en. Men jag rantar inte runt med varselkläder mitt på ljusan dan och jag har inte heller sågkörkort (därmed inte sagt att det är en dålig grej).
Men nu är det inte det vi diskuterar, utan i vilka situationer det är ett lagkrav eller inte, och då i synnerhet sågkörkortet.
Produkter som diskuteras: "hörselkåpor"
Hörselskydd & hörselkåpor
I den här samlingen hittar du vårt sortiment av hörselskydd & hörselkåpor.
Läs mer
Förmodligen handlar det om arbetsgivares ansvarsförsäkringar som ska skydda deras anställda. Om inte arbetsgivaren har ställt krav på de anställda som stipuleras i försäkringsvillkoren så kan det mycket väl hända att försäkringsbolaget kan vägra att betala något.Alfredo skrev:
motorsågskörkort är inget lag krav..C cpalm skrev:Det är inget hemskt med skyddsutrustning. Tvärtom - rekommenderar alla att använda lämplig skyddsutrustning.
Använder själv alltid vad jag själv anser är lämplig skyddsutrustning - godkända byxor, stövlar, handskar, hjälm, visir, hörselkåpor, skyddsglasögon, och inte minst en åtminstone hyfsad portion teoretisk kunskap om handhavandet och riskerna. Tillräckligt mycket utrustning faktiskt för att de större skogsägarna här runtomkring ska flina när de ser en. Men jag rantar inte runt med varselkläder mitt på ljusan dan och jag har inte heller sågkörkort (därmed inte sagt att det är en dålig grej).
Men nu är det inte det vi diskuterar, utan i vilka situationer det är ett lagkrav eller inte, och då i synnerhet sågkörkortet.
Inte heller västen..
utan det räcker med att köpa en jacka med varsel eller en godkänd väst om man har äldre modell jacka..
bär vad du vill och gör du dig illa eller förlorar benet så är det enda jag kommer säga åt dig... skyll dig själv..Jetkokos skrev:
kommer du bli utan någon ersättning pga försäkringsbolaget säger ifrån när skyddsutrustning saknas.. Så säger jag..
Vad var det jag sa...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det ÄR lagkrav på skyddsutrustning till å med vid röjning
skoge skrev:
Förstår nu mer och mer varför amv valde att anse att kunskapen och hanteringen av såg var för låg och då valde att stärka upp med högre krav..
Men jag trodde aldrig att motståndare till personlig skyddsutrustning skulle vara så stark...