C
Maskintok skrev:
@cpalm du vet vad som krävs när man ska bli instruktör för motorsåg?
Näe, men jag börjar få en viss aning när jag läser här :crysmile:

• Haha
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
P
Jetkokos Jetkokos skrev:
Men vad är det du gnäller på då, om du nu själv har varit med och sett till att "obehöriga" privatpersoner får köpa motorsågar? :p

Bevisa att man har skyddsutrustning? Genom att svara ja på frågan?
[bild]
svara då på..
Om INTE skyddsutrustning krävs för att få hantera såg... Varför skall då personal fråga om detta?
Varför ska ens en person behöva bry sig?

Du inser nog ganska fort nu att det finns krav, och därför frågar personalen.... Eller hur?

P
C cpalm skrev:
Näe, men jag börjar få en viss aning när jag läser här :crysmile:
;) säg mig.. Varför är det så hemskt med skyddsutrustning?
Jag köpte mig ett par smidigare byxor..
De är tunnare och lättare.. Men har skyddsklassen som krävs.. jag använder även mina när jag röjer..

Maskintok skrev:
svara då på..
Om INTE skyddsutrustning krävs för att få hantera såg... Varför skall då personal fråga om detta?
Varför ska ens en person behöva bry sig?

Du inser nog ganska fort nu att det finns krav, och därför frågar personalen.... Eller hur?
Så när de frågar dig på Ica om du vill donera 5 kr till Musikhjälpen så gör de det för att det är ett krav?

Det är väl strunt samma varför de frågar egentligen. Du skrev att det krävdes bevis på att man har säkerhetsutrustning. Jag har visat att så inte är fallet. Försök inte komma undan med halmgubbar nu igen.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
P
Jetkokos Jetkokos skrev:
Så när de frågar dig på Ica om du vill donera 5 kr till Musikhjälpen så gör de det för att det är ett krav?

Det är väl strunt samma varför de frågar egentligen. Du skrev att det krävdes bevis på att man har säkerhetsutrustning. Jag har visat att så inte är fallet. Försök inte komma undan med halmgubbar nu igen.
Nä jag skrev om att det skulle ställas krav på bevis om att man hade skyddsutrustning.
Men eftersom vi handlare inte ansåg att detta skulle ligga på oss att kontrollera så valde Hva att inte kräva detta av oss handlare.

Men anledningen till att man frågar är för att krav på skyddsutrustning skall bäras vid användning av såg existerar.. Och skall följas.

C
Maskintok skrev:
;) säg mig.. Varför är det så hemskt med skyddsutrustning?
Det är inget hemskt med skyddsutrustning. Tvärtom - rekommenderar alla att använda lämplig skyddsutrustning.

Använder själv alltid vad jag själv anser är lämplig skyddsutrustning - godkända byxor, stövlar, handskar, hjälm, visir, hörselkåpor, skyddsglasögon, och inte minst en åtminstone hyfsad portion teoretisk kunskap om handhavandet och riskerna. Tillräckligt mycket utrustning faktiskt för att de större skogsägarna här runtomkring ska flina när de ser en. Men jag rantar inte runt med varselkläder mitt på ljusan dan och jag har inte heller sågkörkort (därmed inte sagt att det är en dålig grej).

Men nu är det inte det vi diskuterar, utan i vilka situationer det är ett lagkrav eller inte, och då i synnerhet sågkörkortet.

Maskintok skrev:
Men anledningen till att man frågar är för att krav på skyddsutrustning skall bäras vid användning av såg existerar.. Och skall följas.
Det blir inte en sanning oberoende av hur många gånger du påstår det. Inte för privatpersoner iaf.

P
Alfredo Alfredo skrev:
Jag betvivlar inte att det existerar försäkringar där ersättningen kan reduceras eller kanske till och med utebli vid felaktig användning av motorsåg. Kanske är "gårdsförsäkring" en sådan. Jag har ingen aning.
Förmodligen handlar det om arbetsgivares ansvarsförsäkringar som ska skydda deras anställda. Om inte arbetsgivaren har ställt krav på de anställda som stipuleras i försäkringsvillkoren så kan det mycket väl hända att försäkringsbolaget kan vägra att betala något.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
P
C cpalm skrev:
Det är inget hemskt med skyddsutrustning. Tvärtom - rekommenderar alla att använda lämplig skyddsutrustning.

Använder själv alltid vad jag själv anser är lämplig skyddsutrustning - godkända byxor, stövlar, handskar, hjälm, visir, hörselkåpor, skyddsglasögon, och inte minst en åtminstone hyfsad portion teoretisk kunskap om handhavandet och riskerna. Tillräckligt mycket utrustning faktiskt för att de större skogsägarna här runtomkring ska flina när de ser en. Men jag rantar inte runt med varselkläder mitt på ljusan dan och jag har inte heller sågkörkort (därmed inte sagt att det är en dålig grej).

Men nu är det inte det vi diskuterar, utan i vilka situationer det är ett lagkrav eller inte, och då i synnerhet sågkörkortet.
motorsågskörkort är inget lag krav..
Inte heller västen..
utan det räcker med att köpa en jacka med varsel eller en godkänd väst om man har äldre modell jacka..

P
Jetkokos Jetkokos skrev:
Det blir inte en sanning oberoende av hur många gånger du påstår det. Inte för privatpersoner iaf.
bär vad du vill och gör du dig illa eller förlorar benet så är det enda jag kommer säga åt dig... skyll dig själv..

kommer du bli utan någon ersättning pga försäkringsbolaget säger ifrån när skyddsutrustning saknas.. Så säger jag..
Vad var det jag sa...

Illustration av skyddsutrustning för röjningsarbete inklusive hjälm, skyddsglasögon, hörselkåpor, handskar och stövlar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Illustration av person utan skyddsutrustning och föreskriven outfit för röjningsarbete med markerade skyddszoner.
Skapa konto
Person i skyddskläder och hjälm röjer i skogen med handsåg.
Skapa konto

Det ÄR lagkrav på skyddsutrustning till å med vid röjning

• Haha
Nissens och 1 till
  • Laddar…
P
skoge skoge skrev:
[bild] [bild] [bild]

passa dig..
Dessa förståsigpåare vet allt och lite till..
djävulens advokater skulle vara avundsjuk av deras kunskap... ;):crysmile:

Maskintok skrev:
passa dig..
Dessa förståsigpåare vet allt och lite till..
djävulens advokater skulle vara avundsjuk av deras kunskap... ;):crysmile:
Vad gäller detta så pratar jag lika gärna med väggen

• Haha
1
  • Laddar…
skoge skoge skrev:
[bild] [bild] [bild]

Läser du i handboken så ser du att den använder AFS:en som stöd. Dvs ingen skillnad mot vad som redan konstaterats — kravet gäller när föreskriften gäller (ej privatpersoner).

P
skoge skoge skrev:
Vad gäller detta så pratar jag lika gärna med väggen
:crysmile:ja där får man iallafall bättre svar..
Förstår nu mer och mer varför amv valde att anse att kunskapen och hanteringen av såg var för låg och då valde att stärka upp med högre krav..
Men jag trodde aldrig att motståndare till personlig skyddsutrustning skulle vara så stark...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.